Annons

Magnum: förr M-Leica, nu Olympus digitalkompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Hos Rob Galbraith berättar man om den uppmärksammade Magnumfotografen Axel Majoli.

Majoli var i Kina i en månad och fotograferade dokumentära vardagsbilder, därefter i krigshärdarna Congo och Irak i några månader.

För de tre uppdragen fick han flera utmärkelser; US National Press Photographers Associations Best of Photojournalism Magazine Photographer of the Year och US Overseas Press Club's Feature Photography Award.

Det uppseendeväckande är hans utrustning (man förväntar sig en tung fullproppad väska med Leica Nikon Canon): några Olympus C-8080 digitalkompaktkamera - USD 599 hos B&W Photo -, sex sju Lexar 512 MB minneskort och en dator att tanka över till. Inget mer (inte ens blixt).

Tänkvärd och intressant artikel.

Man känner igen hans synpunkt; "I would like to have the same battery for everything -- iPod, camera, computer, cell phone, the Palm Pilot. All should work on the same charger. Just one charger. I get crazy"

har läst den tidigare...
Rätt intressant att han har valt just den tekniken och står ut med all lagtime och brist på ordentlig sekvens fotografeting. Att byta mellan två kameror måste vara skit jobbigt.

Men jag förstår varför man vill ha med sig en 6-7 kameror när man är ute i en krigszon. Pajar en så slängerman den och fortsätter med nästa.

Men ajg är fortfarande inte riktigt övertygad om att det är så smärtfritt som han beskriver det.

Sen misstänker jag starkt att killen är sponsrad av olympus för att snacka bra om deras kameror...

Chris

Ytterligare ett bevis på att det är fotografen som skapar stor fotografi, inte en imponerande fotoutrustning. Grejerna ska fungera bara, i alla väder! Det är vad proffsen begär.

Danyael_X skrev:

Rätt intressant att han har valt just den tekniken och står ut med all lagtime och brist på ordentlig sekvens fotografeting
Jag förmodar att om man kan det här så vet man när man skall trycka av och behöver alltså inte ösa på med 8 bilder/sekund och hoppas att någon av bilderna blir rätt.

Det är inte prylarna som gör fotografen...

Själv så har jag varit rätt trött på prylhysterin och kört min T5 i flera år innan jag köpte systemkamera igen...

Fast skulle jag resa i vissa områden så skulle jag inte ha med mig en svindyr kamera för då blir man nog snabbt av med den.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto