Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofotografering och närgränser

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har beställt ett
Tamron 90/2,8D Marcro 1:1 att använda i huvudsak för makrofotografering. Med detta når jag en avbildningsskala 1:1, vid en närgräns på 29cm. Detta avser jag använda på min Nikon F-401x

Till min Dimage7i brukar jag använda Olympus MCON40 macroconverter

Det visar sig nu att filterdiametern på Tamronobjektivet och macrokonverten är samma 55mm

Är det någon som kan hjälpa mig att inse hur mycker närgränsen kortas och avbildningsskalan ökar om jag monterar macrokonvertern på Tamronobjektivet? Hur räknar man ut sånt?

Vad förlorar jag utöver skärpa och viss kromatisk abberation?

arleklint skrev:

Vad förlorar jag utöver skärpa och viss kromatisk abberation?
Det är nog det enda du förlorar. För att kunna svara på din första fråga behöver vi veta hur många dioptrier din makrokonverter (närbildslins) är på. Det spelar även roll hur mycket innerfokusering ditt makroobjektiv har. Sen är det inte heller säkert att dom passar ihop.

Jag hade för länge sen ett manuellt Tamron 90/2,5 som gick till skala 1:2. Jag provade att använda min Minolta tvåelements försättslins med Tamronobjektivet för få bättre avbildningsskala. Resultatet blev sämre än med den sämsta engångskamera, trots att försättslinsen gav mycket bra resultat med normalobjektivet.

Olle

Man måste skilja på avbildningskala och närgräns. Normalt vill man ha en viss avbildningsskala, t ex 1:1, och vid vilket avstånd detta uppnås är inte lika intressant. Ibland vill man dock ha ett visst arbetsavstånd och det som påverkar det är brännvidden. Ju längre brännvidd desto störra arbetsavstånd med bibehållen avbildningsskala. Försättslinser ökar avbildningsskalan genom att den faktiska brännvidden (och därmed arbetsavståndet) minskar.

Frågan är om du vill uppnå högre avbildningsskala än 1:1? Vid så höga avbildningsskalor fås ofta dåligt resultat med försättslinser. Olympuslinsen har en brännvidd på 0,35m (ca 3 dioptrier). Tamron macro 90 har en effektiv brännvidd på 73mm vid närgränsen. Kombinerar du dem vinner du inte speciellt mycket men förlorar säkert i skärpa.

Tror inte det kommer att gå så bra. Skulle tro att du måste använda typ f22 hela tiden för att få något skärpedjup över huvud taget.. och f22 innebär då lååånga tider, vilket inte alltid är så roligt.

Men.. det är väl bara att testa när du får hem det ;)

Vad jag är ute efter är en så hög avbildningsskala som möjligt med acceptabel kvalité. Att avbildningsskalan inte har att göra med närgränsen är jag medveten om, men redovisade allt fakta jag visste.

objernulf:
- Hur kommer du fram till att jag inte vinner så mycket? Hur räknar man på sånt här?
- Vad är "effektiv brännvidd"?

janne: Skaffa dig en 2x extender, typ Nikon orginal, eller tamron/kenkos Pro 300. Då får du 2:1. Det ger rätt bra kvalité. I varje fall så gör mitt 100/2.8 Macro med EF 2x II det.

Ja, det inser jag ju när jag tänker till att detta ökar avbildningsskalan. Får man större skärpedjup med konverter än med försättslins?

Jag har inte alla formler i huvudet. Återkommer i kväll om detta. I princip fungerar det så här. Om t ex en +2 lins (brännvidd 0,5m) sätts på ett 100mm objektiv (inställt på oändligheten) blir det skarpt på ett föremål som är 0,5m från linsen. Avbildningsskalan blir 2*100/1000 = 0,2. Om objektivet i stället ställs på närgränsen får något högre avbildningsskala och kortare arbetsavstånd. I ditt fall har du en närgräns på objektivet på 0,29m räknat från filmplanet. Det blir ca 10 cm från frontlinsen. Men försättslinsen är på 0,35m varför du vinner marginellt. Du får formler i kväll.

Effektiv brännvidd är den faktiska brännvidden när ett modernt objektiv är fokuserat på kortare avstånd. Äldre objektiv har linselement fixa i förhållande tillvarandra och fokuseras genom en snäckgång. Då flyttas alla linserna samtidigt. Många moderna objektiv fokuseras genom att linsrna inbördes lägen ändras (ibland i kombination med snäckgång). Då ändras den optiska konstruktionen och brännvidd ändras (minskar). Detta är något jag absolut inte gillar hos macroobjektiv eller zoomar. Kort brännvidd ger kort arbetsavstånd och därmed mer störande bakgrund.
Formeln är f = d / (2 + m + 1/m)
f = brännvidd, d = avstånd, m = avbildningsskala

arleklint skrev:
Ja, det inser jag ju när jag tänker till att detta ökar avbildningsskalan. Får man större skärpedjup med konverter än med försättslins?
Nej, skärpedjupet beror enbart på avbildningskalan och bländaren. Fördelen med telekonverer (= längre brännvidd) är att du får mindre störande bakgrund och därför kan blända ner mer och därmed få större skärpedjup på själva motivet utan att bakgrunden blir störande.

