Annons

Macro 1:1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bargus

Aktiv medlem
Hej igen!

Då jag fortfarande är ganska grön så undrar jag vad som är skillnaden på macro 1:1 och bara macro !
Har det med närgränsen att göra eller ?

Vore ytterst tacksam för lite svar, då jag är på väg att köpa ett Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO 1:1.

Eller har ni några förslag på några andra liknande ojbektiv med fin närgräns.

Jag fotar med Nikon D70.

Macro 1:1 är vad puritanerna menar sann Makro. Dvs 1mm av motivet blir 1mm på senssor.

står det bara makro su brukar det vara 1:3 -> 1:5 som menas. Vanligt på zoomar och billigare fasta gluggar.

Sigmas 70mm är helt ny, men ger förmodligen rktigt skarpa bilder. Finns väl inte så många mostsvarande, alternartiven brukar vara 50-60mm eller 90-105mm. Med längre brännvidd får du längre arbetsavstånd.

1:1 är avbildningsskalan. 1:1 medför att en millimter på det du fotar kommer bli en millimeter på sensorn, 2:1 medför att två millimeter blir en millimeter på sensorn och så vidare.

De flesta objektiv som är dedikerade för macrofotografering ger skala 1:1 vid närgränsen medan många zoomar med väldigt bra närgräns och tillnamnet "macro" sällan ger mer än ungefär 2:1. Visst är det trevligt att kunna ta macrobilder med sin standardoptik, men den är oftast inte optimerad vid närgränsen utan ger bäst resultat på längre håll till skillnad från macrooptik som oftast är optimerad kring närgränsen.

Det var snabba svar !
Då har man precis lärt sig något nytt och det är alltid trevligt.

Det lutar åt att bli ett Tamron 90 mm men jag skall verkligen ta mig en titt på ovan nämda sigmat med.

//Mikael

ANNONS