Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder lång tid att "lagra"!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Varför tar det lång tid att "lagra" bilder som är tagna i mörkret med min D50? När jag tar en bild med flera sekunders exponeringstid tar det en stund innan den dyker upp på skärmen efter exponeringen. Det händer aldrig när jag tar bilder i mer normal belysning. Varför?

Jag använder JPEG, fine, om det spelar någon roll.

Detta är bara teknisk nyfikenhet, inget annat!

Per.

det är kameran som jobbar med bilden. det är brusreduceringen... du kan stänga av den om du inte vill vänta men då får du mer brus...
det spelar ingen roll om du använder jpg eller RAW...
sedan så tar det lika lång tid för kameran att brusreducera som exponeringen är lång... alltså en 3 sekunders exponering tar egentligen 6 sekunder...

OK. Varför tar brusreduceringen en tid som är proportionell mot exponeringen? De verkar ju inte ha med varann att göra! Eller, har de det?

Upplys mig!

Per.

Kameran tar en bild till med samma exponeringstid och slutaren stängd för att får en bild av hur bruset och eventuella heta pixlar ser ut, sen använder kameran den bilden för att plocka bort bruset ut bilden.

Aha, så enkelt!

Hm, när jag läser detta, tycker jag mig känna igen förklarinegn. Jag hoppas att den inte står i handboken, för då har jag avslöjat mig.

Men det är mycket trevligare att fråga här, får jag ursäkta mig med!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto