Annons

Macro???

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Jag jobbar nog aningen snabbare och lite mer flexibelt än vad en bälg i praktiken tillåter,,

=)

Förstår nog precis vad du menar.

En autofokuserande macro går ju nästan med blixtens hastighet oavsett fokusavstånd.

Kanske är bälg mera något som passar t ex mellanformatsfotografi?

Ufotarzan skrev:
...ett MP-E 65mm f/2.8 Macro...
Har lånat ett sådant och det är en imponerande skapelse. Dock är det inte helt lättanvänt. Skärpedjupet är minimalt och för att fokusera rekommenderas en fokuseringssläde. En ringblixt är också svårt att klara sig utan - du kommer väldigt nära varför ljussättningen blir svår och du vill gärna blända ned rejält med tanke på det ringa skärpedjupet. Vid 5x förstoring blir objektivet ganska långt och frontlinsen kommer att befinna sig på någon eller några centimeters avstånd från motivet.
Sammantaget en intressant, högpresterande optik som tillsammans med nödvändiga tillbehör kommer belasta din ekonomi rejält.

Re: Re: Macro???

niklasl skrev:
Har lånat ett sådant och det är en imponerande skapelse.
Sammantaget en intressant, högpresterande optik som tillsammans med nödvändiga tillbehör kommer belasta din ekonomi rejält.

Du får vad du betalar för helt enkelt...som med så mycket annat här i livet.

Och för en hängiven macrofantast är det kanske värt de c a 20 som allt kan komma att kosta.

Re: Tack för alla svar!!!

Ufotarzan skrev:
Får nog bli en Canons 100/2.8 USM tror jag.

//Fredrik

Har för mig att det var en sådan en vän skaffade för en tid sedan. Han är väldigt nöjd, och mitt intryck av gluggen är att den är stabil och trevlig!
Men vad gäller macrobiten så är det ju en bit kvar tills man zoomar in på flugors ögon, men DET är ju en helt annan dimension av macrofotografi.. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto