Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac: Sortera bilder i Mac-mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är ett problem jag inte hittar någon lösning på. Problemet uppstår när jag använt mer än en kamera.
Hur får jag Macen att sortera JPG bilder i kronologisk ordning? Macen har väldigt få alternativ och ett av dem är date created. Nu blir det lika med tiden då JPG bilden skapades eftersom jag konverterar från RAW.
Visserligen kan jag få raw-konverterararen att döpa om filnamnet när den jag skapar JPG-bilderna men jag föredrar att behålla kamerans filnamn.
Det finns en kolumn i PC som kan användas även om den är svår att hitta men i Macen hittar jag ingen lösning.
Problemet uppstår endast när jag skall bränna ner bilder till någon som tittar på bilderna i enkla bildvisningsprogram i PC. Bilderna hamnar då inte i kronologisk ordning.

Fast den som som tittar på bilderna på CD'n kan väl i sin katalogstruktur välja att sortera bilderna efter filnamn och då borde de ju komma i kronologisk ordning.
Eller menar du att de hamnar i fel ordning per default?

Lösningen heter A Better Finder Attributes 4. Med det programmet kan du fixa det mesta. T.ex att ändra datumet då filen skapades, till det datum när du tog bilden.

Senast ändrad:
Lösningen heter A Better Finder Attributes 4. Med det programmet kan du fixa det mesta. T.ex att ändra datumet då filen skapades, till det datum när du tog bilden.

Tack Jesper,
Misstänkte att det fanns något tillägg som kunde lösa problemet. A Better Finder verkar rätt.
Gudskelov har jag bara detta behov några enstaka gånger per. Därför skall jag vänta och se vad som kommer i Snow Leopard.
Egentligen märkligt att Apple varit så dåliga på att hantera filers metadata i Finder och Spotlight.
Här är Microsoft för en gångs skull mycket mera framsynta.

ANNONS
Götaplatsens Foto