Annons

möjlighet att testa objektiv innan köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Jag vill köpa ett bra zoomobjektiv, men eftersom det kommer bli enormt mycket pengar i förhållande till min inkomst vill jag verkligen veta att objektivet duger till det jag vill ha det till! Inte så konstigt.

Hur vanligt är det att man har möjlighet att demofota med ett objektiv över en helg? Vet ni några företag som har denna tjänst? Känner ingen som har den typ av objektiv jag vill köpa.

På rak arm tvivlar jag på att återförsäljare lämnar ut demogluggar för testning under en längre period - det skulle lätt kunna missbrukas. Givetvis kan du få testa gluggen i butiken men det ger ju mest ett OK att den fungerar och fokuserar någorlunda korrekt.

Däremot tror jag att större återförsäljare hyr ut till yrkes/frilansfotografer men då är det ju oftast proffsoptik som kostar jättedyrt :)

Hmm vad svårt då, jag vill veta om bilderna kommer bli tillräckligt bra kvalité eller inte om jag satsar alla pengar jag har liksom. Och då måste jag ta bilder i rätt miljö och kolla i dator sedan...

rittz skrev:
Hmm vad svårt då, jag vill veta om bilderna kommer bli tillräckligt bra kvalité eller inte om jag satsar alla pengar jag har liksom. Och då måste jag ta bilder i rätt miljö och kolla i dator sedan...
Det inte direkt ont om fotografer som har erfarenhet de kan dela med sig av. Vidare testas de flesta storsäljare rätt ingående av t.ex tidningen Foto så du behöver ju inte köpa grisen i säcken även om du inte har möjlighet att testa.

rittz skrev:

Ett litet tips, om det inte går på annat vis.

Kika i Recensioner här på fotosidan, eller vilka som har gluggarna du funderar på.
Snoka sedan lite bland deras bilder, om det är någon motivtyp du önskar och i Exif om det är med optiken du funderar på.

Tester i all ära. Men många gånger får man känslan av att det är bara testvinnaren som "dyger", resten "syger". Förvånansvärt mycke fina bilder tagna med "skrotobjektiv". Och det som sägs här på forumen kan man ju också ta med en nypa salt ibland.

Vi är så många experter samlade på en liten yta. :cool:

rittz skrev:
Jag brukar gå till en välsorterad fotobutik och testar objektivet på egen kamera. Jag brukar få ta bilder både inom- och utomhus. Efter jag testat objektivet för olika bländare, fokuseringsavstånd, mot- och med ljus osv går jag hem och kollar i lugn och ro resultatet i datorn. Visst blir det inte "rätt miljö" men det duger för mig då jag brukar ta mina bilder just inom- respektive utomhus.

Vad är det för speciellt med miljön du fotografer i?

Jag köpte ett Sigma-objektiv av Cyberphoto och öppnade paketet mycket försiktigt. Det måste ha varit ett måndagsex för bilderna såg skit ut, betydligt sämre än kitobjektivet (som många här på fs ratar eller så har jag ett bra kitobjektiv för mitt är helt ok.)

Hur som helst så skickade jag tillbaks det och hävdade ångerrätt enligt distansköplagen. Inga som helst problem, jag fick pengarna tillbaks utan nåt knussel.

Du som bor i Gbg kan väl åka ner till Scandinavianphoto (eller nån annan välsorterad butik) med din kamera och be att få ta några bilder med det objektiv du tänker köpa.
Åk hem och kolla bilderna i datorn och se om dom uppfyller dina förväntningar.

Jag provade ett objektiv privat några dagar och kollade i recensioner – och köpte ett nytt men just det exet var skitdåligt! Har nu efter nästan ett halvår fått ett nytt ex från generalagenten och vi ”byter jämnt” mot det gamla skruttiga.
Mitt kitobjektiv är nästan toppklass! Vissa recensenter har fått sämre ex!
Håller med Jörgen och hans förslag att försöka få prova just det objektiv man tänker köpa…
/Harald

Ett bra sätt kan vara att hyra objektivet under en dag från www.yfo.se (finns i Göteborg).

Då kan du hårdtesta under verkliga förhållanden innan köp och behöver inte bli besviken.

Har själv provat detta ett flertal ggr innan köp.

Jaf köper dom helt enkelt och testar dom utförligt innan jag betämmer mig. Utnyttjar sedan öppet köp flitigt.

Min Nikkor 17-55 bytte jag 3 eller om det var 4 gånger innan jag blev nöjd. Likaså med min 80-400. Handlaren skrattade åt mig på slutet men förstod mig. "Vem fan vill stå där med svarte petter"....Bägge dessa gluggar är tackvare detta förfaringsätt kanonskarpa.....

Jag är upproktigt lite bekymrad över variationen i Nikons (och andra) tillverkares produktion. Det var rätt stor skillnad i de exemplar jag testade. Speciellt fullt öppna....

