Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-konverter/mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina-bk

Medlem
Hej,
Jag har en Nikon D3000 och använder mitt fasta objektiv 35mm väldigt mycket. Jag är lite inne på att köpa ett macro objektiv för att komma riktigt nära när jag ska fota små blommor och kryp tex. Så läste jag i en tidskrift om en mellanring som man kan ha som macro konverter och på så vis komma billigare undan.

Någon som har erferenhet av en sådan mellanring? Är det att rekommendera? Kan jag använda det till mitt 35mm objektiv? Vad ska jag köpa till min kamera och kan man få tips på inköpsställe?

Eller ska man satsa på något fast 90mm ?

Om du sätter en mellanring på ett 35mm objektiv måste du vara väldigt nära motivet och du får ett relativt snävt fokusområde. Du kommer alltså närmare motivet men du inte fokusera på längre avstånd. Fotar du blommor kan du ju gå nära utan att skrämma men med insekter behöver du litet avstånd för att inte skrämma bort dem.

Har du råd så är ett makroobjektiv runt 100mm att föredra, då får du också ett kort tele som funkar utmärkt som porträttobjektiv t ex.

/FW

Ja ett makroobjektiv är bästa alternativet. Både när det gäller skärpa och användarvänlighet.

Om du tycker ett sånt blir för dyrt och väljer mellanringar, så tänk på att välja såna som har överföring av info mellan kamera och objektiv och inte de mycket billiga som bara är ett rör. För även om du inte behöver AF så ofta eller använder exponeringsautomatik, är det guld värt att kunna komponera och fokusera med helt öppet objektiv, som inte bländas ner till den bländare du eller kameran valt förrän du trycker på avtryckaren.

Ett alternativ till mellanringar är närbildslinser. Kallas ibland även försättslinser. Det är en lins som du skruvar på i objektivets filtergänga. Det finns ett par varianter av dessa. Dels mycket billiga enkellinsiga, som ofta säljs i set om tre eller fyra med olika styrka, dels de två- eller trelinsiga, s k akromater. De senare är bättre men också dyrare. Närbildslinser finns med olika styrka, som mäts i dioptrier som glasögon. Och de fungerar precis som läsglasögon också. Du kan gå närmare motivet. En fördel med närbildslinser framför alla andra närbildsalternativ är att de "stjäl" inget ljus. En närbildslins, som många tycker är bra är Raynox DCR-250. Den är på hela +8 dioptrier, så du kan gå mycket nära.

Du kan nog hitta alla närbildstillbehören hos de flesta välsorterde webbutikerna, t ex CyberPhoto.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto