Annons

Macro - fattar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ponnytok skrev:
Hej igen.

Haha, ok, skönt att ni är enhälliga i ert NEEEEJ!
Det gör det lite lättare för en annan...

Jag ska sikta in mig på det Sigma ni rek istället. Jag har för mig att jag försökt få tag på det för någon månad sedan men att det inte fanns längre. Men ska kolla igen.

Tack så jättemycket för tipset.

/Charlotte
Minns två saker som gäller alla handlare;

De är inte konsumetupplysare - utan säljare
Det de inte har på lager - finns inte.

Kan låta cyniskt, men deras primära mål är att klara sin egen ekonomi. De rekommenderar det de har hemma och har bra marginal på - inte vad som är bäst, eller ens skulle passa Dig bäst.

Hej igen.
Jo, du har nog rätt i det att de rekommenderar det de har hemma osv... jag märkte det när jag ringde upp dem idag igen och ville ha något annat. Då fanns det helt plötsligt fler alternativ.

Men jag har nu bestämt att det blir ett Sigma 70-300 4-5,6 APO (eller super APO, kommer inte ihåg)

Åter till Macro objektiv då. Kul att Niclas rekommenderade mellanringar eller försättslins för det gjorde nämligen handlarn precis också. Han tyckte det var bra att börja med innan man vräker på med ett nytt objektiv.

Men SNÄLLA GOA NI, ge mig lite tips där också då. ÄR det ett bra alternativ? Mellanringar eller försättslins isf? Anders tyckte inte att mellanringar var bra till det objektiv jag har?!

Säg vad ni har för tankar om det. Ska jag börja med det?

Tack på förhand.

Charlotte

Ett hett tips angående Sigma objektivet är www.cyberphoto.se

Angående Macro objektiv så sökte jag information här för ett tag sen. Mitt val föll på Tokina Macro 100 F2,8 AT-X Pro. Jag är super nöjd.

Ponnytok skrev:
Men SNÄLLA GOA NI, ge mig lite tips där också då. ÄR det ett bra alternativ? Mellanringar eller försättslins isf? Anders tyckte inte att mellanringar var bra till det objektiv jag har?!

Säg vad ni har för tankar om det. Ska jag börja med det?
Jag tycker du ska lugna ner dig, det är framförallt ingen panik.
Mitt råd(som jag själv följt) är att kika på fotosidan om nån i din närhet har prylen du vill ha. Skicka ett mail och förklara som det är att du funderar på att köpa ett sådant objektiv/mellanring/vad du nu ska ha. Fråga om du inte skulle kunna få träffa personen och titta på grejen, de flesta blir förtjusta och säger "ja" på en gång.

Åk dit kika, snacka, ha med lite fika eller nåt, man får ut otroligt mycket av det. Ofta kan de då rekommendera/avråda på ett bra sätt.

Mellanring är inte lysande med telezoom. Man får fokusera om när man zoomat och man behöver många/breda ringar för att få någon effekt att tala om. Mellanringar passar bättre med kortare brännvidder.

Bra försättslinser kan ge riktigt bra bildkvalitet med en telezoom, stjäl inget ljus och man zoomar utan problem. De dyrare är betydligt bättre och brukar ha två linser. De billigare ger dålig kantskärpa och ibland överstrålningseffekter.

Annars har finns det ett hyggligt makro 100mm f/3,5 av flera tillverkare, t ex Vivitar, Soligor, Phoenix (men samma objektiv), som inte kostar särskilt mycket men ger bra bildkvalitet. Ger dock "bara" 1:2.

/Pontus

Mellanringar gör att du tappar en hel del ljus och om jag inte misstar mig fullständigt använder du bara ett litet utstnitt av bildcirkeln vilket gör att bra bilder kräver mycket bra optik. Därför är de kanske inte så lyckade till din optik.

Försättslinser har jag aldrig provat men då de innehåller lins (duh!) kommer priset direkt påverka kvaliteten på bilden till skillnad från mellanringarna som bara ska vara ljustäta, överföra ström och hålla i din optik.

Mellanringar och en fast ljusstark optik (typ 50/1.7 motsv) är ett bra, lätt och smidigt alternativ till dedikerat macro men å andra sidan är macron kring 100mm rätt billiga så det handlar i slutändan mest om vad som käns "rätt", att få testa själv är nyttigt.

För övrigt är Björns tips klart värt att kolla upp om du inte bor med ett par kilometer till närmsta väg:)

Senast ändrad:
Pongu skrev:

Annars har finns det ett hyggligt makro 100mm f/3,5 av flera tillverkare, t ex Vivitar, Soligor, Phoenix (men samma objektiv), som inte kostar särskilt mycket men ger bra bildkvalitet. Ger dock "bara" 1:2.

/Pontus

Men visst är det den som ger 1:1 med den medföljande försättslinsen?

//A

Ponnytok skrev:
Men jag har nu bestämt att det blir ett Sigma 70-300 4-5,6 APO (eller super APO, kommer inte ihåg)

Tycker jag du gör rätt i! Jag började oxå med just det objektivet för 10 år sen, och hade massor av kul med det! Flera av de bilder jag är mest nöjd med kommer från den tiden och det objektivet. Macroläget ger 1:2 vilket är helt ok, och med en försättslins för någon hundring kommer du ner mot 1:1, på bra arbetsavstånd för att fota insekter dessutom!

Enda problemet jag hade var att kameran och objektivet, som ju är i 300mm-läget när man fotar macro, blir väldigt framtunga eftersom objektivet inte har något stativfäste (du bör använda stativ till den kombinationen). Man kan bli lite orolig för att bajonetten ska ta stryk, och att fota på högkant utan att kameran gängar ur stativfästet är knepigt. Kanske går det att lösa genom att köpa ett löst stativfäste till objektivet? En annan variant är att inte skruva fast kameran på stativet, utan ha den lös på en bönpåse.

/Per

Per_tissen skrev:
Försättslinser har jag aldrig provat men då de innehåller lins (duh!) kommer priset direkt påverka kvaliteten på bilden till skillnad från mellanringarna som bara ska vara ljustäta, överföra ström och hålla i din optik.
En mellanring försämrar alltid bildkvaliteten även om den inte innehåller linser, eftersom ett objektiv är optimerat för ett visst avstånd till sensorn och man ändrar på detta. Det finns en mera teknisk förklaring som jag inte minns. I de flesta fall är denna försämring dock mycket liten.

En dålig försättslins försämrar såklart skärpan, särskilt i kanterna, men en dubbellins från t ex Canon (t ex 500D) eller Nikon (t ex 4T) ger riktigt, riktigt bra kvalitet.

Värt att nämna är också att man kan sätta en för liten försättslins på objektivet med hjälp av en step-down-ring. Detta ger ingen vignettering eftersom ringen sitter nära frontlinsen. Däremot fungerar den som en bländare, så att man tappar en del ljus.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto