Annons

Macroobjektiv eller mellanringar? Hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Är lite sugen på lite macrofoto i vår och undrar nu hur jag ska göra. Har läst i trådar om mellanringar, konverters och macroobjektiv men reder inte ut det riktigt.

Jag har nu ett 50mm f1.8 II, ett 75-300mm och EF-S 18-55mm. Fotograferar med 300D, så jag har 1.6x brännviddsförlängning också!

Lite frågor:

1. Är något av de objektiven att rekommendera för macrofoto med hjälp av mellanringar?

2. Ska man ha mellanring eller telekonverter om det är macro-kapaciteten som är intressant i första hand?

3. Bör jag lägga 4000 och köpa ett ordentligt macroobjektiv (Tamron tex) istället för att krångla med mellanringar och sådant?

Mvh, Magnus.

2. Vad jag vet så ger mellanringar lite sämre skärpa särskilt ute i hörnen. Och telekonverter försämrar ljusstyrkan.

Alltså:
1. Det skarpaste objektivet passar bättre till mellanringar. Och det ljusaste till konverter. Detta blir 50mm i bägge fallen tippar jag.

Ifall du ska syssla mycket med makrofoto så är det ju inget som slår ett riktigt makro-objektiv.

Ifall du vill testa lite, så är en mellanring ett ypperligt alternativ. Jag har en mellanring på 12 mm liggande i kameraväskan, som jag använder med mitt 28-90 för makro, och med mitt 80-200 för bilder på några meters håll.

Jag köpte ett kit med tre mellanringar (12+20+36), men jag har mest använt den tunnaste.

Okej, tack för de svaren, det var väl lite som jag väntat mig då.. En mellanring hade väl varit rolig att testa om den kostat typ 2-300.. Nu känns det som man kan lägga 3000 till (Från 1000-1300 som en mellanringssats kostar) och få ett riktigt bra macroobjektiv istället och slippa montering/avmontering och ljusförsämring.

Magnus77 skrev:
Nu känns det som man kan lägga 3000 till (Från 1000-1300 som en mellanringssats kostar) och få ett riktigt bra macroobjektiv istället och slippa montering/avmontering och ljusförsämring.

Förenklat kan man säga att ett makroobjektiv är ett objektiv med en inbyggd mellanring. Detta gör att ett makroobjektiv har även den en ljusförsämring vid närbildsfotografering.

mvh,
Niklas

Mellanringar ger oftast något sämre skärpa i kanterna jämfört med ett äkta makro-objektiv. Hur mycket det spelar roll på en icke helformats digitalkamera (typ Canon 300D, 10D, Nikon D100) kan man ju undra.
Dessutom så behöver man ofta inte skärpa i hela bilden på en makrobild, tex en insekt på en blomma där enbart blomman/insekten är i mitten av bilden.
Sedan finns ju även närbildslinser som ej stjäl något ljus (vilket mellanringarna gör).

Skippa makroobjektivet och satsa pengarna på film istället (bio alltså) ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto