Annons

Mörkfläck på alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Fick min 20d i fredas, plåtat lite och idag upptäckte jag till min stora skräck:

http://klejm.se/rwdx/stuff/IMG_1102.jpg

Jag är ingen jätte van fotograf och absolut inte med systemkameror o objektiv.

Känns som det kanske e nåt fingeravtryck eller nåt. Jag inte vågat göra annat än att torka på objektivet med vanlig glasögonduk. Men hjälpte inte, så rädd att de sitter på speglarna?+ fast ser inget där..

Någon som har en aning om vad de kan vara och hur man får bort de??

Dammkorn på sensorn...Borde inte finnas där eftersom det är en ny kamera. Men det är enkelt åtgärdat..Kolla i manualen angående sensorrengöring, eller be de i butiken du köpte den hos om hjälp (om du nu inte köpte den över nätet)

Jeppe skrev:
Dammkorn på sensorn...Borde inte finnas där eftersom det är en ny kamera. Men det är enkelt åtgärdat..Kolla i manualen angående sensorrengöring, eller be de i butiken du köpte den hos om hjälp (om du nu inte köpte den över nätet)

Håller på o pratar med Canon support via telefon, killen visste knappt vad 20d va för kamera.

Suttit i 18 minuter i telefon med han nu. För i min meny finns inte Rengör Sensor.

Just nu letar han om man kan uppdatera mjukvaran i kameran.

Fick fram meny valet "Rengör sensorn" genom att sätta på något av de "kreativa" lägena.

Men frågan är den, vågar jag som helt ovan sätta mig och göra rent sensorn eller bör jag lämna in den? I så fall får jag antigen åka till GBG (9mil) eller skicka in den itll GBG på Canon RCC.

Hej

Blås inte med tryckluft, du kan förstöra slutaren

Du kan få in mer damm i den om du gör fel, elelr ännu värre att det du nu har kletar fast.

Ser på min 1D MK2 att den är mycket värre på att samla damm än den D60 jag hade tidigare.

Scandinavian photo säljer en bred platt tops med vätska som funkade bra för mig, men har läst att andra har haft problem med att den luddar och luddet fastnar på filtret före sensorn.

Ett råd är att håll kameran nedåt med objektivfästet och slå av den då du byter objektiv.

Roine

Jag har haft samma typ av fläck (fast många fler) på min D70. Affären såg inget damm så den skickades till Nikon. Nu har den varit där i mer än 3 veckor...affären ringde och sa att den skulle vara klar i slutet på den här veckan, hoppas de gör som de lovar. För nu har man missat hela hösten med dess alla färger pga av det. Är jävligt förbannad...

/Jonas

Snacka till dig en ny kamera. Inte skall man väl behöva rengöra en ny kamera det första man gör om det nu inte är så att dammet kommit in medans du bytt optik.

Fick en ny 10D då min vid nyleverans uppvisade prickiga bilder. Hade köpt kameran på stan och nya fanns på lager vilket naturligtvis underlättade.

/Stefan

tiger656 skrev:
Snacka till dig en ny kamera. Inte skall man väl behöva rengöra en ny kamera det första man gör om det nu inte är så att dammet kommit in medans du bytt optik.

Fick en ny 10D då min vid nyleverans uppvisade prickiga bilder. Hade köpt kameran på stan och nya fanns på lager vilket naturligtvis underlättade.

/Stefan

Ah, jag får ta tag i detta imorgon.

Men ska jag ha en ny lär jag få vänta bra tag eftersom leveranstiden är som den är..

Damm på sensorn som sagt. Borde inte finnas vid leverans men jag har hört att flera 20D har levererats med den finessen.

Jag brukar använda en liten blåsbälg för att blåsa bort dammet. Obs! Använd inte en blåspensel. Här är ett exempel på hur en blåsbälg ser ut:

http://www.tura.se/infovisa.asp?5610

Canon RCC i Göteborg skall skicka mig fraktsedel och allt så skall jag skicka upp den till dom imorgon. Mycket trevlig personal där!

Men Canons 08-744 86 20 va inte mycket att hänga i granen!

Nicklas: Har du kollat så du inte har skräp/fläck på bakre linsen??
Verkar ju osannolikt att du skulle fått damm i en helt ny kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto