Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste gå att banna/blockera medlemmar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
F_n, vad massa skit en del skriver i bildkommentarerna till framförallt modellbilder.

Dags att kräva en funktion för att banna/blockera dessa medlemmar från att kunna spy en massa ovesäntlig skit om bilder som dessa.

Fler som håller med? Ingen kritik mot FS alltså, men kommer inte en sådan funktion har i varje fall jag inget intresse av att betala i fortsättningen för medlemsskap.

Ni måste använda rapportera-funktionen för att vi skall få tips om de som missköter sig och bryter mot de regler vi har runt kommentarerna. Kommentarer om modellen, eller det etiska i att ta modellbilder etc är inte tillåtet - för det senare hänvisar vi till forumet.

Vi har bara fått ett fåtal rapporter på oseriösa kommenterarer den senaste månaden, och det är ingen speciell person som utmärker sig.

Till forumet finns ju en personlig spärrlista, så man själv slipper se inlägg från de man inte tål - något sådant även för bildkommentarer kanske?

clindh skrev:

Till forumet finns ju en personlig spärrlista, så man själv slipper se inlägg från de man inte tål - något sådant även för bildkommentarer kanske?

Varför finns det en sådan lista för forumen?

Kan inte det förstöra sammanhanget om inte alla ser samma sak?

Ibland har det hänt när man ställt tekniska frågor som man nästan är säker på att vissa individer kunnat svara på men dessa har ändå uteblivit. Hur vet man om det beror på att denna missat frågan/tråden eller om man är ignorerad via någons lista?

Jag hittar ingen funktion som visar om man är spärrad för någon.

Borde man inte bara kunna bortse från det den man inte tål skriver i forumen?

Galaxens President skrev:
Borde man inte bara kunna bortse från det den man inte tål skriver i forumen?
Spärrlista är en sådan inbyggd funktion i forumprogrammet som vi från början hade avstängd - men vi fick in många önskemål om att ha den.

Om nu du skulle vara spärrad av någon (inte så troligt iofs), så ser denne ändå att du skrivit i forumet men inte texten - med ett klick får man se även ditt inlägg.

Nej man kan inte se om man är spärrad. Vad skulle man göra med den informationen, man vet ändå inte varför?

Tyckte mest att det lät lite barnsligt att ha en lista över sådana man inte gillar. Vuxna människor borde väl ändå kunna ignorera eller bemöta sådant de stör sig på. Nåväl...

clindh skrev:
Spärrlista är en sådan inbyggd funktion i forumprogrammet som vi från början hade avstängd - men vi fick in många önskemål om att ha den.

Inte så att jag behöver funktionen men undrar ändå var hittar man listan? Hur kan jag lägga medlemmar ditt? Det är första gången jag hör talas om en sådan funktion på FS. Det finns kanske fler som jag inte känner till? :)

Titta en bit upp på den sida du är på nu. Klicka på Inställningar. Där hittar du Redigera spärrlista.

jimh skrev:
Titta en bit upp på den sida du är på nu. Klicka på Inställningar. Där hittar du Redigera spärrlista.

Tack Jim! Har redan varit på denna sida (fast via "Din sida") men märkte inte att det fanns ytterligare länkar "Redigera spärrlistan" och "Bevakningar" överst. Ok, nu jävlar kan jag spärra folk! Försök bara att komma med något dumt! :)

Såsom jag förstått det kan man spärra ändå, den man spärrar behöver inte alls ha kommit med något dumt.

Kvalificerar jag mig till din spärrlista nu? ;-)

Galaxens President skrev:
Kvalificerar jag mig till din spärrlista nu? ;-)
Nej, men till min! Och våga inte spärra tillbaka!

Funderade ett tag på att spärra alla utom mig själv, då skulle ju fotosidan bli helt enastående bra. Det föll på att det kommer nya medlemmar hela tiden så jag hann aldrig läsa mina egna superba inlägg utan fick bara sitta och uppdatera min spärrlista med alla nya som kom till stup i ett. Usch vilket otyg! Att folk inte kan sluta komma och störa mig... :-D

Skämt åsido, ovanstående var ironiskt menat om jag var lite otydligt på den punkten och det gick förbi någon.

Känner man inget behov av den är den lätt att ignorera, merparten av fotosidans medlemmar är till och med helt omedvetna om dess existens. Använder man den så är det bara att köra på, man får stå för sitt val och leva med att det från tid till annan kan bli lite klurigare att följa en diskussion. Det är ett medvetet val som inte har med hur vuxen man är. Om en sådan funktion besparar mig ytterlgare en suck, huvudskakning och istället låter mig vara lyckligt ovetande så kanske det är värt det. Vem vet? Vi har alla olika prioriteringar. Låt valfriheten frodas, detta fall skadar ingen annan, eller?

Någon som bara slentrianmässigt spärrar folk till höger och vänster för att de råkar stryka en mothårs kommer med största sannolikhet förlora mest på det själv.

Notera att om man spärrar någon är det nästan mer uppenbart att personen i fråga skrivit i trådarna eftersom inläggen nästan "lyser" med sin frånvaro i form av ett fett grått fält i tråden. Det är bara inläggets text som försvinner, personens namn finns där tillsammans med en länk till inlägget som Christer nämnde.

Det sista jag vill dock är att man ska börja dela med sig av sin spärrlista (vare sig via forumen eller någon "visa vem som spärrat dig"/"top 10 spärrade"-funktion). Jag tycker det är varje människas rättighet OCH skyldighet att bilda sig en egen uppfattning av andra och inte bry sig för mycket om vad omgivningen tycker.

Och nej, Richard, du skriver alldeles för läsvärda saker för att jag skulle vilja spärra dig (riktigt sockersött insmickrande, va? :)

Nu känner jag att seriösitetsnivån nått ny bottennotering vilket är gott tecken på att klockan är på tok för mycket. Go'natt på er alla.

Forummeddelande
Sorry, you can not add yourself to your own list.
Rackarns, här så såg jag en chans till att spärra en av de värre på fotosidan men då får jag inte.:)
Däremot så vore det intressant att se om man blivit spärrad, inte av vem utan bara att "nu har du skrivit i en tråd där alla andra som har skrivit i den har spärrat dig" eller på din sida "745 av de övriga medlemmarna har spärrat dig, du borde överväga noggrannare vad du skriver"

ANNONS
Götaplatsens Foto