Annons

MacroObjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sw_julia

Medlem
Finns det nått macro objektiv som kan ta bra närbilder på snöflingor?
Vilket isf?
Skulle vara tacksam för svar innan fotomässan eftersom jag ska dit & känna på lite objektiv då :)

// Julia

Canon mp-e 65 då får du ju mellan 1-5 gångers förstoring och det borde väl räcka om du inte hittar stora flingor.

Edit: Märkte inte Eriks länk.

Senast ändrad:
sw_julia skrev:
Finns det nått macro objektiv som kan ta bra närbilder på snöflingor?
Vilket isf?
Skulle vara tacksam för svar innan fotomässan eftersom jag ska dit & känna på lite objektiv då :)

// Julia

Ligger inte Scandinavian Photos Huvudkontor/lager/butik just i Bankeryd? Såg i din profil att du bor i Bankeryd. Då kan du ju klämma på hur mycketsaker du vill!

Ang objektivet så finns det lite oliak vägar du kan gå.

1) Ett riktigt Macro objektiv. Köpe du ett Canon orginal så behöver du bara leta efter ett objektiv som heter något med macro eftersom ajg tror alla Canons objektiv med den benämningen är ett sk "äkta" med avbildningsskala 1:1

Alla canons är bra, det är bara skillnad i pris och brännvidder i princip. Det billigaste är nog Canon 60mm 2.8 Macro, kostar väl runt 4000:-

Köper du av ett piratmärke som tex sigma så var riktigt noga med att det är ett 1:1 objektiv, dom skriver nämligen macro på ganska många objektiv som har lite bättre närgränser, så se upp.

2) Objketivet som Erik tipsade om Canon MP-E65/2,8 1-5x är ett mycket speciellt objektiv och inte särskilt vanligt. Ganska dyrt i inköp plus tillbehören som nästan krävs. Sedan är det ganska svårarbetat eftersom du inte kan fokusera med objektivet. Men vill man fotografera baciller som gökar och amöbor som dansar balett så är det säkert ett bra objektiv.

3) Du kan även sätta ihop olika objektiv mot varandra eller köpa mellanringar, närlinser osv, kvaliten skiftar och andra mindre roliga bieffekter kan uppkomma, samt att det kan vara lite meckande. Dock är det väl ganska billigt.

jag rekomenderar dock ett riktigt macro objektiv om du har pengarna.

EF-S 60mm 2.8 Macro är ett bra objektiv som du kommer trivas med. Finns objktiv med brännvidder på runt 100mm som gör att du kan vara lite längre ifrån motivet, men dom kostar lite mer. Så har du inga problem att krypa runt på marken med näsan som en mullvad så är det ett mycket bra objektiv.

Nedan en demonstation av EF-S 60mm 2.8 macro. Kanske inte den trevligaste bilden, men det är en fästing som har stoppat in huvudet i en annan fästing. Varför vet jag inte. Först trodde några biologi forskare att dom parade sig, men dom ändrade sig senare och nu har jag inte hört något från dom.

hade tyvärr inga snöflingor så dessa sötnosar får duga

Bilagor

• _mg_8233 fästing 1.jpg
    _mg_8233 fästing 1.jpg
    86.4 KB · Visningar: 493
Re: Re: MacroObjektiv

Kalle_B skrev:
Ligger inte Scandinavian Photos Huvudkontor/lager/butik just i Bankeryd? Såg i din profil att du bor i Bankeryd. Då kan du ju klämma på hur mycketsaker du vill!

Ang objektivet så finns det lite oliak vägar du kan gå.

1) Ett riktigt Macro objektiv. Köpe du ett Canon orginal så behöver du bara leta efter ett objektiv som heter något med macro eftersom ajg tror alla Canons objektiv med den benämningen är ett sk "äkta" med avbildningsskala 1:1

Alla canons är bra, det är bara skillnad i pris och brännvidder i princip. Det billigaste är nog Canon 60mm 2.8 Macro, kostar väl runt 4000:-

Köper du av ett piratmärke som tex sigma så var riktigt noga med att det är ett 1:1 objektiv, dom skriver nämligen macro på ganska många objektiv som har lite bättre närgränser, så se upp.

