Annons

Många bilder blire

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är kul att fotosidan blivit så populär och att bra bilder ploppar in i ett aldrig sinande flöde. Men den stora mängden gör att man börjar känna sig lite otillräcklig när man inte hinner titta igenom alla.

Tidigare tittade jag alltid på alla bilder och kommenterade när de sa mig något oavsett om det var bra eller dåligt. Nu när flödet blivit så stort har det dock blivit övermäktigt och då tittar jag först igenom allt nyinkommet som tumnaglar och öppnar bara de som ser intressanta ut. Tyvärr resulterar ju det i att man kanske hoppar över allt för många bilder för att de inte framkallar några känslor som tumnaglar när de kanske talar ett helt annat språk visade som fotografen avsåg det. Sensationella motiv, tydliga färger och minimalistiska kompositioner premieras medan mer komplicerade fotografier faller bort. Och kanske det dessutom blir svårare för mindre erfarna fotografer att komma fram och få sina välbehövliga kommentarer?

En halvdålig lösning på problemet skulle ju vara att söka på kategorier och på så sätt filtrera bort de bildtyper man är minst intresserad av. Tyvärr för det ju med sig att man missar en massa bilder i andra kategorier och blir lite insnöad på de motivområden som ligger en själv närmast. Dessutom kan man ju med sökfunktionen inte få upp de förnämliga "Hoppa över"-knapparna som smidigt tar en till nästa bild.

En annan tanke är att ytterligare begränsa antalet bilder som får laddas upp varje vecka. För handen på hjärtat, det är väl ganska få fotografer som tar sju bra bilder på en vecka? Men jag tror inte heller att det förslaget är särskilt populärt eftersom många tycker att redan sju bilder per vecka är för lite.

Hur känner ni andra? Lyckas ni sovra i flödet eller har ni bra idéer om hur man kan förbättra situationen? Eller kanske förslag till hur jag skall förändra mitt smurfande om det bara är jag som upplever det som ett problem?
 
Jag känner igen tankegången till 100%. Det var länge sedan jag slutade titta på alla bilder, dygnet har ju bara 24 timmar.

Att reducera antal uppladdade bilder per vecka vore helt OK för mig. 3-4 skulle räcka. Det skulle ha den positiva bieffekten att antalet kommentarer per bild skulle öka.

Alternativet vore att man kunde slumpa fram ett mindre urval av senast uppladdade bilder. (Går väl inte idag, eller?) Sen kommenterar man dem och struntar i resten.

Eller kanske en slumpfunktion som prioriterar fotografer som varit aktiva nyligen? Då skulle man slippa se bilder vars upphovsmän inte varit inloggade på ett halvår eller så...
 
Ja, det vore ju faktiskt kul om man kunde titta på dom flesa bilderna. Även om jag aldrig har försökt så vore det ju kul. Om man skulle begränsa bild uppladdningen till några (2-4)per vecka skulle kanske problemet vara löst, eller?
Är det inte ca 3000 medlemmar på fotosidan?
3000*3= 9000 9000/7=1285,7 bilder per dag. Det hinner inte jag titta igenom. Men så lägger ju inte alla upp maximalt med bilder heller, men...

Andreas.
 
Jag har också haft samma tankegångar så varför inte , för att kunna förbättra och utveckla fotosidan.
 
Det börjar bli uppåt 4000 medlemmar nu...
Jo, jag tror också det är dags att se över nivån på uppladdningsbegränsningen igen.

Så vad tycker ni då en vettig ny begränsning vore då?
 
Håller helt med. Kvalitét går före kvantiét! Färre bilder skulle ge fler komentarer och större chans att hinna se alla bilder. 3 eller 4 kanske skulle vara lagom per vecka. Eller varför inte 7 som det är nu, men att man får vänta 2 veckor istället för 1 innan man kan lägga in fler? Kanske kan vara bra om man vill slänga upp en kollektion tänkte jag... Men å andra sidan den kan man ju lägga upp i ett långsammare tempo.

Sen när ni ändå fixar detta, ordna även så man kan byta plats på bilder i sina album!! En kollektion kan bli helt fel när bilderna hamnar hur som huller... Mvh micke
 
Varför finns ambitionen att ha överblick och kontroll över alla bilder? Är det rädslan för att missa någon bild eller att inte hinna med att kommentera alla bilder?

Min inställning är att det bara är kul om utbudet är stort. För bara ett halvår sedan var Fotosidan den lilla "fotoklubben" där man hade tid att gå igenom dagens skörd, nu är sidan den megastora fotoklubben. Fotosidan har förändrats, låt den göra det.

Med det stora utbudet kan jag finna fotografer som jag tidigare inte har lagt märke till, men som jag hittar av en slump och vars bilder attraherar mig, sådant är kul och möjligt med ett oändligt utbud (nåja, inte riktigt oändligt men ändå). Nackdelen är att ett större antal, av vad jag vill kalla familjealbumsbilder, laddas upp men jag tvivlar om kvoten av dylika bilder är större idag än för ett halvår sedan.

Så kört hårt, låt sidan svälla!

/Erik
 
Jag håller med samtliga talare om att bildflödet börjar bli ohanterligt. Man kanske skulle tidsbegränsa alla album till 1-2 månader som de får vara upplagda och vill man att någon bild skall visas igen så får man ladda upp den igen. Som det är nu så är det inte så roligt att ladda upp bilder, dessa försvinner på en kvart i den strida ström av bilder som kommer in och ingen har ork att gå igenom alla medlemsalbumen för att kommentera, (iallafall inte jag).
 
Självkritik är ju bra. Kanske det skulle gå att begränsa det antal bilder varje medlem kan ha uppladdade samtidigt? När man fyllt sin kvot måste man ta bort några existerande bilder för att få sätta upp nya.
 
Nackdelen med det höga bildflödet är att det blir mera ytlighet och "fel" urvalskriterier i bildbedömningen. Man väljer oftast de snabba, enkla, lättolkade bilderna när man kikar på massvis av bilder i tumnagelformat, precis som Jim säger. Bildflödet kan oxå leda till att man satsar på kvantitet före kvalitet i bildkommentarerna.

En begränsad exponeringstid, typ 1-2 mån, tror jag inte på. Jag ser ju gärna att jag kan återkomma till och njuta av bra bilder många gånger.
 
Sätt dina egna gränser, men minska inte tillgängligheten

Håller med om att det är en övermänsklig uppgift att kolla tusentals bilder.

Jag tycker att alla bilder skall kunna tas fram för granskning etc, men att arkivet delas upp t,ex i ett aktuellt som begränsas i storlek, antingen i tid eller i antal bilder och ett historiskt.

Det skulle kanske vara ännu bättre om det går att konfigurera uppdelningen själv, var och en blir då salig på sitt vis.

En sådan struktur borde lätt(?) kunna ordnas med en användarvänlig databashanterare.

Vad säger kodsnickraren?
____________________
Bo
 
Istället för dra ner på antalet bilder per tidsperiod kan man väl förlänga tidsperioden?
T.ex skulle man kunna få lägga in 10 bilder i månaden. (Vilket väl för dom flesta är tillräckligt för en bildserie man är stolt över om man kör med konsekventa album och serier.)

Snittet per person skulle dras ner till ett max på en bild var tredje dag, istället för en per dag som det är nu.

Alla funkar ju olika, men med den generösa tilldelning som är nu, har i alla fall jag lite för lätt att skjuta in lite allt möjligt krafs, inte utan att jag ångrar ett par uppladdningar... Dags att rensa!
 
