Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mögel i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

malina_

Ny medlem
Jag hoppas verkligen att nagon kan hjalpa mig med detta. Igar nar jag skulle fota med mitt zoom objektiv 80-240 till min Nikon F80 sa var det nagot i objektivet. Det är alldeles längst fram i linsen men bakom första glaset... ser ut som mögel ungefär...
Jag bor i Mexico sedan 3 ar tillbaka och brukar kolla kameran varje gang jag aker hem till Sverige pa semester. Jag undrar om detta kan ha skett p g a luftfuktigheten och vad jag kan gora for att undvika detta... och viktigast av allt - hur far jag bort det!!?? Jag gissar att jag maste lamna in objektivet och vill da veta hur mycket nagot dyl borde kosta och hur lang tid det brukar ta. Lite osaker pa att lamna bort grejorna har da affarer stanger igen lite da och da...
Tacksam for alla tips!!!
MVH
Malina

Jag har hört om fenomenet, några kollegor i norge har råkat ut för det... Men jag har inga lösningar till problemet annat än att du nog bör lämna in det för kontroll.

Din fråga bör flyttas till ett annat forum - kanske är det andra här på fotosidan som har bättre svar att komma med...

Terje

Det låter som om du fått svamp. tydligen kan den ge sig på visa ytbehandlingar på linserna i fuktigt klimat. Kanske har du befunnit dig på resa under en längre tid, eller kanske har objektivet förvarats i ett kallt och funktigt utrymme på hösten?

Jag hade också bara hört talas om det tills jag för några år sedan tittade på en kompis gamla Contax III med ett tessar 50/1,5. Som grova trådar som gick tvärs genom bilden... Det är fina grejer, men samtidigt inte så väldans dyra, så jag beslutade mig för att själv titta till problemet. I det här fallet var det faktiskt enkelt att fixa, svampen hade gått på framsidan av det bakre linspaketet, som var enkelt att skruva ur, göra rent och återställa igen. För ett modernare objektiv (med både elektronik och i en del fall motorer), och dessutom en zoom så är det nog inlämning som gäller. Jag vet inte ens om det går att ta sig in i vissa moderna objektiv, kanhända är de limmade? (Har inga moderna som jag är beredd att kolla närmare på) :)

I ditt fall skulle jag definitivt rekommendera en inlämning för rengöring.

(Tips för de galningar som försöker mecka själva; Börja med att betrakta objektivet som förstört, är du inte bereed att göra det skall du inte röra det på egen hand: Lägg alla delar på bordet i den ordning du skruvar loss dem så att du vet i vilken ordning de skall in igen. Försök skruva bort så lite som möjligt, försök komma åt problemet istället för att lossa alla skruvar du ser. Ha gärna en digitalkamera för att dokumentera hur allt satt innan. Håll dig långt borta från bländarlamellerna. Jag har köpt begagnade objektiv där folk fått för sig att smörja dessa.....jo det är sant...INGEN olja i objektiven, kommer den in i bländaren klibbar dessa ihop och sedan är det kört, eller i alla fall VÄLDIGT dyrt att fixa)

ANNONS
Götaplatsens Foto