Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

ChiPs

Aktiv medlem
Jag vet att det går ett par diskussioner om macro-tips just nu men de är inte till fullsensor.

Därför undrar jag vad ni har testat och kan rekomendera.

Tack
/Christian

Canon EF 100mm f/2,8 USM fungerar alldeles utmärkt på en 5D. Vill du ha lite längre arbetsavstånd är kanske en 180/3,5L ett bättre alternativ (eller Sigmas eller Tamrons motsvarigheter). I stort sett alla makroobjektiv på marknaden är optiskt sett väldigt bra, så det är mer känslan och handhavandet som har betydelse för vilken man väljer.

Jag har själv sålt min 100mm för att ha råd med en begagnad 300/2,8, men skulle gärna köpa en igen.

Jag plåtar med 5D och EF 100mm f/2,8 USM. Inte tillstymmelse till vinjettering. Och jag är mycket nöjd med objektivet både analogt och digitalt, köpte objektivet före digitalhuset.
Ha det gott!

//
Nina

100mm macro fungerar bra med 5d. Vinjetering kan ses till bl 4 beroende på det man fotograferar, vid bl 8-11 planar värdena ut och är likvärdiga. Hela bilden bl 2.8

Bilagor

• vinjettering100mm-macro2.jpg
    vinjettering100mm-macro2.jpg
    29.6 KB · Visningar: 501
Senast ändrad:
2. Värden vänster hörn. Bländarvärde i rött. Uppmätt värde vid samma punkt, endast valt röda kanalens värde för enkelhetens skull. Man kan se att hörnena blir ljusare=vinjetteringen minskar med nerbländning och mellan 8-11 är värden ungefär lika.

Bilagor

• vinjettering-100mm-macro.jpg
    vinjettering-100mm-macro.jpg
    29.6 KB · Visningar: 499
Senast ändrad:
Liten skillnad kan även ses mellan bl4 och 5.6 i hörn.

Bilagor

• vinjettering-100mm-macro4.0.jpg
    vinjettering-100mm-macro4.0.jpg
    22.1 KB · Visningar: 479
Tack alla för tipsen, blir nog en Canon 100mm då.
Extra tack till Mikael, grundligt som alltid.

En generell fråga ang. makrofotografering med 5d.
Är det generellt sett sämre att fota makro med en 5d gentemot tex en 30d(pga den stora sensorn)?

Beror på

Det beror på vad du vill åt. Du får ett kortare skärpedjup på samma bländare med en 5D. Ibland vill man ha kort skärpedjup och ibland vill man ha långt för att få t.ex hela blomman eller insekten skarp.

Re: Beror på

Tonyeagle skrev:
Det beror på vad du vill åt. Du får ett kortare skärpedjup på samma bländare med en 5D. Ibland vill man ha kort skärpedjup och ibland vill man ha långt för att få t.ex hela blomman eller insekten skarp.

Tjena.. tack för svaret..
Vad jag menade var(kanske skrev lite luddigt), att förstoringen blir ju "sämre" eftersom man inte har någon brännvidsförlängning på FF. Eller tänker jag fel?

Med EOS 5D behövs, vid skala 1:1, ett 24x36 mm stort motiv för att fylla hela bilden. Med t ex en EOS 400D räcker det med ett 14,8x22,2 mm stort motiv.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto