Annons

M42 Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en M42 adapter till mitt fuji s2pro hus, men frågan är, är det vart det? Finns det mycket bra M42 objektiv? och framför allt, vilka objektiv har den fattningen?

Jag har ett Pentacon 50mm f1.8, en skruvgänga, Är detta M42? eller har jag missförstått det hela?

Jo Pentacon-optiken har M42 skruvgänga. Den första spegelreflexkameran Contax S hade det också och till den och dess efterföljare Contax D m.fl finns en del intressanta gamla fina Zeiss T-objektiv som kan gå att få tag på via E-bay, Tradera etc (Tessarer, Sonnarer, Biotarer m.fl) De senare östtyska Pentacon-objektiven är inte dåliga men håller kanske inte topp-klass. Fujinon och Ashai-Pentax har dock flera mycket fina äldre flerskiktsbehandlade M42-objektiv. Letar själv efter ett EBC Fujinon 3,5/50mm macro i M42 som håller rent superb kvalitét enligt tester som gjordes på 70-talet. Även Miranda från 60-70-talet har M42 på vissa objektiv. Finns ytterligare flera tillverkare från denna tid som använde M42 skruvgänga. Ryska M42-objektiv finns också. Nya M42-objektiv av hög kvalitét tillverkas av Cosina-Voigtländer, t.ex

Apo-Lanthar 3,5/90mm

Color-Heliar 2,5/75mm

Macro Apo-Lanthar 2,5/125mm

Ultron 2/40mm

Vad har Fuji S2 pro för fattning? Cosina-Voigtländer-optiken görs ju i diverse olika fattningar och då behöver du kanske ingen adapter?

Den har nikon-f fattning, anledningen att jag funderar på adaptern är om det går att få tag i hyffsat bra optik till bra priser, sen vet jag att jag måste sköta allt manuellt, men det är en smäll man får ta.

ANNONS
Götaplatsens Foto