Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magentastick med Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Har märkt att jag ofta får magentastick med Fuji-filmer; med Reala ganska ofta, i varierande ljus-situationer, och med Velvia/Astia i kvällsljus. Tänkte väl mest kolla om någon annan märkt det här...

Färgstick med negativfilmen reala är väl mest en filtreringsfråga vid kopieringen (eller skanningen). Den tenderar dock ge lite överdrivet mättad rödfärg.

Velvia 50 tenderar väl i blå himlar att dra lite åt magentahållet. Något som jag lärt mig gilla. Om jag inte missminner mig så förstärks väl detta när man får långa slutartider och reciprocitetsfalering. Astia har jag själv aldrig använt.

Japp, kan bara hålla med.. Velvia 50 är ingen bra till kvällsbilder. Prova Kodaks VS eller XC.. Den sitter som en smäck i blå timmen..

Kodak XC Exp 5 min.. inget filter..

Bilagor

• blå.jpg
    blå.jpg
    40.1 KB · Visningar: 80
ANNONS
Götaplatsens Foto