Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro med minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej
Jag har en minolta dynax 5 som jag är väldigt förtjust i men mina objektiv tillåter mig inte komma tillräckligt nära när jag vill ta kort. Jag har inte riktigt lust att köpa ett nytt objektiv för det kostar ju mycket pengar och jag la precis upp pengar för kameran så det känns inte så aktuellt men jag har förstått att det finns några ringar man kan sätta mellan kamera och objektiv. Hur fungerar det och var köper man sådana?

Jättetacksam för svar
// Johan

Det du letar efter heter mellanring. Gör en sökning så hittar du många inlägg som innehåller information om mellanringar.

En mellanring är en cylinder utan optik som placeras mellan kamerahuset och objektivet. Den gör att närgränsen ändras, och du kommer närmare motivet. Eftersom den inte innehåller någon optik så försämras inte bildkvaliteten, men den stjäl en hel del ljus.

Ett annat alternativ är försättslinser (kallas även närbildslinser), som i princip är förstoringsglas som sätts framför frontlinsen. De stjäl i stort sett inget ljus, men försämrar å andra sidan kantskärpan.

Mellanringar och försättslinser kan köpas på många ställen, t.ex. Scandinavian Photo och Cyberphoto.

Eller så sparar du ett tag, det finns ett Minolta 50mm f2,8 macro 1:1 på scandinavian begagnat för 3500:-, och då får du inte bara ett av det skarpaste objektiv som minolta har uppbringat, utan också en "normal".. med bra macro och hög ljusstyrka.. enda nackdelen är ju att arbetsavståndet blir lite kort med 50mm..

Tänk på att ett Soligor 100 makro kostar 1489 kr till din Minolta. Det är inget värstingobjektiv men det är mycket smidigare och ger förmodligen bättre kvalitet än att jobba med mellanringar på en billig zoom.

Det lät ju faktiskt ganska smart båda dom alternativen. Tänkte mest ha macro för att plåta blommor och så och då behöver jag det ju egentligen inte förrän till våren. Även om det finns lite sånt kvar nu med så skulle jag ju faktiskt överleva att vänta :)

ANNONS
Götaplatsens Foto