Annons

MAC-ägare? Då äger du inte din hårddisk!

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
I ett nyhetsbrev som jag prenumererar på läste jag följande:
Apple äger hårddisken i din Mac
Journalisten Dave Wikner vid tidningen Wired fick en dag problem med sin bärbara Mac. Efter att ha lämnat in datorn på service visade det sig att hårddisken inte fungerade som den skulle, och han var därför tvungen att köpa en ny. Dave ville ta med sig den gamla hårddisken hem men det visade sig däremot att det inte var möjligt. I Apples licensavtal står det nämligen att den gamla hårddisken är deras egendom om den byts mot en ny.

Här finns tydligen passusen i avtalet där det hela står:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=2128564283&size=l

Om det hade varit garantiärende hade jag inte tyckt det varit så konstigt, men tvingades han köpa en ny hårddisk borde han väl rimligen få göra vad han vill med den gamla... Ja, man upphörs aldrig att förvånas :)

Det där råkade jag ut för också.
Apple vill väl bara konstatera att disken verkligen gått åt pipan och varför.
Men dom äger inte disken , det är bara ett villkor för att få ut en ny på garantin!

vaktmästaren skrev:
I ett nyhetsbrev som jag prenumererar på läste jag följande:
Apple äger hårddisken i din Mac
Journalisten Dave Wikner vid tidningen Wired fick en dag problem med sin bärbara Mac. Efter att ha lämnat in datorn på service visade det sig att hårddisken inte fungerade som den skulle, och han var därför tvungen att köpa en ny. Dave ville ta med sig den gamla hårddisken hem men det visade sig däremot att det inte var möjligt. I Apples licensavtal står det nämligen att den gamla hårddisken är deras egendom om den byts mot en ny.

Här finns tydligen passusen i avtalet där det hela står:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=2128564283&size=l

Kanske dags att lära sig lite engelska innan du tolkar den där texten. Din översättning är helt åt skogen.

Mja... Vissa läser ju biblen som f-n själv. När det gäller garantiärende, så byter de sonika ut den felaktiga delen. Därmed blir du ägare till en motsvarande del. Jag ser inte detta som något konstigt. De äger hårdvaran, men kan aldrig göra anspråk på innehållet.

Detsamma gäller ju fö. vanliga hårddiskar som byts på garanti. Du är ju tvungen att lämna in den gamla.

Detta gäller egentligen det mesta som byts ut på garantin ovsett prylar, inte bara datorer eller kameror så det är inget man ska hetsa upp sig för.

Det Apple har har juh alla andra. Inget ovanligt med andra ord.

Re: Re: MAC-ägare? Då äger du inte din hårddisk!

Akerstrom skrev:
Kanske dags att lära sig lite engelska innan du tolkar den där texten. Din översättning är helt åt skogen.
Jag har varken tolkat eller översatt texten! Jag har bara återgett vad som stod i nyhetsbrevet!

Re: Re: Re: MAC-ägare? Då äger du inte din hårddisk!

vaktmästaren skrev:
Jag har varken tolkat eller översatt texten! Jag har bara återgett vad som stod i nyhetsbrevet!

Aha, korkat nyhetsbrev som behöver lära sig engelska. :) Vilket nyhetsbrev var det? (så man vet vilket man ska undvika)

En snabbgoogling på "Dave Wikner" ger inte en enda träff - förutom ovan nämnda nyhetsbrev, vilket gör att ens källkritiska varningsklockor bör börja ringa.

http://www.google.com/search?q="Dave Wikner"

Förmodligen är det dock den här artikeln av Dave Winer som avses. Han är inte speciellt tydlig med huruvida det rör sig om ett garantiärende eller något annat, och om hade han varit det kanske det hade sabbat hela storyn. Hur som helst tycks han ju i alla fall ha fått betala för sin "nya" hårddisk - som enligt avtalet ens inte behöver ha varit ny utan kan vara något uppiffat haveri någon annan kund lämnat in.

http://www.scripting.com/stories/2007/12/22/macsAreEvenMoreExpensiveTh.html

Jo, garanti byte är en sak. Det är BYTE.
Men köper man en disk som ersättning, då skall man ha rätt att få sin gamla tillbaks.

Kan inte säga att jag käner till ett enda företag som gör likadant.
Tvärt om dock. Alla jag haft med att göra.

Byte på HP som jag använder flitigast. Är just byte. Men köper jag, så får jag alltid utan undantag tillbaks det gamla om jag begär det.

Om inte delen som sagt inte är köpt som utbytesdel, då priset är mellan 50-70% av nypriset.

I det här fallet hävdade köparen dessutom att han fått ge mer pengar för disken hos Apple service, än om han köpt den hos annan butik.

Gissningsvis så var OS redan installerat på disken han köpte. Kan förklara något om än inte allt.

Nä dålig stil av Apple i det exemplet.

Som redan nämnt, den här killen verkar ha hittat på sin story. Det står inte i avtalet att Apple äger disken vilket betyder att det inte finns någon substans i det han skriver.

Sen kan det förstår vara så att han blivit blåst, det finns rötägg överallt, men med avtalet som stöd kan ha då få tillbaka det han betalat alternativt få tillbaka disken.

Apple har problem med både hårdvara och service. I synnerhet på macbook. I min klass är vi ca 16st som använder macbook av lite olika generation. Utav dessa har minst 5st hårddiskar kraschat. För de som jobbat med datorer så är den siffran otroligt hög.

De flesta har fått dem utbytta utan större mankemang. Men en fick betala arbetet eftersom datorn var typ 14-15 månader gammal. Apple menade då att garantin hade gått ut och konsumentköplagen hade de uppenbarligen inte läst på.

Hur många uppmonterade diskar som tappats med dataförlust som följd har jag tappat räkningen på.

Mac är det enda system jag känner till där man regelbundet måste rätta till filrättigheterna eftersom de av nån outgrundlig anledning blir fel hela tiden.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Apple har problem med både hårdvara och service. I synnerhet på macbook. I min klass är vi ca 16st som använder macbook av lite olika generation. Utav dessa har minst 5st hårddiskar kraschat. För de som jobbat med datorer så är den siffran otroligt hög.

De flesta har fått dem utbytta utan större mankemang. Men en fick betala arbetet eftersom datorn var typ 14-15 månader gammal. Apple menade då att garantin hade gått ut och konsumentköplagen hade de uppenbarligen inte läst på.

Hur många uppmonterade diskar som tappats med dataförlust som följd har jag tappat räkningen på.

Mac är det enda system jag känner till där man regelbundet måste rätta till filrättigheterna eftersom de av nån outgrundlig anledning blir fel hela tiden.

Mvh
Maverick

:) den här tråden ska visst flytta till FUD, VS eller liknande avdelning. De flesta som arbetar med IT vet att TCO i Mac-miljöer är lägre än i motsvarande miljöer likaså att Apples kunder är nöjdare än andra leverantörers kunder http://www.theacsi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=149&Itemid=157&c=Apple+Inc.

Att som ovan hävda att Apple inte känner till konsumentköplagen och att man därför fick betala en reparation själv säger väl mer om den eventuella kunden än Apple. Varför inte bara hänvisa till lagen om man har den på sin sida, eller var det möjligtvis så att det inte var hela sanningen?

konsumentköplagen

konsumentköplagen säger att man som kund ska kunna bevisa att felet fanns från början. det lär vara svårt om den har fungerat i 15 mån. hårdiskar kraschar som bekant när man stöter till eller flyttar datorn medan disken jobbar, felaktiga avstängningar eller strömavbrott t.ex.

Re: konsumentköplagen

herja skrev:
konsumentköplagen säger att man som kund ska kunna bevisa att felet fanns från början. det lär vara svårt om den har fungerat i 15 mån. hårdiskar kraschar som bekant när man stöter till eller flyttar datorn medan disken jobbar, felaktiga avstängningar eller strömavbrott t.ex.

Faktum är att det inte behöver vara så svårt, det finns ett prejudicerande fall rörande en teve (har för mig att någon här på FS tog upp det i en annan tråd) som man kan luta sig mot.

Vad det gäller hårddiskar i bärbara är det förstås inte tillverkarens fel om en kund hanterar den illa men det lär ju, precis som du säger, vara svårt att avgöra vem som bär skulden.

Nåja...

Det krävs ju ett geni för att jämförelse med bärbara PC vilket de flesta kommer i kontakt med på sina jobb. Tycker man inte att fem hårdvarukraschade diskar är onormalt på 16 datorer så har man nog inte jobbat med datorer...

Anledningen att han pröjsade var att han behövde datorn. Den hade ju liksom verkstan lagt beslag på och han var i kritiskt behov av den eftersom den gick sönder under vår projekttid.

Många orkar heller inte bråka utan vill lösa problemet. Det vet ju företagen om. Apple är inte ensamma, Dustin och OnOff är väl andra som brukar förekomma i diskussionerna.

Vill inte påstå att PC är bättre i alla lägen men det är i alla fall billigare...

För övrigt har Apple gjort något av ett erkännande att det kanske är fel på diskarna iaf...

/Maverick
(som äger både ock)

ANNONS
Götaplatsens Foto