2) Objketivet som Erik tipsade om Canon MP-E65/2,8 1-5x är ett mycket speciellt objektiv och inte särskilt vanligt. Ganska dyrt i inköp plus tillbehören som nästan krävs. Sedan är det ganska svårarbetat eftersom du inte kan fokusera med objektivet. Men vill man fotografera baciller som gökar och amöbor som dansar balett så är det säkert ett bra objektiv.

3) Du kan även sätta ihop olika objektiv mot varandra eller köpa mellanringar, närlinser osv, kvaliten skiftar och andra mindre roliga bieffekter kan uppkomma, samt att det kan vara lite meckande. Dock är det väl ganska billigt.

jag rekomenderar dock ett riktigt macro objektiv om du har pengarna.

EF-S 60mm 2.8 Macro är ett bra objektiv som du kommer trivas med. Finns objktiv med brännvidder på runt 100mm som gör att du kan vara lite längre ifrån motivet, men dom kostar lite mer. Så har du inga problem att krypa runt på marken med näsan som en mullvad så är det ett mycket bra objektiv.

Nedan en demonstation av EF-S 60mm 2.8 macro. Kanske inte den trevligaste bilden, men det är en fästing som har stoppat in huvudet i en annan fästing. Varför vet jag inte. Först trodde några biologi forskare att dom parade sig, men dom ändrade sig senare och nu har jag inte hört något från dom.

hade tyvärr inga snöflingor så dessa sötnosar får duga

Hur pass beskärd är den?

Re: Re: Re: MacroObjektiv

Robin Gyllander skrev:
Hur pass beskärd är den?

Finns inget som heter beskärd.

Om du menar beskuren så har jag inte en aning.

Det var ett bra tag sedan jag plåtade dom där... och eftersom det inte är något motiv jag har till annat än att äckla mig själv så beskar jag den till passande storlek och sparade den så. Nu beskar jag den visserligen lite till för att få kvadratisk format, men jag har RAW filen kvar så jag kan ju kolla, men det orkar jag inte.

Re: Re: MacroObjektiv

Kalle_B skrev:

De har du helt rätt i, dock har de inte inne alls så mycket varor i butiken.
& tack för ditt svar & alla andras, de här har hjälpt mig lite på traven nu. Ska kika på de & så får vi se vad de blir.

// Julia

Nu vet jag inte hur Bankeryd upplägget ser ut, men i Mölndal har dom väl framme det som finns i lager?

I Bankeryd butiken ser det ut att ha alla makro objektiv, tyvärr finns inte EF 100 2.8 makro inne.

När jag ngngång fram över skall satsa på ett makro då blir det nog ett Canon 100, hört mkt gott om EF-s 60, men om du vill ha ngt längre brännvidd så kan ju 100 vara trevligt, men snöflingor är väl inte så skygga så det spelar kanske mindre roll:)

För fullständighetens skull kan jag tillägga att i Canons sortiment av makro-optik klarar följande både att fokusera på oändligt och avbildninsskalan 1x (alltså motivet i naturlig skala på sensorn/filmen).

EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM
EF 100 mm f/2,8 Macro USM
EF 180 mm f/3,5L Macro USM

För denna gäller oändligt i ena änden, 0,5x i andra. Kan dock kompletteras med Life-Size Converter EF, som ändrar området till 0,26x - 1x.

EF 50 mm f/2,5 Compact Macro

Slutligen den speciella MP-E65 mm f/2,5 Macro, som ger avbildningsskalor mellan 1x och 5x. Inget oändligt här, alltså.

Sen finns ju oftast motsvarande objektiv från piraterna.
Tamron 90/2,8 och 180/3,5
Sigma 105/2,8; 150/2,8 ; 180/3,5
m.fl.
De är lite billigare än Canon original och ofta lika bra när det gäller bild kvalité.

Mellanringar kan vara ett billigt sätt att komma igång.
Canon MP-E65 kräver en del extra utrustning i form av stativ, fokuseringsskenor, blixtar osv men ger valuta för pengarna om man vill ta sig tid och råd.

ANNONS
Götaplatsens Foto