Annons

Hjälp! Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyMA

Ny medlem
Jag har en Nikon D3100 och har upptäckt att det blir som ett ljust spår rakt över bilden, mer eller mindre, se bifogad bild.
Jag undrar nu om det är någon som känner igen detta och vet vad det är? Vad kan man göra? Går det att fixa?

Så tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Om det är slutaren, ändras beteendet om man ändrar tiden? Effekten avtar kanske med längre tider?

Nyfiken
 

martley

Aktiv medlem
Om den ljusa randen inte finns med i videoläget då slutaren är öppen och spegeln uppvikt så är det inte sensorn det är fel på i alla fall. Annars är det väl slutaren, eller möjligen spegeln.
Nästa problem är väl att avgöra ifall det lönar sig att reparera.
 

Stonos

Aktiv medlem
Om man tittar på mössan så har den lite spökbild till höger och vänster. Jag har svårt att tro att slutaren skulle kunna orsaka detta. Har aldrig sett något liknade från en analog kamera.
Min gissning är att det är problem med adresseringen av pixlarna vid utläsning av sensorn. Kan vara glapp i någon kabel eller någon lödning. Detta skulle förklara spökbilden, men inte varför det blir ljusar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man tittar på mössan så har den lite spökbild till höger och vänster. Jag har svårt att tro att slutaren skulle kunna orsaka detta. Har aldrig sett något liknade från en analog kamera.
Min gissning är att det är problem med adresseringen av pixlarna vid utläsning av sensorn. Kan vara glapp i någon kabel eller någon lödning. Detta skulle förklara spökbilden, men inte varför det blir ljusar.
"Spökbild" som beror på att barnet rört sig och ljusare del beror ju på att slutartiden varit långsammare där när den svept över sensorn. Jag säger också att det är slutaren som kärvar.
 

JennyMA

Ny medlem
Tack snälla för all hjälp!
Lär vara slutaren då det nu blev helt svart upptill istället!

Någon som har erfarenhet om vad det kan kosta att reparera? Är det ens värt det?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förr i tiden - när jag var grabb - skulle man ”motionera” slutaren regelbundet. Då på den tiden när allt var mekaniskt (tom ”urverket” som bestämde slutartiden) tog man fram en kamera som legat oanvänd en tid och körde igenom (utan film) alla slutartider i registret.

Vet inte. Antagligen är slutaren verkligen slut(!) men det kan ju vara värt ett försök att köra ett antal exponeringar i rask följd för att se om den kärvar mindre efter det. Kostar ju inget att prova åtminstone.

Förr i tiden - när jag fortfarande var grabb - la pappa en krånglande kamera på TV:n när Uri Geller hade magisk show, och ja, pappas kamera blev hel. Så man kanske får ta råden från förr i tiden med en nypa salt.

Om slutaren verkligen är slut och kameran inte värd att laga kan man också kolla på lamellerna. Ser man spår av olja eller annat som inte borde vara där kanske man kan försiktigt att torka med en torr luddfri trasa och sedan testa igen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är slutaren sönder så lagar man den inte. Man byter ut hela den delen vilken består av ganska många komponenter.
För att byta måste hela kameran demonteras.

Canon har ett fastpiris på 4500 kr för att byta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dessutom så är 3100an för gammal.
Har en som jag endast använder vid riskfotografering eller behöver filma med 2 hus.
Den är lite eljest. Slö AF, jobbiga menyer.
Jag tror att min tuggar på bara för att jävlas.
 
ANNONS