Annons

Mörka bilder i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

robato

Medlem
Hej,
När jag importerar bilder till Lightroom så blir bilderna väldigt mörka, se bifogade bilder. Den första är om jag tittar på jpg filen från kameran och den andra är hur den ser ut när jag öppnar den i Lightroom. När bilderna ligger i biblioteket är de först ljusa men när jag klickar på bilden blir den mörk. Jag antar att jag har gjort någon inställning någonstans men hittar inte vad, någon som vet hur jag kan lösa problemet?
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
När du tittar på bilderna i biblioteket är det en inbäddad jpeg som ligger i råfilen. Det är alltså en helt annan bild du tittar på än själva råfilen. Denna jpeg kan extraheras om man så önskar.

Att råfilen när du väl klickar på den ser mörkare ut är inte konstigt. När kameran skapar en jpeg används råfilen som utgångspunkt plus att kameratillverkaren lägger till en kontrastkurva som ljusar upp och ger mer kontrast i den färdiga jpeg-filen. Så här ser du hur darktable fungerar med en 7D med och utan kontrastkurva (baskurva i darktable) https://www.fotosidan.se/forum/threads/darktable-frågor.174655/#post-2262119

Nu är inte Adobe någonting som jag är hemma i men du bör ha en bildinställning där i Lightroom som efterliknar din kameratillverkares kontrastkurva.
 
Senast ändrad:

robato

Medlem
Tack för ditt svar! Det här problemet hade jag inte för ett år sen, Jag började fota igen och då började få mörka bilder. Det var därför jag antog att det var en inställningsfråga.
 
ANNONS