Annons

Magasin om digitalfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Hej hej,

Det kommer ut fler och fler tidningar om digital fotografering. Jag har köpt ett par olika och jag tycker att många av dem är bra. Jag har dock inte läs mer är det senaste numret.

Så innan jag köper en prenumeration, så tänkte jag kolla vid ni tycker om de olika tidningarna.

Hej.

Jag tog en provprenumeration på en tidning som jag _tror_ hette Allt om digitalfoto. (Är mycket osäker där, men ska kolla när jag kommer hem. Den tidningen var i alla fall skapligt värdelös, inget som jag tänker fortsätta lägga tid och pengar på iaf. De flesta artiklarna var översatta från engelska till svenska, ganska dåligt också... De svenska artiklarna var skrivna av folk som jag tvivlar på är särskilt duktiga på fotografi och teknik. Kanske att tidningen skulle passa verkliga nybörjare.

De här två trådarna [1, 2] brukar vakna till liv när det kommer nya nummer av de där tidningarna.

Personligen har jag köpt ett nummer vardera av dem men kommer aldrig mer att göra det.

jimh skrev:
Personligen har jag köpt ett nummer vardera av dem men kommer aldrig mer att göra det.

Samma här..hittade inget av värde i dem..gott om floskler därimot...man kan ju köpa dem för att få sig ett skratt om inte annat :)

Mitt råd, köp "Alltid med digital fotografi" FOTO istället.

Senast ändrad:
Tidskrifter om foto

Håller med Kim Wallung. Gammal är äldst -- Foto är det enda alternativet sedan Aktuell Fotografi gick ur tiden (1993 om jag inte missminner mig).

Sedan finns förstås Fotografisk Tidskrift (som jag härmed blev påmind om och genast beställde en prenumeration på!).

I övrigt verkar det inom denna nya våg tyvärr vara som inom populärdatapressen: dilettantiskt trams som till exempel i Digital Foto nr 3/2003: "Skapa ett fantasifoto från semestern" eller "Skapa ett vulkanutbrott".

Skapa bra bilder helt enkelt, räcker inte det?

Läste igenom mitt enda nummer av Allt om digitalfoto för en stund sen. Den var fasen värre än jag skrev först... Skulle kunna dra ett par citat någon gång. Det kan inte vara nån stjärna som skrivit de artiklarna. Observera _nån_, för det verkar som det är ungefär en person som gör allt innehåll till den, ja förutom det inköpta, översatta materialet då ;)

Det verkar nästan som alla dessa tidningar är de första desperata försöken från förlagen att börja mjölka pengar ur ett ganska nytt och ökande intresse. Och förmodligen vänder de sig främst mot alla "nyfrälsta" som köpt digitalkamera de senaste året(åren).

Kan inte tänka mig att personer som har mer än två års fotovana får ut något från dessa tidningar. De håller sig på en MYCKET basic nivå.

Joakim - som fortfarande saknar den underbara tidningen Fotografi.

digital Photography

är en brittisk spinnoff på deras största fototidning ...photraphy.

Tyvärr är våra svenska konsumentmagasin inom ämnet hopplöst kommersiellt insmikrande utan substans och värde. Saknar helt fotografiskt djup.

Ovan nämda brittiska magasin är väl inte heller så väldans vass. Mycket larv om photoshop, sånt som man trodde hörde till detta programs barndom att göra: men det varvas faktisk med riktigt bra reportage om foto i synnerhet med koppling till den digitla miljön.

Själv föredrar jag "traditionella" fotoskrifter som även avhandlar den digitala aspekten. och dessa blir mer och bättre då detta område faktisk är FOTO. Kolla in "Amercian Foto". bra modellreportage och vassa kändisfoton...

De e rätt dåliga...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=144245

fast som Kim skriver ibland lockar de till ett gott skratt... i trådarna som Jim tipsade om finns några citat. Etta på min lista just nu är "Med en schysst digitalkamera blir även meningslösa motiv roliga"
Men det finns en hel del annat skoj också...

/kg som lätt faller för blondiner på omslagen

När det gäller det rent tekniska, har jag inte sett någon papperstidning som gör lika grundliga tester som www.dpreview.com. För den rent fotografiska aspekten spelar det ingen roll om tidningen i fråga handlar om analogt eller digitalt plåtande.

För egen del föredrog jag Aktuell Fotografi framför Foto. Sörjer den fortfarande.

/jörn

Köp nån av dem & testa men för guds skull teckna ingen prenumeration!

Man får verkligen sålla mellan felaktigheterna & det lilla som kan vara intressant, du lär dig mycket mer på Fotosidan samt genom tidningen Foto.

Larsa

Jag beställde nyligen en ettårsprenumeration på FOTO. Det skulle jag ju inte gjort. När jag fick första numret kom jag ihåg hur himla kass jag tyckte tidningen var! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av någon av de gamla fototidningarna, men jag har inte svårt att tänka mig att de var bättre än FOTO.

Det är rätt märkligt att samma kamera i samma test kan få 2 olika betyg. Mellan de olika faktarutorna skiljer det ett par tre procent i betyg sådär. Det förekommer på många kameror i det nummer av tidigare nämnd tidning som jag har...

En annan märklig sak är att i faktarutorna om de testade kamerorna så finns en rubrik som heter "Filterdiameter", ok bra tycker vi... Men vad sätter de då för enhet där? Jo, "Ja" eller "Nej" :-D Utom på en enda kamera, Minolta Dimage 7Hi, där sätter de "49mm". Tack! Men 7i och A1 tex får nöja sig med ett "Ja".

Nej nu ska jag sluta klaga på den stackars tidningen, nån kanske gillar den... ;)

FOTO är extremt ojämn. Ofta rader av helsidor med helt ointressanta bilder, trista reportage, prisutdelningar, trista utställningar mm.mm. De verkligt intressanta artiklarna är det riktigt glest med. Utlänska fototidningar är oftast helt osannolikt mycket bättre.

Jag tycker att fotos reportage om olika fotografer varit riktigt intressanta den sista tiden, många tycker att den & aktuell fotografi var så mycket bättre förr i tiden men jag kan säga det att det var ännu mer fotoklubbspresentationer, prisutdelningar mm på den tiden (70-80:talet).

Ang. tester i Foto så känns dom för mig idag inte så intressanta pga att jag långt innan läst så mycket tester på nätet, där känns det lite som att fototidningarna spelat ut sin roll.

Satt & wappade lite idag & såg att digitalfoto för alla sökte ny chefredaktör, kanske kan va nåt?

Tappade dock sugen när jag fortsatte att läsa & upptäckte att ambitionerna hos den nya chefredaktören skulle vara att se till att tidningen blev störst & bäst i norden, tror inte det blir så lätt...

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto