Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro "coupling"

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag har funderat samt testat lite detta med att vända objektiv not varandra!

Det verkar som om man kan få rätt extrema förstoringar med bra kvalitet bara man kopplar samman rätt!

50mm verkar givet men vad vänds mot vad och hur fungerar det?

Jag hörde om en kille som tog sitt 100mm macro och tog sedan ett 50mm f 1,4 och koppla på sitt macro. Kunde då förstora snöflingor och dylikt det var helt otroligt!

Men hur förändras närgränser och skärpedjup!
Någon som har lust att förklara detta lite närmre?

Tackar

Jar har provat med ett Sigma 55-200/4-5.6 ock ett gammalt manuellt 50mm objektiv. Det funkar bra men blir lite svåranvänt eftersom skärpedjup ock arbetsavstånt är så oerhört små (arbetsintervallet ligger runt 3-4 cm och skärpedjupet på någon mm). Jag kan lägga upp ett par provbilder i kväll.

/ Erik

ekemannen skrev:
Jar har provat med ett Sigma 55-200/4-5.6 ock ett gammalt manuellt 50mm objektiv. Det funkar bra men blir lite svåranvänt eftersom skärpedjup ock arbetsavstånt är så oerhört små (arbetsintervallet ligger runt 3-4 cm och skärpedjupet på någon mm). Jag kan lägga upp ett par provbilder i kväll.

/ Erik

Ja tack det hade varit roligt att se lite bilder på dina alster ;)

Hur tror du att arbetsområdet kommer se ut om man kör Canons 100mm f2,8 Macro med ett manuellt 50mm!
Jag är inte så sugen att hänga på mitt 50mm f 1,4 för det känns lite utsatt!
Jag funderar på att köpa Canons 100mm macro USM men jag undrar om man kommer till att belasta motor och uphängningar för mycket genom att hänga på ett objektiv? För USM versionen funkar väl som den gammla modelen med en "barrel" som rör sig framoch tillbaka!?

Jag kan bara svara för hur det blir på min kompakta med ett bakvänt 50mm framför. Med kompakten på längsta bränvidden.

Första är en del an en enkrona, Hela bilden, endast förminskad.

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    27.3 KB · Visningar: 910
Du bör ha det långa objektivet närmast kameran.
Förstoringsgraden har jag för mig att man räknar ut genom att dividera brännvidden på objektivet närmast kameran med den längst bort.
Att ha ett objektiv med stor ljusgång främst är en klar fördel för att slippa vinjetering.

Det finns en del färdiga fästen att köpa som går att skruva in i filtergängan på objektiven och flertalet personer här på sidan har byggt egna av kasserade filter, objektivlock och gud vet vad allt. Jag har använt motljusskyddet som stöd och kontorstejp för att fixera. Frystejp är inte att rekomendera då den inte kan sitta särskillt länge utan att börja bli jobbig att få bort. För att experimentera duger det alldeles utmärkt med tejp så länge objektiven inte väger allt för mycket.
Jag skulle inte tejp fast mitt 70-200/4 på något objektiv!

Jag har någonstans bilder med 35mm framför 300mm, en rulle film gav två skarpa bilder trotts stativ:) Den ena bilden var på EN dubb i ett cykeldäck. Bilden finns någonstans i tråden "gissa motivet igen"...
En annan bild finns här, bokstäverna är knappt 2 mm höga och sitter på en telefon

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/433446.htm?

Vad gäller att belasta autofokus är det nog rätt lugnt då du troligen kommer få fokusera manuellt genom att flytta kameran. Med så korta skärpedjup det blir tal om fixar troligan inte AF att ställa in.

Jag använde zoomet i 200 mm så ekvationen blir 200/50=4 ggr. Pi-tecknet är i orginal ca. 1.5 mm högt och på macrobilden 6 mm. Man får bara fokus i ett intervall på i mitt fall mellan 3 och 4 cm, skärpedjupet är så kort att det gäller att ha saker i rät vinkel, typ 1-2 mm. Går givetvis att få lite längre om man bländar ner, men inte mycket. Som nämts går det inte att fokusera annat än manuellt och då främs genom att flytta sig själv (kameran).

/ Erik

Har letat efter en Adapterring Kopplings ring eller vad det nu heter med måtten 55-58mm utan lycka, någon som vet vart man kan tänkas hitta en sån?

Alltså jag vill koppla en 58mm bakfram på en 55mm.

Det får nog bli en kopplingsring och en step-downring för att få till det.

Kaffebrus har allt du behöver på sin sida.

Adapterring Koppling 58mm till 58mm
Adapterring Step Down 58-55

firren skrev:
Har letat efter en Adapterring Kopplings ring eller vad det nu heter med måtten 55-58mm utan lycka, någon som vet vart man kan tänkas hitta en sån?

Alltså jag vill koppla en 58mm bakfram på en 55mm.

Photax har kopplingsringar, men inte så många sorter och dom kostar 225 kr styck.

Jag hittade min 49-55mm kopplingsring på eBay. Från en säljare i kina eller Hong Kong tror jag att det var. Under 100 kr inklusive frakt.

En 55-58 på eBay

Mvh \ Micke

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/496432.htm?set=lp

Här är ett exempel..

105mm på kameran och 50mm vänt emot.. Utan tejp eller gängor. Jag bara höll de emot varandra med andra ord. (Blomman i bilden ca 8-10mm i diam).

Det är öppna bländare som gäller.. Lätt att få med grymma vinjetteringar. Krångligt att fokusera med objektiven;) Bättre att "gunga in skärpan med en inställning".

MVH Niclas,

msundberg skrev:
Photax har kopplingsringar, men inte så många sorter och dom kostar 225 kr styck.

Jag hittade min 49-55mm kopplingsring på eBay. Från en säljare i kina eller Hong Kong tror jag att det var. Under 100 kr inklusive frakt.

En 55-58 på eBay

Mvh \ Micke

Tack så mycket håller på och beställer nu :))

9 dollar med frakt om jag fattar det rätt.
Mycket billigt tack ska du ha för tipset Mikael Sundberg

Lite OT, men som jämförelse.

150mm macro och mellanringar 12+25+36, handhållet med stöd på ett bord.

Detta med omvänt objektiv måste bara testas. Även om det inte är samma grej, så är det ju ett ganska prisvärt macroalternativ att prova. Kul tråd, tack för den och de fräcka bilderna.

Bilagor

• tian.jpg
    tian.jpg
    49.2 KB · Visningar: 332
ANNONS
Götaplatsens Foto