Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mörkerrumskostnad totalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassius

Aktiv medlem
Har läst flera inlägg som svarar på vad man behöver till ett mörkerrum och har väl hyfsad koll på det. Men vad kostar allt? Alltså, hur mycket kan man få ett litet mörkerrum för? Är det annorlunda vätskor till färgfilm resp. sv/v. ? Hur mycket dyrare blir det totalt om man ska kopiera i färg? Gärna så billigt som möjligt, bara det är hyfsat.

Senast ändrad:
Alltså, hur mycket kan man få ett litet mörkerrum för?

Ett mörkrum kan kosta hur mycket som helst. Jag använder badrummet och tänker mycket på elsäkerhet i samband med detta. Rummet är inte permanent. Lyckligtvis saknar jag fönster i badrummet och täcker in dörren med svarta sopsäckar för att hindra ljusläckage. Även kök brukar gå att använda. Alltså inga stora pengar om det är begränsat utrymme som ska användas. Tänk på att sörja för god ventilation.

Om du har nära till Clas Ohlson är det bara att stövla in där och köpa framkallare från Kodak T-Max, Polymax Unifix, och Pollymax pappersframkallaer. Det finns även papper från Agfa hos Clas Ohlson. Stopbad köpes lämpligen i livsmedelsbutiken. T ex Perstorps ättika. Det finns säkerligen även i färg eller trädgårdshandeln också.

Förstoringapprat med färghuvud kan vara bra att ha om du skulle vilja köra färg, eller använda sv/v papper med variabel kontrast på pappret (både Agfa och Illford har denna typ). Det behövs några baljor och klämmor och en framkallningsdosa för film. Detta finns också på Clas Ohlson. Har du tur har de startpaketet klar som de reade ut, som utgående artikel.

Inget behöver köpas nytt idag med tanke på att förstoringsappraten dyr i nyinköp. Det står med all säkerhet drivor av förstoringapparater på vindar och i källare och samlar damm. Det är en välgärning att erbjuda ägarna till dessa bli befriad från dessa. Jag är övertygad av att det går att köpa fungerande förstoringsapprat, skålar, pincetter, framkallningsdosa och högvis med mer eller mindre användbar kemi och papper för mellan 1500-2000:- idag.

Angående färg:
Ja det går att framkalla färg hemma. Kemikalierna är giftigare än de som anvönds till svartvitt och prislappen är högre. Mörkrummet är docjk det samma. Förstoringsapparaten ska vara utrustad med ett sk färghuvud.

Lycka till!

Nästan omöjligt att svara med ett enkelt svar på, tyvärr.
Först så beror det hela på vilken kvalitet du önskar på först,apparat och timer etc,, sedan så kommer frågan om man skall hitta detta beg eller nytt och vart,,

Jag rekommenderar Blocket.se och Tradera.com

Ex,,http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_1406

Ex,http://www2.blocket.se/search?q=m%F6rkrum&caller=vnl_s&l=0&city=0&pc=22&category=22&where=3

Ex,,http://www.lpfoto.se/swe/index.asp

Ex,, http://www.l-foto.se/

/Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Jag sålde all min mörkrumsutrustning för 1200 kr. Det var helt komplett, om man bortser från iordningställande av lokal, mörkläggning, ev vatten och liknande. Men kemi och papper fanns med. Så mer än så måste det inte kosta.

Färg el. Sv/v

Ok, de priser ni pratar om gäller alltså för framkallning och kopiering av svartvit film? Hur mycket mer kostar ett paket som kan framkalla och kopiera både sv/v och färg?

Vilka saker är det som måste bytas då? Alltså, måste vätskorna vara annorlunda? Eller en annorlunda förstoringsapparat? Eller...ja, you get the point?

Tack för alla svar!

Som nämt tidigare i tråden så krävs en forstoringsapparat som har ett färghuvud vilket innebär att den kan belysa i olika färger och inte enbart i olika ljus för olik kontrast,,

Kemin är också en annan och det är viktigt att man inte blandar olika kemikalier,, helst bör mana ha egna skålar till olika kemier och inte byta dem fram och tillbaka,,, således blir det fort bubbelt så många skålar och verktyg....

Eftersom en f,apparat som är till för färgkopior oftast används av mkt seriösa amatörer så är de flesta apparater också för mellanformat. Enligt mig så är mellanformatsförstorare att föredra även om man nästan enbart jobbar med småbild!

Böcker om allt detta finns på biblan.

mvh Niclas,

Ps, Läs om olika först,apparater så lär du dig vilka som är med färghuvud osv,,,

Jag köpte en i princip komplett mörkrumsutrustning på annons (i lokaltidningen) för 900:- Då var det en förstoringsapparat för både s/v o färg. Inte världens lyxigaste apparat, men den kan bli ännu bättre med nytt optikköp. Det är optiken som är avgörande, inte apparaten skulle jag vilja säga, iaf för nybörjare/hobbyanvändare..... //Liza

Man använder helt olika kemikalier till sv/v och färg även om de liknar varandra. Även om en enkel förstoringsapparat och lösa filter går att använda till färgkopiering är en diffusljusapparat med inbyggd filterbox klart att rekommendera. Att framkalla färgpapper i skål går bra men eftersom det måste var nästan helt mörkt är en trumma eller framkallningsmaskin bekvämare.

ANNONS
Götaplatsens Foto