Annons

Måste man fokusera om vid zoomning?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoUffe

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att om jag ställer in skärpan i vidvinkelläget på mina båda zoomar (17-40 och 70-200), och sedan vrider till teleläget, så måste jag fokusera om. Ska det vara så? Inte tänkt på detta, eller märkt det tidigare...

Ja du gör "fel" Ulf.

Ex 70-200
70mm och du ställer skärpan.
Zommar in till 200 och plötsligt är det inte skarpt FÖR att du har "förstorat" felet som skärpinställningen har.

Om du vänder på det:
200mm och du ställer skärpan.
Zommar ut till 70 och du har "förminskat" felet som skärpinställningen har.

Det här är kanske inga korrekta termer men ungefär så funkar det.
Sätt exponering, zooma in och sätt skärpan, komponera om, tryck av.

Ja just det, det kan vara så att objektivet har fått en smäll också.

Du sätter skärpan och skärpan ändras sedan när du zoomar. Då har ngt hänt med "skimsningen". Vad det nu är...
Men det goda är att det går att reparera.

Med ett zoomobjektiv kan man först ställa skärpan och sedan ändra utsnitt. Definitionen av zoom är att objektivet har fast bländare och att den inte ställer om skärpan då brännvidden ändras.
Med in riktig zoom kan man ställa skärpan i teleläge för att sedan zooma ut, väldigt användbart om man vill ställa fokus exakt.

Om objektivet inte håller fokus, så är det antagligen ett objektiv med ändringsbar brännvidd eller så är det felkalibrerat.

Jag har för mig att zoomobjektiv från början inte flyttade skärpeplanet när du ändrade zoomen. För något/några år sedan upptäckte någon objektivkonstruktör att om man tillät skärpeplanet att flyttas när man ändrade zoomen kunde man göra objektiven mycket billigare. Alltså tillåter man skärpeplanet att flyttas numera.

Uffe_Nordholm skrev:
Jag har för mig att zoomobjektiv från början inte flyttade skärpeplanet när du ändrade zoomen. För något/några år sedan upptäckte någon objektivkonstruktör att om man tillät skärpeplanet att flyttas när man ändrade zoomen kunde man göra objektiven mycket billigare. Alltså tillåter man skärpeplanet att flyttas numera.
Då skulle jag vilja påstå att det är billigt skräp. Och ett stort feltänk.

Erik Schalin skrev:
Då skulle jag vilja påstå att det är billigt skräp. Och ett stort feltänk.
Jag håller med dig, men de flesta får det de vill ha: billigare objektiv. Jag tror dessutom att det här sättet att tänka när det gäller objektivkonstruktion nog bara tillämpas på konsumentobjektiv.

Erik Schalin skrev:
Då skulle jag vilja påstå att det är billigt skräp.
Det finns gott om varifokalobjektiv som inte är billigt skräp. T ex ett par L-zoomar från Canon, 100-400 och 35-350. Dock skall, enligt den där listan, trådstartarens båda objektiv behålla fokus vid zoomning.

Om du har problem när du fokuserar i teleläge och fotograferar i vidvinkelläge så är det något som är fel på objektivet.

Men om du har problem med det omvända, som du skriver i det inledande inlägget, så ställer du nog för höga krav på prylarna. En autofokusavgkännare kan nog aldrig ge tillräckligt bra precision vid fokusering i vidvinkelläge. Det finns ju så pass mycket skärpedjup då att högkontrast infinner sig inom ett brett spann avståndsinställningar. Kameran stannar när det är tillräckligt bra. Ökar du brännvidden så är spannet med "tillräckligt bra" mycket mindre. Precis som Erik skrev i trådens andra inlägg.

Nä, jag har inte så stora krav, utan är mer orolig för att prylarna inte funkar som dom ska...då så, då fortsätter jag fota och må bra! Tack Jim och ni andra!

jimh skrev:
Det finns gott om varifokalobjektiv som inte är billigt skräp. T ex ett par L-zoomar från Canon, 100-400 och 35-350. Dock skall, enligt den där listan, trådstartarens båda objektiv behålla fokus vid zoomning.

Hur kan man veta om ett objektiv är varifokalt eller ej? Jag har aldrig testat att fokusera med max zoom och komponera om. Och vet inte om jag ska göra det för att jag inte vet om mina objektiv är varifokala.

timofej skrev:
Hur kan man veta om ett objektiv är varifokalt eller ej?
Kör du Canon kan du ju kolla i listan. Finns ditt objektiv inte med kan du ju testa att fokusera på en linjal vid längsta brännvidden och sen ta en bild på kortaste brännvidden med samma fokusering.

jimh skrev:
Kör du Canon kan du ju kolla i listan. Finns ditt objektiv inte med kan du ju testa att fokusera på en linjal vid längsta brännvidden och sen ta en bild på kortaste brännvidden med samma fokusering.

Tack för svaret, Jim. Jag använder Nikon och alternativa tillverkare. Ja, en linjal... men tänk om jag upptäcker backfokus?!! :)

Hur vanliga är varifokala objektiv? Finns det något att gå efter för att få reda på det eller det är bara att kontakta tillverkaren?

Är detta med varifokus verkligen ett problem?

Jag gör alltid en grov justering av fokus, zommar för komposition och finlirar sedan med skärpan precis innan avtryck. Om skärpeplanet flyttar sig lite under fokuseringen så är det mitt minsta problem.
Skärpan är för mig alltid något som jag ändrar sist. Det skulle vara mycket jobbigare som brännvidden ändrades drastisk när jag ställer in skärpan, då skulle det blir en evigt jagande mellan skärpa och zoomringen.

timofej skrev:
Tack för svaret, Jim. Jag använder Nikon och alternativa tillverkare. Ja, en linjal... men tänk om jag upptäcker backfokus?!! :)

Hur vanliga är varifokala objektiv? Finns det något att gå efter för att få reda på det eller det är bara att kontakta tillverkaren?

Har kollat med Nikon och fick svar som följer:

Jag blir lite konfunderad då jag läser din fråga eftersom varifokala objektiv kan kräva att du fokuserar om vid varje ändring av den effektiva fokusavståndet.

Se info http://www.photonics.com/dictionary...okup/entrynum.5545/pu./letter.v/QX/lookup.htm
"variable-focus lens See PREVIOUS | NEXT term in listing
Definition:
A lens assembly containing several movable elements to permit changing of the effective focal length (EFL). Unlike a zoom lens, a variable-focus lens may require refocusing with each change of EFL. See multifocal lens. "

Jag tog kontakt med en kollega i England om din fråga och svaret blev följande:

Varifocal lens change the focal plane requiring re-focusing when you alter the focal length unlike a zoom lens which should retain focus as you zoom.

Many older so called “zoom” lenses where varifocal and high end optics the most famous being the Vivitar Series 1 lenses. They are now found most commonly in surveillance camera lenses

As far as I know (and the Nikon history book I have) Nikon have never produced a true variofocal lens .

Så svaret är inga objektiv.

Här ser man.

ANNONS