Annons

Macrosläde eller annan lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedlund

Aktiv medlem
Hej alla Macrogurus!

När man börjar närma sig 1:1 så är handhållet en "omöjlighet". Alltså upp med prylarna på ett stativ. Då inträder ett nytt problem. Innan jag har flyttat stativet 101 gånger & skruvat klart på kulleden, för att hitta rätt avstånd och skärpan där jag vill, har det lilla krypet tröttnat på att jag skall bli klar...

Har därför börjad leta efter en lösning och någon form av "macrosläde" verkar vara EN lösning. Det finns säkert fler - Vad rekommenderar ni?

Jag har idag; Canon 20D, Canons 100/2.8 USM Macro
Manfrotto 055 MF3 stativ med 468MGRC2 huvud

Vad skall jag välja för bra lösning att komplettera med?

Har bara hittat två "Macroslädar" Photax och en annan på Cyberphoto

Vore smidigt att ha kvar 468:an och därför nyfiken på om QR-lösningar finns där det skulle kunna funka.

Tackar! /Niclas
 
Jag köpte en Manfrotto 454 av de anledningar du nämner. Det blir alldeles för omständigt och näst intill omöjligt att ställa in allt rätt om man ska behöva baxa stativet fram och tillbaka.

Jag har inställningsplatta monterad på ett 329RC4 just för att plattan är stor och därmed får stor anläggningsyta mot 454:an. Men istället blir låsspakarna ivägen. Av den anledningen kommer jag att skaffa ett 490RC4 eller 468RC4, då kommer allt att bli så mycket smidigare.

Jag har en 468MGRC2 och 454 fungerar med RC2 plattorna, men man bör köpa till en archplatta för att det ska fungera bra med bästa stabilitet.

En sak man också bör tänka på är att Manfrottos Inställningsplatta 454 är helt glatt på "undersidan" vilket medför att friktionen från inställningsplattan till snabbplattan är lika med noll. Detta i sin tur medför att Inställningsplattan börjar åka karusell på snabbplattan. Och så kan man ju absolut inte ha det.

Hur får man då inställningsplattan att sitta fast ordentligt mot snabbplattan? Jag löste det genom att hos närmaste bildelsfirma inhandla neoprengummi, som bland annat används till packningar, och en rulle dubbelhäftande mattejp. Jag skar ut en bit som passade undersidan på inställningsplattan och fäste gummibiten mot plattan med mattejpen. Nu är allt superstabilt och det sitter som berg. Med andra ord."inga mer karuseller".
 
Det här verkar vara en intressant diskussion, men tyvärr förstår jag inte ett smack av den :)

Vad jag förstår har ni ett stativ med ett "speciellt huvud", om man kompletterar detta med en viss "släde", så går det mycket fortare att göra "något" innan insekten försvinner?

Eftersom detta är ett område jag planerar fördjupa mig är jag mycket intressarad av tekniker som underlättar makrofotografering, har någon tid att ge en snabbresumé för dummies av vad ni diskuterat ovan vore jag tacksam.
 
Vid närbildsfotografering ställer du in önskad avbildningsstorlek med objektivet och fokuserar genom att flytta kameran. Små positionsändringar ger stora skillnader. Med ett vanligt stativhuvud måste man flytta hela stativet. Det blir ganska tidsödande, speciellt när man får upprepa det flera gånger. Makrosläden gör så att man kan flytta kameran fram och tillbaka för att fokusera.

Vissa slädar ger också möjlighet att flytta kameran i sidled för smidig kompositionsförändring.
 
En bra uppsättning förutom ett bra Marco-objektiv är:

Stativ: Stabil Macro (Flexibelt och "stabilt".

Huvud: Manfrotto 490RC4, 468MGRC4, 410 el. 405 (stora och stabila plattor med bra anläggningsyta).

Kompplettera med en Manfrotto Inställningsplatta 454 (tejpa fast neoprengummi på plattans undersida för bästa friktion mot huvudets snabbplatta) och du är i hamn.

Lösningen blir dyr men den blir användarvänlig. Och är det inte användarvänligt blir det lätt att man tröttnar och lägger av med makro.

På Nikonians finns en mycket bra artikel om makrofotografering.

En av mina bilder som jag först försökte ta för fri hand. Det visade sig vara omöjligt. Istället använde jag ett Stabil Macro, 329RC4 och en 454 Inställningsplata. Vad det är för kamera och objektiv framgår av bildtexten.
 
Det kan den säkert om armen har någon form av utväxling som gör att förflyttningen av kameran sker i små, mycket små steg.

Som Jim nämner ovan så ger små förändringar stora skillnader och det är minsann bokstavligt talat.

edit: den där armen från Cullman verkar vara intressant.
 
Hmm, det gör den förmodligen inte. Tack för bra redogörelse Boris.

Edit: Jo, det verkar faktisk som den har utväxling... technikdirekt.de har ett set med "makrostativ" och denna arm för 159 Euro...
 
Senast ändrad:
ANNONS