Här har vi ett exempel på EF 100/2.8 Macro USM + EF 12 mellanring + EF 2x II (mellanringen för att extendern skall passa). Jag kan maila dig den fulla bilden om du vill granska det närmre.

Skala + 2:1 (vet faktiskt inte hur mycket mellanringen ger, men det vet säkert olle :))
0.5" f16 ISO 400.

Som du ser räcker inte ens bländare 16 att ge skärpedjup längs hela kronbladet. Det är kanske någon mm i djupled.

Bilagor

• blomma21.jpg
    blomma21.jpg
    34.8 KB · Visningar: 768
Janne, i väntan på att objernulf kommer med en bättre förklaring svarar jag så länge.

Det finns två typer av fokusering. Den traditionella där hela linspaketet förskjuts när man minskar avståndet. Med ett sådant objektiv behöver man ett utdrag av 180 mm (90 mm vid oändligt + 90 mm) för att få skala 1:1.

Med ett objektiv med 100% innerfokusering ändrar man inte utdraget alls utan man minskar brännvidden i stället. Jämför med ett zoomobjektiv. 90 mm utdrag med ett 45 mm objektiv ger också skala 1:1.

Ditt objektiv är ett mellanting. Enligt en gammal tråd är utdraget 90 + 55 mm vid skala 1:1. Eftersom man får skala 1:1 när utdraget är dubbla brännvidden måste ditt objektiv ha brännvidden 90+55/2=72,5 mm. Stämmer bra med objernulfs 73 mm, eller hur.

Ett 73 mm objektiv har +1000/73=+13,7 dioptrier. Närbildslinsen +1000/350=+2,9. Totalt objektiv + lins 13,7 + 2,9= +16,6. Det ger en effektiv brännvidd på 1000/16.6 = ca 60 mm.
Du har alltså ett objektiv på 60 mm och utdraget är 145 mm. Avbildningsskala blir då 145/2x60=ca 1,2:1.

Olle

Jag skriver så långsamt att det hann komma flera svar under tiden jag skrev, ser jag.

Olle

Wow Olle, det var en pedagodisk och bra förklaring. Jag tror faktiskt jag lyckades följa resonemanget. Tack!

Lyckades t.o.m räkna ut att om jag vill ha 1,5:1 då måste jag hänga på ytterligare +4.

Senast ändrad:
Jeppe:
Jag kan inte se din bild på den dator där jag sitter nu. Det är ett känt problem, men jag kollar den när jag kommer hem :)

Olles uträkningar ovan är helt riktiga. Dock är inte "utdraget" 145 mm utan det är brännvidd + utdrag som är 145 mm. Utdrag definieras som den förflyttning av objektivet frammåt som åstadkommes genom fokuseringssnäcka, bälg eller mellanring. Det kallas ibland bälgutdrag. I vårt exempel är utdraget 72,5mm. Avbildningsskalan är utdrag/brännvidd alltså 72,5/60 = 1,2.

Sammanfattning av macroformler:

m = u/f
m = (f+u)/(d-f-u) ungefär lika med f/(d-f) vid små u
f = d/(2+m+1/m)
D = f/1000
m = D*(f i meter)
f-ny = 1000/(1000/f + D)

m = avbildningsskala
u = utdrag i mm (bälgutdrag)
f = brännvidd i mm
d = avstånd i mm från filmplanet
D = Dioptrital på försättslins
f-ny = kombinerad ny brännvidd

En liten varning bara: f-ny = 1000/(1000/f + D) är en förenkling som bara stämmer när försättslinsens bakre principalpunkt sammanfaller med objektivets främre principalpunkt. I annat fall blir formeln:

f-ny = 1000/(1000/f + D – 1000*D*h/f)

h = avståndet mellan försättslinsens bakre principalpunkt och objektivets främre.

Ett annat problem med sådana här beräkningar är att försättslinsen gör att den bakre principalpunkten flyttas, d v s utdraget kommer att förändras när vi sätter på försättslinsen. För måttligt starka försättslinser och måttliga utdrag tar dessa två fel ut varandra nästan helt, men om man kombinerar starka försättslinser, långa utdrag och ett objektiv som har sin främre principalpunkt långt bakom (eller framför) filtergängan kan man ibland hamna rätt snett med beräkningarna.

Mycket intressant diskussion! Jag känner mig dock lätt förvirrad och skulle behöva lite förenklade förklaringar av vad som skulle hända i mitt fall:

Kamera: Canon G5
Försättslins: +4

Om vi säger att i macroläget får jag en "frame coverage" som ger en bildbredd motsvarande 55mm på motivet. Vad händer med en +4 försättslins? Med +10?

Kan man på något sätt räkna ut motsvarande för vad som händer om jag sätter dit ett omvänt 50mm f1.8 objektiv?

Mycket frågor från en nybörjare på macrofoto.

ANNONS
Götaplatsens Foto