Jag tycker att alla bilder skall kunna tas fram för granskning etc, men att arkivet delas upp t,ex i ett aktuellt som begränsas i storlek, antingen i tid eller i antal bilder och ett historiskt.
Hmmm... Jag är inte hundra på att jag förstår vad du menar, men jag misstänker att det inte skulle förändra situationen när man vill titta på nya bilder i alla fall. Jag tycker absolut inte att det är en nackdel att arkivet med befintliga bilder är stort, tvärtom. Ofta sätter jag mig och gör slumpurval i arkivet och ser om det är någon inspirationskälla man har missat. Om arkivet var tudelat... Näe.

När man fyllt sin kvot måste man ta bort några existerande bilder för att få sätta upp nya.
Samma där. Det är väl inget större problem som det är idag att varje fotograf får ha 50 bilder?

En begränsad exponeringstid, typ 1-2 mån, tror jag inte på. Jag ser ju gärna att jag kan återkomma till och njuta av bra bilder många gånger.
Exakt vad jag menar.

Varför finns ambitionen att ha överblick och kontroll över alla bilder? Är det rädslan för att missa någon bild eller att inte hinna med att kommentera alla bilder?
Njae, det handlar inte så mycket om det, utan snarare det som acke beskriver om hur urvalet av bilder går till. Jag tror att det är mycket svårare för en ny medlem att få sin första kommentar idag än för ett halvår sen. Däremot är det inget problem för etablerade fotografer eftersom namnet syns i tumnagellistan.

Istället för dra ner på antalet bilder per tidsperiod kan man väl förlänga tidsperioden?
T.ex skulle man kunna få lägga in 10 bilder i månaden.
Tycker jag låter som ett utmärkt förslag som borde tillfredställa både dem som vill visa sina bilder i kollektioner med samband och de sporadiska uppladdarna rätt bra.
 
Att begränsa antalet bilder till 3-4 i veckan tycker inte jag är något bra eftersom man kan vilja lägga upp bildserier (Precis som Wennerström redan sagt). 12-16 bilder i månaden tycker jag låter betydligt bättre än 3-4 i veckan.
 
Jag tror dessvärre inte på att begränsa uppladdningarna mer än vad som redan sker.

Iaf. jag har då fått intrycket att varje enskild person i genomsnitt inte laddar upp fler bilder per vecka/månad än han/hon ändå skulle göra om begränsningen vore hårdare.

Det är nog snarare det ökande medlemmsantalet som är "boven" i dramat.
Inte så mycket att göra åt det, eller? :rolleyes:
 
Jag upptäckte denna sajten i onsdags och har alltså ingen aning om hur stämningen var på den i början. Måste säga att jag tjusas av det enorma bildflödet och ska vid något lämpligt tillfälle sätta mig ner ett par dagar framför en bredbandsinkopplad dator och gå igenom så mycket jag hinner.

Tycker alla bilder säger något, vare sig det är proffsfoto eller familjealbumsdito. Gillar att få en stor mängd att gå på upptäcktsfärd i och kan inte förstå varför det skulle vara ett egenvärde att ha full koll på samtliga bilder. Ser t.ex. fram emot att få plöja igenom kategorin "resor" och skulle tycka det vore trist om bilder "saknades" pga snäv kvot. Kommer säkert också fram igenom att söka på person allteftersom jag upptäcker vilka sorts bilder folk tar.

Tror att bildgalleriet blir hyfsat självreglerande med tiden när folk upptäckt sajten och laddat ner sina favoriter de haft liggande. Att det kan vara svårt att bli kommenterad som ny medlem har jag själv fått erfara, men accepterar det fullt ut. Speglar bara verkligheten där det gäller att göra sig ett "namn" först, eller åtminstone vara ihärdig i sin önskan att få bli kommenterad. Trägen vinner i längden. Det intryck jag fått av de här två dagarna är att de flitigaste användarna också har rätt god koll på varandra. Tror också att en ev. kanonbild av en ny medlem förr eller senare letar sig in på topplistorna och därigenom upptäcks av alla. Man kanske skulle kunna införa någon sorts tipsfunktion?

