Annons

MacBook, "Billigt o bra" redigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Gått från PC till Mac, hade gratisprogrammet "Zoner" i PC, funkade för mina behov. Nu börjar Iphoto bli en begränsning, vad ska jag ha?! Finns något liknade för Mac!?
 
Aperture är ju "nästan" gratis med sina 500 kr eller vad det ligger på. Även om det inte uppdaterats på väldigt länge så räcker det väldigt långt.
 
Det är möjligt att gratisprogrammet DCRAW finns till Mac. Paint shop pro är annars relativt billigt för prestandan. Själv kör jag Lightroom på Mac:en. Jag gör inga friläggningar eller lager utan bara "framkallning" av råfiler och då är LR bra. Finns även en bra katalogfunktion.
 
"Pixelmator" är det någon som har erfarenhet av det? Plåtar inte RAW, just nu... Behöver plocka bort en grej i en jpeg-bild nu, därav det uppkomna behovet..
Iphoto är lite för basic...

Gillade Zoner, men det verkar inte finnas till Mac..
 
Om du uppdaterar OSX så istället för iphoto finns ett enkelt program bilder.
 
Precis! "Bilder" ska visst ersätta både iPhoto och Aperture och hamna någonstans däremellan vad gäller funktionalitet. Ingår i OSX så det är ju gratis. Har dock inte provat själv.
 
Ingen verkar vara nöjd med bilder, varken användarna av iPhoto eller Aparture.
Finns en del trådar i ämnet om man söker.
 
"Pixelmator" är det någon som har erfarenhet av det? Plåtar inte RAW, just nu... Behöver plocka bort en grej i en jpeg-bild nu, därav det uppkomna behovet..
Iphoto är lite för basic...

Gillade Zoner, men det verkar inte finnas till Mac..

en av de saker som faktiskt funkar riktigt bra i nya Bilder är just Retuscheringsverktyget tycker jag.
Beroende på vad det är du skall ta bort och hur bakgrunden ser ut så kan det bli riktigt bra resultat!
 
Ingen verkar vara nöjd med bilder, varken användarna av iPhoto eller Aparture.

Apples extremt usla namnval på vissa av sina program gör ovantående mening jättekul att tolka annorlunda än den var avsedd! :)

Men fråga kvarstår varför Apple väljer så dåliga namn, det blir extremt svårt att leta reda på information om hur man fixar saker i programmen, tex "How to adjust colour in photos"...
 
ANNONS