Annons

macro 100 vs 180

Produkter
(logga in för att koppla)

paparazzi

Medlem
Har idag ett canon 100mm 1:1 macro och vill ha mer förstoring så jag har beställt mellanringar (12,20,36). funderar samtidigt på 180mm macro. Min fråga är, är ett 180mm överflödigt eller kompletera det? Det jag vill lära mig är att kunna hantera ett mp-e 65 tids nog, helst igår men...:0)

Enda fördelarna 180mm ger kontra 100mm är längre arbetsavstånd samt att bakgrunden blir lite lättare att få "kontroll" på.

Du får inte större förstoring med 180mm. Mellanringarna ger mindre effekt på 180mm än på 100mm.

Det svåra när man kommer riktigt nära är ju det korta skärpedjupet och det blir ingen skillnad i skärpedjupet beroende på brännvidd.

Jag ser fördelen med 180 vs. 100 att den (180) kan även användas som ett kortare tele.
Det är faktiskt mitt stora dilemma:Skall jag köpa Sigma 105/2,8 Macro eller Sigma 150/2,8 Macro. Skillnaden är 2000 spänn, men 150 har dessutom HSM motor i AF.
/Fred

dumbo skrev:

Det svåra när man kommer riktigt nära är ju det korta skärpedjupet och det blir ingen skillnad i skärpedjupet beroende på brännvidd.

Från ett och samma perspektiv, avstånd och med samma f/ så får man ju olika mycket skärpedjup med olika brännvidder. Eller har jag missat ngt fundamentalt här??:)

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto