Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrumsfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Ääääntligen har jag fixat mörkrumutsrustning tillsammans med polarna. En Durst C-35, aldrig uppackad ur sin kartong, med dom flesta tillbehör för 800 pistoler.
Några funderingar dock!

När vi kör sv/v...Har vi ingen filtersats (kontrastfilter, så man kan köra med multikontrastpapper). Jag skulle tippa att vi klarar oss utan detta, våra negativ är ju så förbannat bra att vi inte behöver några fuskfilter ;). Men fungerar det att dra på lite rött/gult ljus direkt i maskinen? Det borde ju ge ungefär samma effekt?

Vi fick ingen skärpelupp med oss. Klarar man sig utan någon sån egentligen? Kan man inte ta ett förtoringsglas och en spegelbit tills vidare (och därmed spara en femhundring, typ)?

Tacksam för svar!
/Carl Johan + fotopolare

Ni kan använda färgfiltren i maskinen, på ex. Ilfords hemsida kunde man i alla fall förr hitta vilka filterkombinationer som gällde för olika hårdheter på olika förstoringsapparater i kombination med deras VC-papper.

Jag tycker personligen att skärpeluppen är ett måste, har dock aldrig provat nån annan metod utan alltid varit extremt noga med luppen (som heter nåt speciellt tror jag?).

Larsa

Jag tror det finns en konverteringstabell (mellan multigradefilter och färgbalans) i instruktionerna som hänger med ilfords multigrade-papper.

Ett fokuskop är ett absolut måste! Kostar juinte så mycke...

ANNONS
Götaplatsens Foto