Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkrumsprylar-priser! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
Halloo!!har kommit över en väldans massa prylar extremt billigt, då en fotograf i stan lägger ner och vill att grejorna ska komma till användning..av mig!! Glaaad!

iallafall, jag har köpt en himla massa- allt från kemaeror, till blixtar och bakgrunder... Nu undrar jag... ska köpa hans mörkrum också- där kommer frgan...
vet ni vad jag menar med en mörkrumsbänk? Det är en grå stoor bänk som man sköljer bilderna i, kopplar till avloppet, minns inte, men kanske kan man ha några kemibad i den också...
vet ni vad jag menar eller svamlar jag?
vet att jag sett likadana på många ställen, men det jag undrar är vad ett vettigt pris för en sån är? :)
Antar att de är rätt dyra, men jag har liksom ingen aning alls...

Hjälp!!!

Jo jag ska svara de lilla jag vet ;)
Vad ska du mä åbäket till ??
Jag har tidigare framkalla själv och har två ggr blivit erbjuden bänken gratis men var ska du ställa den ?? de är oftast ingen liten pjäs ?

Så jag tror inte att de sådant värde i bänken tyvärr.. men någon som vet kanske svarar senare ;)

Stavar som ett a!!!l själv så hoppas du kan läsa detta me ..

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

hahah!!

åååkej... du har kanske rätt... den är apstor!
har fått för mig att den är bra o ha, men ärligt talat vet jag inte ens om den går in i mitt blivande mörklum..ahah!!
hej från seriösa jag:)

Tack för svaret!!

Jag körde med riktig bänk och skölj ett tag men ansåg att det tog alldeles för mycket plats. Sedan jag flyttade har jag inte ens möjlighet att få in det i skrubben som är mörkrum här. Jag föredrar faktiskt att skölja i en lekback med duschslangen direkt i. Det är bara en extra bra anledning att kliva ut i det "riktiga" ljuset mellan varven och så slipper man sorlandet av vatten i mörkrummet.

Hade för några veckor sedan en annons med "proffsskölj bortskänkes" här på FS sedan jag omöjligt blev av med den på annat sätt.

Lägg pengarna på en riktig arkivskölj, typ Paterson, istället. Den kan du ställa upprätt på diskbänken el. dyl och tar mycket liten plats. Kopplas till vanlig vattenkran. Sköljer dessutom mycket effektiv och jämnt och bättre än att lägga bildern i en balja där de lätt häftar fast vid varandra. Bilderna ställs i fack så att de ej kan häfta fast samt att hela facksatsen vippar fram och tillbaka hela tiden.

Du behöver självfallet inte köpa en våtbänk för att kopiera lite bilder. Men det är väldigt bekvämt att använda. För att bygga ett mörkrum som är användarvänligt så går det åt några m2. Mitt eget mörkrum var på 5m2 och efter den ena långväggen var våtbänken monterad och efter den andra fanns torrbänken. Men har man inte tillgång till så stort utrymme så måste man improvisera. Det är livsviktigt att skilja på förstoringsapparater och våt kemi. Det är stor risk att få elstötar.

Våtbänk av rostfritt är ekonomisk för en yrkesfotograf som räknar minuter och kronor i sitt arbete men för en amatör duger en bänk av trä som bekläds med ex.vis en våtrumsmatta. Min var tillverkad på det sättet och fungerade väl i många år. Fördelen med bänkarna är att man får rätt arbetshöjd och har allt på samma ställe.

tack!!

hej o ch tack!!

saken är den att jag inte ska ha studion och mörkrummet som en hobbyverksamhet, utan det är där jag ska öppna min ateljé/studio. jag ska arbeta därifrån såsmåningom och vill därför ha det bästa...:) har funderat på att införskaffa en mindre arkivskölj dock (ex paterson som Nils tipsade om...), vet inte hur många timmar jag kommer spendera i mörkrummet egentligen, fotar ju mest digitalt nu....-)

Nåja, tackar och bockar för era svar!!

Re: tack!!

Lucca skrev:
hej o ch tack!!

saken är den att jag inte ska ha studion och mörkrummet som en hobbyverksamhet, utan det är där jag ska öppna min ateljé/studio. jag ska arbeta därifrån såsmåningom och vill därför ha det bästa...:) har funderat på att införskaffa en mindre arkivskölj dock (ex paterson som Nils tipsade om...), vet inte hur många timmar jag kommer spendera i mörkrummet egentligen, fotar ju mest digitalt nu....-)

Nåja, tackar och bockar för era svar!!

Hej L!
Undra bara, skall du ha ditt labb/mörkrum i din atelje? Om det är så så är det givet att du ska ta över det, om priset är rätt förståss.

Ilkka
PS: hur går de i gamleby, hälsa till Ellen K från mig!

hej!

Jo, i lokalen finns ett kök, där jag tänkt göra iordning mörkrummet...:)

Så du känner Ellen? Hon är såå go!! Ska hälsa henne!!
Gamleby är alldeles uuunderbart! .-)

Re: hej!

Lucca skrev:
Jo, i lokalen finns ett kök, där jag tänkt göra iordning mörkrummet...:)

Så du känner Ellen? Hon är såå go!! Ska hälsa henne!!
Gamleby är alldeles uuunderbart! .-)

Hej!
OK, då e det väl inget att diskutera om, ta över lokalerna om du kan så blir J-ping en fotograf till rikare. För dina bilder innehåller lite klass.
Jo jag känner Ellen, har varit hennes lärare! Det är en duktig en!
PS: hälsa även till Janne o Ingelen: DS
eller så kan jag själv komma o hälsa på er i byn!
Ha de o lycka till med ateljeinskaffandet!!! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto