Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook PRO - ett bra val för framtiden gällande foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
Sålde min Macbook för nästan tre veckor sedan. Den gav mig inte tillräckligt, typ. Har sparat ihop en hel del pengar, och så skall jag äntaliga få spendera dessa på en lämplig kompis till mitt fotointresse.

Till en början funderade jag på Imac 24`. Det är en grymt fin maskin, stor skärm och dessutom ett väldigt bra pris också - allt finns där och du behöver inte köpa till något extra. Men just för en kräsen fotograf kanske inte denna skärm är särskilt optimal för just fotografering?

Därför har jag skippat Imacen för ett tag och funderar istället på Macbook PRO. Foto är något jag brinner för, och jag vill verkligen satsa på det. Det är en Macbook PRO 15`, den bättre modellen. Det känns jävligt onödigt för min del att välja 17`, om jag ändå har tänkt och köpa en extern skärm senare. En uppdatering sägs också vara påväg till Macbook PRO, därför avvaktar jag ett antal dagar innan jag beställer någon.

2,4 GHz Intel Core 2 Duo (duger denna prolle?)
4 GB 667 DDR2 SDRAM (maxxat!)
200 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min)
MacBook Pro 15-tums widescreenskärm (glossy kanske är att föredra, eller)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

23000 kr kostar denna dator med studentrabatt inkluderat, vilket är ett häftigt pris, men jag känner... att det är nu eller aldrig, typ. Dock har jag ett antal frågor som jag hoppas ni kan besvara åt mig då många tankar for fram och tillbaka i mitt stora huvud: är det många som använder Macbook PRO som enda dator för foto? Hur är det med kalibering till Macbook PRO? Är det ett måste att köpa en extern skärm, eller fungerar Macbook PRO 15` tillsvidare? Hur bra är Macbook PRO skärm kontra den som finns på Imacen? Om det är samma, varför klagar så få på Macbook PRO då? Upplösningen ligger på 1440 X 900. Om jag köper 17` så känns det som att jag icke kommer inhandla en extern skärm i framtiden, och det blir något tyngre att bära på också - samma prestanda dessutom. Därför är det väl bra om jag köper en portabel Macbook PRO 15`, och ev. i framtiden uppdaterar med en extern skärm.

Dela med er av kommentarer, tankar, synpunkter eller något som stör er, eller som ni vill berätta för mig, gällande köpet av en ny kompis.

Jag valde att kombinera MacBook Pro 15,4" med en LaCie 321 + Blue Eye Pro. Fungerar hur bra som helst. Jag har 2,2 GHz-processorn med 2 GB RAM och saknar inte prestanda till tunga CS3-filer.

Vad var det som saknades i din MacBook?

PerFogelberg skrev:
Jag valde att kombinera MacBook Pro 15,4" med en LaCie 321 + Blue Eye Pro. Fungerar hur bra som helst. Jag har 2,2 GHz-processorn med 2 GB RAM och saknar inte prestanda till tunga CS3-filer.

Vad var det som saknades i din MacBook?
Dels ville jag ha möljigheten till 4 GB ram, vilket inte inte erbjöds i den 1 och ett halv år gamla modell jag sålde. Macbook PRO känns också mer robust byggd eftersom det är ALU istället för plast. LED är också ett stort plus. Snabbare och större hårddisk också. Det känns helt enkelt jävligt mycket bättre.

Hm, hur ofta arbetar du enbart med PRON istället för att använda skärmen? På sommaren och lov tillbringar jag mycket tid på sommarstället, och dit orkar jag inte släpa med något extern skärm för detta. Fungerar det BRA att jobba enbart med Macbook PRON, utan den externa skärmen?

Glossy ser läckert ut i en kontrollerad miljö, men kan också vara som en spegel med irriterande reflexer.

Ta dig en titt på en glossy innan du väljer en sådan... Om du har möjlighet.

Jag kör numera en MBP 15 tum 2,6GHz med 200Gb/7200rpm, och 4 Gb RAM. På min arbetsplats i hemmet kör den med en Apple 20 tums-skärm...och på jobbet en 26 tums NEC....funkar rätt bra tycker jag. Visst hankar sig oskärpefilterna i PS fram på långsam halvfart...speciellt Linsoskärpa....men det känns å andra sidan rätt oki att bara ha en burk som man behöver hålla ordning på.
Tidigare hade jag en fast Mac 2x2,5 Ghz G5) på jobbet som huvudmaskin, men den står numera bara kvar som reservkraft.

Som backuper/extradiskar kör jag Iomegas externa RAID på 1 Tb.

Jag brukar göra mycket arbete bara på den inbyggda skärmen. Dock kontrollerar jag resultatet på den externa skärmen innan jag skickar iväg bilderna till kunden. Så fort jag är hemma jobbar jag på den stora skärmen och har alla paletter på den inbyggda.

Jag kör MBP 15" 2.2GHz 2GB RAM, har en extern NEC 2090uxi skärm. Bägge skärmarna kalibrerade med Eye1 display, funkar finfint.

PS CS3 och Capture One 4 rullar på riktigt bra, tveksamt om steget från 2.2GHz till 2.4GHz ger så mycket?

Min dator tvingas också visa digitalTV (Elgato), skapa musik (Cubase 4 + MOTU 828 mm) och diverse programutveckling i XCode.

Min gamla PC klarade inte av att göra allt det här på ett bra sätt utan krävde dual boot och andra trix.

PerFogelberg skrev:
Låter de mycket?

Ljudet stör mig inte så mycket...men visst susar de en del. Det är inte den där rogivande Apple-tystnaden som råder.

Ett större problem är att de ju då och då går ner i varv, och att det gör hela datorn lite seg. Detta eftersom den vid programstart verkar gå ut och leta efter programdelar på den externa.

Låter ju onekligen bra detta. Och att den nya uppdateringen till Macbook PRO gör ju allt så jävla mycket bättre.

Ni som skrivit... ni använder denna som "huvuddator", dvs. ni klarar er med Macbook PRON?

Håll igång diskussionen nu, jag sitter i EXAKT samma sits!

har en fråga till man kan hiva in, det dyker upp en hel del begagnade MacBook Pro som är dryga halvåret gamla. Hur ställer ni er till att köpa begagnade datorer?

Jag kör bara MBP + en extern (lite sunkig) skärm. Jag kör mest Aparture och det går rätt bra. Jag har mitt bildbibliotek på en extern Lacie disk som är 2 7200-varvare i raid0. Med FW800-koppling blir denna ett par snäpp snabbare en den interna 7200-varvaren.

När jag reser så har jag ett temporärt Aperturebibliotek på MBP:n och det funkar också bra.

15 eller 17 kan jag inte säga något om. Jag kö 17 eftersom jag ofta jobbar med bara MBPn. Jag har den höguplösta varinten av 17" skärmen. Visserligen blir typsnt mm lite smått, men man får plats med mycket och bilder ser liksom väldigt skarpa och snygga ut.

Jag kollade på båda mat och blank men valde matt.

Den senaste uppdateringen av MacBook Pro skedde i januari 2007. Skillnaden är några hertz extra på processorn och möjligheten att använda 4 GB RAM. Modellen innan klarar 3 GB.

Jag använder min MacBook Pro 2,2 GHz som huvuddator. Det finns säkert snabbare datorer men den duger för mina ändamål åt Photoshop CS3 och Nikon Capture NX. En typiskt bildfil är på 12-14 megapixel i 16 bitar Tiff och 4-5 justeringslager.

Min Mac Book Pro 2.4 Ghz Duo, 4 GB RAM används som huvuddator i första hand för foto och grafisk design. Nästan hela CS paketet är igång samtidigt och det rullar på utan problem. Men hade jag inte haft behov att ta med mig datorn ibland hade jag satsat på en Mac Pro med 8 kärnor.

iBoat skrev:
Min Mac Book Pro 2.4 Ghz Duo, 4 GB RAM används som huvuddator i första hand för foto och grafisk design. Nästan hela CS paketet är igång samtidigt och det rullar på utan problem. Men hade jag inte haft behov att ta med mig datorn ibland hade jag satsat på en Mac Pro med 8 kärnor.
Glömde säga att jag har en extern skärm, Apple Cinema Display 23"

bandola83 skrev:
Sitter på en MBP (senaste version). Gör steget från 2GB till 4GB stor skillnad?

Jobbar med 12 MP tiff.

Så länge du inte har t.ex hela CS-paketet igång plus en massa annat märker du nog ingen skillnad.
Ofta har jag Photoshop, InDesign, Bridge och Illustrator igång samtidigt och då behövs mer minne.

Hej,

om du kör Activity monitor i docken kan du se hur mycket av internminnet du använder. Jag har 4 GB och det ligger förvånansvärt ofta över hälften (>2 GB).

Ett tips är att köpa minnet löst (t ex Kingston) kostar ca 1/3 del. Finns video hur man gör på t ex Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=Qozs6KZoarA

Ingreppet tog mig strax under 3 minuter och arbetsgivaren sparade runt 4 kkr.

Lycka till!
/Martin

Förutom det uppenbara att kanske vänta en liten stund (en uppdatering ryktas vara runt hörnet) så kan sägas att GPUN är viktig när man tuggar Aperture osv (en stor anledning imo att välja en mac)... Där går en vanlig macbook bort rätt kvickt.

Macbookpron är helt klart intressant och kanske speciellt 17"...

ANNONS
Götaplatsens Foto