Jag har köpt för många citroner för att inte göra så här. Min 12-24 är ett minusexemplar. Riktigt dåligt fullt öppen men bra från 5,6. Mitt 70-200 hade jag mer tur med. Köpte det i HongKong och lyckades eller hade helt enkelt råflax och fick ett kanon exemplar. Bägge dessa köpte jag innan jag började testa mina exemplar....

Jag vill fota agility och hundutställningar bland annat. Cross och mountainbike i skogsmiljö också. Det kan vara rätt dålig belysning och det är rätt bra fart också. Jag skulle ha svårt att ta ett kort på en bil i dagsljus och kunna bedöma hur en hund inomhus skulle bli eller en cross i skogen skulle bli. Och jag vill veta vilken kapacitet kameran har så jag kan bedöma om jag tycker det är värt pengarna eller om jag ska spara ihop mer och köpa nåt bättre.

Kollade in yfo, dom hade ungefär dom grejor jag funderat på som uthyrning.Kanske skulle vara värt det... Men lite läskigt om det skiljer mycket mellan objektiven med.

Hur funkar öppet köp? Känns som att jag som nybörjare skulle ha svårt att säga att det var nåt fel på objektivet, kommer dom inte bara säga att jag skulle köpt ett dyrare om jag ville ha ett bättre?

rittz skrev:
Och jag vill veta vilken kapacitet kameran har så jag kan bedöma om jag tycker det är värt pengarna eller om jag ska spara ihop mer och köpa nåt bättre.

En D50 räcker.

När det gäller val av objektiv så har du inte nämnt vilken prisklass men generellt låter det som du behöver en ljusstark zoom med snabb AF och bra skärpa. En klassisk kombination som kan bli hur dyr som helst. Det finns dock alternativ till originaloptiken...Om du inte behöver "riktig" tele och samtidigt kan klara dig utan vidvinkel så finns Tamron 28-75/2.8 - ett mycket populärt och prisvärt objektiv som är skarpt och ljusstarkt. Men som sagt...klarar du dig med 75mm? Det är inte mycket att komma med om du sitter på långt avstånd .

Att hyra objektiv innan köp känns lite främmande för mig, men som sagt...det beror förstås helt på vilken prisklass det handlar om?

prisklass helst 10 men max 20 tusen. en sån kanske?
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=312&product_id=8485

Om det blir tillräckligt bra. Annars köper jag hellre nåt för cika 5000 så länge, kanske nåt fast objektiv, Så sparar jag ihop mer pengar till senare och hoppas att utvecklingen går framåt och det blir billigare..

*Vidvinkel behöver jag inte alls.

*Skulle vilja ha 300 men 200 räcker, hellre 200 och ljusstarkare, Mindre än 200 tror jag blir för lite dock.

Oj. Det var rejäla prylar du var ute efter :)

Vän av ordning kanske tycker att den blir lite malplacerad på en D50. Inte för att en D50 på något sätt är en dålig kamera, men det känns spontant som ett större hus skulle ge bättre balans och, inte minst, utnyttja optikens egenskaper maximalt.

Men jag är ingen Nikon person, det här är endast en spotan reflektion, och visst funkar kombinationen.

Annars har ju Sigma en 70-200/2.8
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4911265

Halva priset...dock utan bildstabilisering

Senast ändrad:
Alltså finns det nån billigare som klarar av att ge skarpa bilder under dom förhållande jag vill fota i så blir jag mycket nöjd. 10 tusen vore grymt bra. Suck om man ändå kunde testa och jämföra så man vet vad det handlar om... Känns som att köpa grisen i säcken!

rittz skrev:
prisklass helst 10 men max 20 tusen. en sån kanske?
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=312&product_id=8485

Om det blir tillräckligt bra. Annars köper jag hellre nåt för cika 5000 så länge, kanske nåt fast objektiv, Så sparar jag ihop mer pengar till senare och hoppas att utvecklingen går framåt och det blir billigare..

*Vidvinkel behöver jag inte alls.

*Skulle vilja ha 300 men 200 räcker, hellre 200 och ljusstarkare, Mindre än 200 tror jag blir för lite dock.

Jessica jag har själv en 70-200/2,8 med VR och gluggen är helt underbar.

Problemet dock om du skall fota i exempelvis dåligt ljus, som det ibland kan bli inomhus.. så hjälper inget VR i världen om motivet rör sig.. då är det ljusstyrka och högre ISO-tal som gäller

Jag testade mitt själv i ett ridhus och fick gå upp ISO 400 och bländare 3,5.

Däremot motiv som är stilla, då kommer verkligen VR till sin nytta, inte alls lika ofta jag behöver ta fram mitt stativ längre.

Du bor tydligen i Göteborg.. och om du hänger med på någon fototräff här i stan.. så får du jättegärna testa mitt

fast bör kanske utfärda en varning ang 70-200/2,8 med VR..

Själv vågade jag inte testa den förrän jag köpt den.. var rädd den skulle ge för mycket ha-begär..

och joo.. den väcker lätt den sortens känslor

ANNONS