Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med LX3 och ip4700

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej! Jag har i tidigare tråd skrivit om problem med att bilderna ser bra ut på skärmen men är alldeles för mörka vid utsrift. Jag har nu en fråga om orörd bild: Om jag tar en bild med min LX3 som på kamerans skärm ser riktigt bra ut och jag skriver ut den oredigerad antingen via pict bridge eller från datorn via ps eller Canons medföljande program, borde den inte bli bra då? Som det är nu är den väldigt mörk oavsett hur jag nu valt att skriva ut den. Vad är det för fel tro?

Jag skulle så gärna vilja få ordning på utskrifterna snart och är tacksam för all hjälp.

Vänligen / Magnus

Ditt huvudproblem är nog att du använder fel skrivarprofil för det fotopapper du använder. Vissa tillverkare har skrivarprofiler på sina sajter.

Det finns en artikelserie här på FS som beskriver de olika stegen för att få bra utskrifter.
Tyvärr är det inte plug and play när det gäller fotoutskrifter.

Ditt huvudproblem är nog att du använder fel skrivarprofil för det fotopapper du använder. Vissa tillverkare har skrivarprofiler på sina sajter.

Det finns en artikelserie här på FS som beskriver de olika stegen för att få bra utskrifter.
Tyvärr är det inte plug and play när det gäller fotoutskrifter.

Hej! Nej, jag har rätt inställningar i skrivarens inställningar vad gäller papper. Däremot tycker jag det är krångligt med övriga inställningar i skrivarinställningarna och vad som ska vara valt och när. Jag har kommit så långt att jag förstår att att Drivrutinsmatchning (Driver Matchning) ska vara valt om skrivaren ska styra utskriften och jag inte har någon ICC-profil. Men jag har inte lyckats få grepp om hur jag skapar eller får tag i en ICC-profil och om det är vad jag bör göra?

Jag hade LX3 förut och tyckte att den underexponerade rätt kraftigt. När jag tittade på LCD-skärmen och/eller Histogrammet så såg allt bra ut men när jag öppnade bilderna i datorn så var de ofta underexponerade, iaf i P-läget.

//Daniel

Skrivarprofil är bara vardagsslang för ICC-profil. Den enkla vägen är att ladda ner generella ICC-profiler för varje papper hos papperstillverkaren (Alla seriösa papperstillverkare har ICC-profiler för varje papper på sina hemsidor). Den krångliga vägen är att skriva ut en provkarta och skicka denna till någon som tillverkar en profil åt dig (Utrustningen går självklart även att köpa, men kostar en rejäl slant! Många tusenlappar, med andra ord). Fördelen med det förfarandet är att ICC-profilen blir en profil för just det pappret med just ditt bläck och just ditt skrivarhuvud. Det tror jag dock man brukar anse som överkurs, eller rättare sagt, det kommer naturligt en vacker dag.

Skrivarprofil är bara vardagsslang för ICC-profil. Den enkla vägen är att ladda ner generella ICC-profiler för varje papper hos papperstillverkaren (Alla seriösa papperstillverkare har ICC-profiler för varje papper på sina hemsidor). Den krångliga vägen är att skriva ut en provkarta och skicka denna till någon som tillverkar en profil åt dig (Utrustningen går självklart även att köpa, men kostar en rejäl slant! Många tusenlappar, med andra ord). Fördelen med det förfarandet är att ICC-profilen blir en profil för just det pappret med just ditt bläck och just ditt skrivarhuvud. Det tror jag dock man brukar anse som överkurs, eller rättare sagt, det kommer naturligt en vacker dag.

Hej! Men om jag har valt rätt papper i inställningarna då jag endast använder Canons eget papper innebär det då att jag använder en profil, och då också rätt profil?
Tack för era svar!

Mvh / Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto