Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac problem

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Upptäckte ett problem på macen. Det dyker upp små fyrkanter, typ 2 pixel breda. Hamnar över bilder i t.ex. photoshop. Kolla på bilden så ser ni vad jag menar.. Dom är olika stora och hamnar på olika delar, fast bara en fyrkant i taget.

Datorn är en Powermac G5 med dubbla 2.3 processorer och 2.5 gigs ram. Skärmen (om det är den det beror på) är en 20" apple cinema skärm. OS X tiger.

Har aldrig varit med om problemet förr på någon macdator, men det är väldigt irriterande när man grejar med bilder och det ploppar upp fyrkanter hela tiden. Har testat att starta om och allt möjligt.

Bilagor

• problem.jpg
    problem.jpg
    8.4 KB · Visningar: 257
Har en Powerbook o Cinema skärm o faktiskt inte sett något liknande förut.

Ska hålla ögonen öppna o kommer följa denna tråd nogrannt. Inget jag vill råka ut för! Har du nå speciella inställningar på skärmen?

//Edvard

andreasc89 skrev: Har aldrig varit med om problemet förr på någon macdator, men det är väldigt irriterande när man grejar med bilder och det ploppar upp fyrkanter hela tiden. Har testat att starta om och allt möjligt. [/B]

Vad är "allt möjligt"? Har du reparerat skivbehörigheten och kört cronscripten? Kollat på 99mac.se?

Fyrkanterna dyker upp runt knappar och sånt också. Nu har jag en runt bakåtknappen på Safari t.ex.

Bilagor

• problem2.jpg
    problem2.jpg
    6.8 KB · Visningar: 229
Jag besitter inte lösningen på just ditt problem, men ett frekvent förekommande förslag är att ladda hem OnyX – ett program som ser till att hålla systemet i trim. Kolla här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

Jag misstänker att det är någon .plist-fil som strular i burken, men VILKEN fil det är – är svårare att svara på. Det skadar iallafall inte att köra OnyX med jämna mellanrum.

Registrera dig på 99mac.se om du inte gjort det, där hittar du många intressanta, tekniska diskussioner.

Det låter inte som om något är trasigt utan snarare att du aktiverat VoiceOver.

Gå in i Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Syn och kolla om inte VoiceOver är "På".

Har bara testat en gång för länge sedan och jag har för mig att rektangeln visar vad VoiceOver "läser upp" åt dig, dvs den beskriver vilken kontroll som är i fokus.

Jag har slagit av de flesta av dessa kortkommandon då de kan "stjäla" tangentbordskombinationer från programmen. Personligen har jag inte haft något behov av tex VoiceOver så den kan jag gärna aktivera från menyerna än kortkommandon.

ANNONS
Götaplatsens Foto