Annons

m42 på eos 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

mgns

Aktiv medlem
Har skafat ett m42-objektiv (30/3.5) med adapter till kameran och har ett par frågor.

När jag sätter på objektivet indikerar kameran att det är bländare 2.0. Varför just det?
Med "döda" mellanringar på ett normalt objektiv brukar det stå F00.

Det underliga är också att bilderna blir överexponerade när kameran säger att det är ok exponering. Om jag bländar ner ett steg blir det kanon.

//magnus

Det låter som om din adapter har ett så kallat AF-chip, ett litet kretskort fastlimmat på själva adapterringen. Detta chip gör att kameran kan se att det sitter ett objektiv monterat och du kan då ta hjälp av fokusstödet med den gröna punkten som lyser vid fokus.

Chipet innehåller även information om brännvidd och största bländare (som skrivs ned i EXIF), vilket vanligen är hårdkodat från fabrik (det är därför du ser värdet 2.0). Skälet till att välja bländare f/2.0 är att autofokuspunkter som endast aktiveras med ljusstarka objektiv skall vara aktiva.

Med den senaste generationen AF-chip kan man själv programmera in brännvidd och största bländare direkt med kameran, då fungerar även ljusmätningen som för "riktiga" Canonobjektiv (mätning vid full bländare i M-läget). Det går till och med att kalibrera autofokusen i 32 steg.

Ljusmätningen är annars problemet med vanliga enkla adapterringar, vi ljusmäter ju nedbländat men sökarskivan i kameran beter sig inte lika för alla bländare (ljusmätningen sitter efter sökarskivan högst upp i spegelhuset). Det gör att om vi mäter vid en bländare större än f/5.6 (eller mindre än f/2.8) behöver vi oftast exponeringskompensera för korrekt exponering. Kameran är helt enkelt inte gjord för att användas på detta sätt, detta slipper vi dock med de programmerbara AF-chipen.

Jag köpte mina "emf Smart Adapter" chip för $22 från Big_is på Ebay (för $10 till får du en komplett adapterring), leverans på mindre än en vecka.

chip: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...c0ad4c5a7&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3666wt_1113

chip + adapterring: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...FICS%2BUFI&otn=15&po=LVI&ps=54#ht_3440wt_1113

Tack för ett snabbt och utförligt svar!

Det du skriver stämmer på pricken och egentligen är det inget större problem att ljusmäta mot ett stegs nedbländning men det var lite förvirrande.

F.ö blir bilderna kanon vad jag kan se så objektivet behåller jag.

Tack igen.
//Magnus

helt utan skyddsnät och känsla för prestige slänger jag ut en till fråga.

Jag har aldrig använt manuella objektiv så jag är ute på halt vatten nu.

Längst fram på objektivet sitter bländarringen, sen kommer fokusringen. Så långt allt väl men vad menas med bländarvärdena(?) längst in på objektivet?

//Magnus

Bilagor

• IMG_3856.jpg
    IMG_3856.jpg
    93.2 KB · Visningar: 284
Hur ska jag läsa ut det då om det ser ut så här:
Bländare 8, fokus på 1 meter.
Är det skärpedjup mellan 8-markeringarna då? ~0.75 - ~1.5 meter?

Bilagor

• IMG_3859.jpg
    IMG_3859.jpg
    92.8 KB · Visningar: 251
Ja, det är rätt uppfattat. Enligt någon definition, som ju med de objektiven lär gälla om du använder film och kopierar till något inte alltför stort format.

Hej Sara !
Tack för förklaringen och tipset.
Jag använder ibland "oprogramerbara" adaptrar tilsammans med utvald Olympus OM-optik,och alltsom oftast blivit konfunderad över exponering, vitbalans och att omfånget blivit
"komprimerat", dvs i histogrammet finns bara info i mitten, i stf, som föväntat, utmed hela linjen.

En fråga: Har du köpt en komplett adapter från Big-is som inte var m42, hur var i så fall kvalitet och passform ?

Returtips : fri färghantering www.argyllcms.com
till detta finns fn inget grafisk gränssnitt, utan allt körs från prompten , så det blir lite "Lär känna din Dator".
och "Lär dej läsa manualen"
(som är väldigt bra, men faktaspäckad)

/Magnus

En fråga: Har du köpt en komplett adapter från Big-is som inte var m42, hur var i så fall kvalitet och passform ?

Tyvärr har jag bara erfarenhet av deras m42-adaptrar. Jag har köpt mina andra adaptrar från flera olika Hong Kong baserade e-bay säljare och jag har inte märkt några problem med passform eller kvalitet, ibland undrar jag om de inte använder samma underleverantörer då de är så snarlika till utseendet.

ANNONS
Götaplatsens Foto