Nej,nuvarande kvoten verkar vara en klart lagom mängd, och om någon nu utnyttjar denna till max för att slänga in hela familjealbumet, är det bara tragiskt om vederbörande inte inser det meningslösa i sitt tilltag. Om jag följt min spontana ingivelse när jag upptäckte denna sajt, hade jag nog själv hamnat i den kategorin.

Eller varför inte införa en funktion där man måste reaktivera sina album med jämna mellanrum? Då ges de som verkligen vill engagera sig också chansen att få göra det.
Jomenvisst, är det inte så?
 
Det var ett bra tag sedan jag kommenterade några bilder, bland annat beroende på att bildflödet är för stort. Jag anser att man lätt kan begränsa uppladdningen till 2 bilder under en sjudagarsperiod. Detta kommer förhoppningsvis leda till att kvaliteten ökar samt att man sållar bort bilder av typen "jag slänger med denna också". Jag tycker det laddas upp en jäkla massa intesägande bilder. Kanske sticker jag ut hakan någon centimeter för långt, men det främjar säkert bara diskussionen.

Jag ser förstås ett problem i detta, det är alla som vill ladda upp bildserier. Men, varför inte ha lite is i magen och vänta en månad? Alla skulle säkert må bättre av att ta det lite lugnt och verkligen fundera på vilka bilder man vill ha med. Hepp, det var mina åsikter.
 
Ärligt talat, sedan jag blev medlem på fotosidan har jag aldrig förståt det här med album. Har man en bild man vill visa, känns det lite fånit att göra ett album, för att lägga in en bild.
Som i fototävlingssamanhang, kan man inte lägga om publiceringen lite:

Ett galleri med "enstaka bilder"
Och en "kollektioner" där man kan köra med album.

Eller?
 
Jag tror att om man begränsar antalet bilder vi får ladda upp till 2-3 st i veckan kan vi få en negativ spiral. En av storheterna med den här sajten är ju mångfalden. Som någon skrev en megastor fotoklubb. Jag har inte ambitionen att se och kommentera alla bilder utan jag är ganska selektiv vad gäller inom vilka kategorier jag ser bilder.
Vi får inte hamna i ett läge där intresset för fotosidan minskar för att flödet stryps. Men samtidigt finns ju problemet med att om sajten växer med samma takt som nu så kommer vi inte ens att hinna titta på alla bilder inom den kategori vi själva är mest intresserade av.
Mitt förslag är avvakta och se utvecklingen.
(Vill man lägga upp en större kollektion än maxantalet bilder är ju det inga probelm man får helt enkelt vänta med att publicera kollektionen tills man har fyllt den.)
 
Har inte läst alla inlägg men har själv följande synpunkter.

1. Är övertygad om att "kvalitén på bilderna blir generellt bättre om man maximerar antalet uppladdningar till ex 3 bilder per vecka.

2. En uppläggning av en bild skall vara så genomtänkt av fotografen att den inte borde vara möjlig och radera under en begränsad tid. Kanske detta låter "tufft" men har själv flera gånger upplevt att medlemmar växlar ut bilder i sitt album uppemot 10 ggr på en dag. Då är det inte speciellt genomtänkt tycker jag. Dessutom i stort sett omöjligt att tänka till och ge kommentarer till ett sådant "bildspel".

3. Alternativt får man inte ladda upp en ny bild om man tar bort en annan under en vecka. Kan ju lösa detta syndrom kanske...

4. Rekommenderar medlemmarna här på sidan att ibland välja "slumpval" för att kommentera bilder eftersom det idag oftast är "nyinlagda" bilder som de flesta "kastar sig över". Här finns många "guldkorn" som blev upplagda för ett bra tag sedan som jag med flera andra "nyare medlemmar" aldrig tagit del av.

Ha en bra OS-helg
Björn S
 
ANNONS