Annons

Mail i El Captain (OSX)

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Det går inte att få igång epost-programmet Mail med El Captain. Hela tiden vill programmet att jag skriver in lösenordet (vilket fungerar bra på förra datorn) men nu kommer beskedet att det är fel.

Har Comhem som leverantör. Hade samma problem med mobilen förra året, en iPhone 6. Får nu använda Comhems Webmail t.v. Har någon råkat ut för något liknande?
 

Canalog

Aktiv medlem
Det går inte att få igång epost-programmet Mail med El Captain. Hela tiden vill programmet att jag skriver in lösenordet (vilket fungerar bra på förra datorn) men nu kommer beskedet att det är fel.

Har Comhem som leverantör. Hade samma problem med mobilen förra året, en iPhone 6. Får nu använda Comhems Webmail t.v. Har någon råkat ut för något liknande?
Min mail i operativsystemet El Capitan funkar o.k, och har gjort det från första början när jag köpte datorn i mitten av december.

mvh
/B.
 

M7_21

Aktiv medlem
Min mail i operativsystemet El Capitan funkar o.k, och har gjort det från första början när jag köpte datorn i mitten av december.

mvh
/B.
Kan du ge något tips om hur du gjorde? Har du Comhem eller någon annan leverantör? Jag gissar det är Comhem som spökar för min del.
 

peranders

Aktiv medlem
Mail funkar klockrent med El Capitan, hos mig i alla fall.

Vad är det som krånglar, skicka mejla eller ta emot?

Du väljer POP eller IMAP konto.

Portnummer

Kryptering

Servernamn

Har du koll på allt detta? Mitt webbhotell ger mig en lista på alla inställningar. Det borde du också ha eller få.
 

elgenper

Aktiv medlem
Hade trassel med detta också. Löste sig i mitt fall när jag gick in på Inställningar/Konton (ej direkt på Konton i rullgardinsmenyn!), och där valde det krånglande kontot (jag har flera, och alla krånglade inte).

För detta konto, välj Kontoinformation. Gå sen ner till raden Server, utgående e-post (SMTP): Klicka på dubbelpilen längst till höger o välj alternativet Redigera SMTP-serverlista. I det nya fönster som öppnas då, välj först den server som används för just detta konto och välj Avancerat. Se till att användarnamn och lösenord står där. I mitt fall saknades det, och det var tydligen orsaken till de återkommande frågorna, för så fort jag fyllde i fälten upphörde problemen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Det går inte att få igång epost-programmet Mail med El Captain. Hela tiden vill programmet att jag skriver in lösenordet (vilket fungerar bra på förra datorn) men nu kommer beskedet att det är fel.

Har Comhem som leverantör. Hade samma problem med mobilen förra året, en iPhone 6. Får nu använda Comhems Webmail t.v. Har någon råkat ut för något liknande?
Har samma problem ofta samt att raderade mejl kommer tillbaka. Så jag är idel höra för en lösning ;-)
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Jag har som sagt Comhem och har kontaktat dem för råd (igen, försökte förra året med mobilen också) men de har nog tyvärr ingen lust att ta på sig felet utan hänvisar bara till Apple.

Vore i det här sammanhanget mycket intressant att få veta om någon som också har El Captain och har Comhem som leverantör hur han/hon/de har lyckats!

Har försökt med "allt" men det verkar helt kört...
 

peranders

Aktiv medlem
Com Hems e-postservrar
För att använda din e-post i mobilen eller i Windows Mail, Mac Mail eller andra e-postprogram behöver du nedanstående uppgifter.

Server inkommande e-post: mailin.comhem.se
Server utgående e-post: mailout.comhem.se

Server för inkommande e-post
Protokoll: IMAP
Port: 143
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Server för utgående e-post
Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Alternativa inställningar för e-postservrar
Använd dessa alternativ om det inte fungerar med ovanstående inställningar.

Alternativ server för inkommande e-post
Protokoll: POP (om din e-postklient inte använder IMAP, använd POP istället)
Port: 110
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Alternativ server för utgående e-post
Protokoll: SMTP TLS (Submission)
Port: 587
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.


Protokoll: SMTP (Använd endast när du är uppkopplad via Com Hem)
Port: 25
Inget användarnamn eller lösenord behöver anges här, mailservern stödjer inte auth via SMTP utan att kryptering används. Detta fungerar endast när du är uppkopplad via en Com Hem-anslutning.
 

peranders

Aktiv medlem
Har du uppgraderat din Mac till El Capitan eller är det en ny dator?

Är ditt enda problem att macen inte minns lösenordet men för övrigt funkar det att ta emot och skicka mejl?
 

M7_21

Aktiv medlem
Återigen, tack för alla tipsen! Tyvärr stämmer inte alla uppgifterna (utseendet) med El Captains?

Datorn är helt ny, iMac 27" inköpt 3 feb 2016 med El Captain 10.11.3.

Klickar på Inställningar för Mail och då uppstår några problem här. Se bild.

Vet ej hur iCloud kom in i bilden, kan man ta bort det utan problem? Server, inkommande är gråmarkerat, går ej att fylla i alls...

Comhem (nedkopplad) längst ned.

Det verkar som allt har låst sig?
 

Bilagor

peranders

Aktiv medlem
iCloud kan du strunta i nu. Tryck på minusknappen om du vill ta bort det.

Det är ingen större skillnad mellan Mail El Capitan och tidigare versioner.

Du verkar ha problem med dina serverinställningar.

Försök ställa in enligt ett POP3-konto. Kolla fliken "Avancerat" också.
 

joakim d

Aktiv medlem
Återigen, tack för alla tipsen! Tyvärr stämmer inte alla uppgifterna (utseendet) med El Captains?
Notera att du måste gå in under Avancerat för att ange en del av de uppgifter som Per-Anders har listat, likaså måste du för utgående server välja 'Redigera server lista' (eller vad det heter i svensk version) och ange uppgifter där för utgående mail och återigen finns där ett avancerat läge du måste gå in i.
 

M7_21

Aktiv medlem
Bild 2 visar inställningarna så här långt. Det underliga är ju att det fortfarande inte går att skriva på inkommande server-raden, gråmarkerat fortfarande. Se föregåenden inlägg.

Hur väljer man POP 3?

"Precis och kolla speciellt portnummer! Jag har helt andra portnummer än vad du tycks ha." Jag har haft detta tidigare (110) så gissar att man inte behöver ändra det från gamla datorn där det funkade bra.

Dessutom gäller inte lösenord heller. Har provat ett par äldre också utan resultat.
 

Bilagor

Kjell Olsson

Aktiv medlem
I samband med att jag skippade Gmail, bytte jag för några år sedan till den epostadress man med automatik har hos Apple/iCloud.
Kontot är lätt att konfigurera samt fungerar helt utan problem oavsett OSX-versioner.
 

peranders

Aktiv medlem
POP = POP3 :)

När det gäller lösenord så ska du förstås ha det senaste eller om du aldrig har ändrat detta, det som står på det papper du fick från Comhem. Har du loggat in på dina sidor hos Comhem? Där kan du nog hitta allt du söker.

Hos Telia kan det se ut så här.
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Tack för tipsen igen! Jag har nu kontaktat Comhem och bett dem om support för detta. Hoppas de kan bistå på något sätt. Det verkar tyvärr vara så att det är bara Comhem som strular men inga andra leverantörer?
 

peranders

Aktiv medlem
Tror inte det handlar om Comhem eftersom alla e-postservrar är snarlika. Du petar helt enkelt in fel uppgifter i respektive fält.

I samband med att du skapar kontot så anropas servern för att kolla om det går att ansluta, gäller både inkommande och utgående. Redan där märker man om man inte får till det. Kan du hämta enpost via webmelj så har du åtminstone lösenordet rätt.
 
ANNONS