Annons

Makro med mellanring EF25 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Krook

Avslutat medlemskap
Står i valet och kvalet om jag skall köpa ett EF100/28 makro eller om jag skall nöja mig med Canons mellanring EF25 II. Vore tacksam för råd!

Förstår ju att förstoringen med mellanringen och 50/1.4 bara blir hälften så stor som med makroobjektivet och dessutom blir arbetsavståndet kortare. Å andra sidan blir mellanringsalternativet billigare, lättare (eftersom jag oftast har med 50/1.4 ändå) och nästan ett steg ljusstarkare. Ni får gärna bidra med erfarenheter/synpunkter kring detta, och jag skulle dessutom vilja veta mer om skillnaden i bildkvalitet mellan de två alternativen. Hur bra blir det med 50/1.4 och mellanring?

Jag använder en DSLR med sensor i formatet APS-C, och får alltså 1.6 ggr crop jämfört med småbildsformatet. (Självfallet skulle även 60/2.8 makro kunna vara ett alternativ, men jag tycker att det ligger för nära 50/1.4 i brännvidd. Jag använder hellre 50/1.4 till porträtt och då skulle ett 60/2.8 BARA användas till makro. Hellre då ett lite udda tele med ett utsnitt motsvarande 160mm brännvidd.)

Efter egna erfarenheter säger jag: köp macro!

Har försökt en hel del med mellanringar och 50mm samt 70-200mm. Det blir inte bra. I alla fall lyckades inte jag. Får inte till någon skärpa. Visst, om jag bländar ner blir skärpan hyfsad i mitten, men faller snabbt ut mot kanterna. Dessutom får du ju otroligt begränsat arbetsavstånd och kan i stort sett inte påverka utsnittet.

Jag har nu köpt ett Tamron 90/2.8 och är brutalt nöjd!

Till skillnad från Martin tycker jag att EF 25 och ett 50mm objektiv ger en toppenfin kombination för macro.
Ger dessutom fantastiska oskärpeeffekter som är svåra att likna med ett rent macroobjektiv.

Visserligen litet vidare utsnitt och kortare arbetsavstånd än ett riktigt macro på t.ex. 100mm men mycket användbart.

Jag skulle inte vilja vara utan mitt 100mm macro dock, och i kombination med EF25 mellanringen så har jag ännu större möjligheter att variera mitt fotande.

Jag tycker mellanringen är flexibel och praktisk, kan ju nyttjas på alla dina objektiv dessutom. (Inte EF-S kanske?)

MVH /Micke

Tack för era synpunkter och erfarenheter, Martin och Mikael!

Vad beträffar EF-S, så har jag fattat det som att Canons mellanringar i version II klarar även denna fattning.

Kan man montera flera av Canons mellanringar på varandra, såsom jag hört att man kan med Kenkos mellanringssats?

Med normalen kommer du bara ner till avbildningsskala 0,15, med en 25 mm tjock mellanring får du skala 0,50 – 0,65, det blir alltså ett jättehopp mellan 0,15 – 0,50. Kanske har du något annat objektiv som täcker det intervallet, annars behöver du nog komplettera med antingen en tunnare ring eller en lagom stark försättslins. Har du bara 50:an och 25 mm-mellanringen med dig kommer du utan tvivel att hitta mängder av motiv i avbildningsskaleintervallet 0,15 – 0,50 :)

Är du det minsta intresserad av makrofoto, och har råd naturligtvis, kommer du inte att ångra ett inköp av ett äkta makroobjektiv. Inget ont om mellanringar, de har sin givna plats i varje välutrustad kameraväska, men ett riktigt makroobjektiv spelar trots allt i en helt annan division.

Skillnaden mellan en EF-25 och ett Vivitar/Soligor/Cosina/Phoenix (samma objektiv, olika märken) 100mm makro är bara några hundralappar.

Jag ska nog ändå köpa en EF-25, men mest för att använda med 300mm f/4 IS. Ett riktigt makroobjektiv är nog trots allt den bästa lösningen. Har du lite mer pengar kan du ju köpa ett urskarpt Tamron 90mm.

/Pontus

Är det någon som kombinerat EF12 och EF25? Eller två EF25? Hur blev resultatet?

Scandinavian Photo sade att man "utan problem" kunde kombinera flera av Canons mellanringar, medan Canon själva svarade att man inte rekommenderade användande av flera mellanringar eftersom detta kunde ge försämrad bildkvalitet och fokusering.

Vad är era erfarenheter?

Det går alldeles utmärkt att kombinera flera mellanringar. Hur detta kan ge försämrad bildkvalitet förstår jag inte eftersom mellanringar inte innehåller några linser.

gujo skrev:
Det går alldeles utmärkt att kombinera flera mellanringar. Hur detta kan ge försämrad bildkvalitet förstår jag inte eftersom mellanringar inte innehåller några linser.

Det är inte mellanringarna i sig som ger försämrad bildkvalité. Men mellanringar ihop med ett standardobjektiv (icke-makro) ger ofta sämre bildkvalité eftersom standardobjektivet inte är optimerat för god skärpa vid korta fokuseringsavstånd.

Om man däremot kombinerar mellanringar med ett makroobjektiv så blir bildkvalitén bra. Makroobjektivet är ju designat för att prestera som bäst på korta avstånd.

Jag har lärt mig (men uppenbarligen inte förstått) formeln

avbildningsskala = utdrag / brännvidd

vilket applicerat på 50/1.4 och EF25 skulle ge skalan 1:2 (0,5x).

Canon anger förstoringen för denna kombination till 0,68x-0,53x. Kan någon förklara detta för mig? Jag har svårt att förstå att förstoringen anges som ett intervall snarare än som ett maxvärde.

Formeln tar ju heller ingen hänsyn till vilken typ av objektiv man utgår ifrån. Enligt formeln får man ju samma värde för kombinationerna 100/2.0 + EF25 och 100/2.8 makro + EF25.

Per Krook skrev:
...
Kan någon förklara detta för mig? Jag har svårt att förstå att förstoringen anges som ett intervall snarare än som ett maxvärde.
Den biten fattar jag (tror jag :) och det har med var du fokuserar att göra. Om du ställer fokusen på 50:an manuellt till oändligt så har du skalan 0,53X. Ställer du fokusringen på närgränsen ger detta avbildninsskalan 0,68X

Formeln tar ju heller ingen hänsyn till vilken typ av objektiv man utgår ifrån. Enligt formeln får man ju samma värde för kombinationerna 100/2.0 + EF25 och 100/2.8 makro + EF25.

Där håller jag med dig, jag antar att man kan fokusera betydligt närmare på ett objektiv som används med mellanring då det redan har en kort närgräns. Alltså, du borde få en avsevärt kortare närgräns med EF100/2.8 Macro än med EF100/2.0...
Är det inte så?
MVH /Micke

Tack, Mikael! Det är precis detta jag är nyfiken på. Hur förenklad är formeln egentligen? För den effektiva brännvidden kan väl inte ändras SÅ mycket, att intervallet kan förklaras med hjälp av formeln? Hur får man in närgränsen i ekvationen?

Jag har inte heller förstått formeln och tycker att den verkar vara en approximation som bara fungerar under omständigheter som inte är angivna.
Till exempel om du inte har nått utdrag alls så har du ingen avbildningsskala borde ju antyda på en viss inkorrekthet.

Enligt en bok om makrofotografering jag har så är formeln för att räkna ut avbildningsskalan närgränsen/brännvidden och om jag förstått det hela rätt så får man på detta sätt fram den största möjliga avbildningsskalan för objektivet men vill man räkna ut den aktuella avbildningsskalan om man inte har motivet precis på närgränsen så torde väl formeln vara fotograferingsavståndet/brännvidden.

Satsa på Canons 100/2.8. Det är mitt favorit objektiv och mycket användbart till mer än bara macrofoto. Du får 160mm teleoptik också, med korta fina skärpedjup. Optiken är också mycket välbyggd och Kunde lika gärna vara ett Canon L-optik.

Ett perfekt objektiv för resan. Köp!

gujo skrev:
Enligt en bok om makrofotografering jag har så är formeln för att räkna ut avbildningsskalan närgränsen/brännvidden...
Varningsflagg för den formeln, om de med närgräns avser totalavståndet mellan motiv- och bildplan, d v s det som står på objektivet, så måste man för det första invertera uttrycket och för det andra stämmer det ändå bara för mycket små avbildningsskalor, d v s inte för makro.

Vad formeln ”avbildningsskala = utdrag / brännvidd” anbelangar så är den helt korrekt (den kan härledas direkt från allmänna linsformeln), men det bör förtydligas att det som här avses med ordet ”utdrag” är det extra utdraget utöver själva brännvidden och att brännvidden är den verkliga brännvidden. När objektivet är inställt på oändligt så blir det extra utdraget och därmed avbildningsskalan lika med noll.

I moderna makroobjektiv ändras de inbördes avstånden mellan linserna när man fokuserar, detta leder inte bara till att brännvidden förändras utan också till att objektivets främre och bakre huvudpunkter H och H´ kommer att förflyttas (det är från dessa punkter man mäter avstånden till motiv- respektive bildplan). Eftersom tillverkarna inte talar om vare sig hur mycket brännvidden förändras eller var huvudpunkterna hamnar så går det inte att, före köpet, räkna ut vad avbildningsskala, närgräns och arbetsavstånd blir tillsammans med en mellanring när man ställer in objektivet på annat än oändligt.

Tack för att ni tog tag i tråden igen!

Lennart, imponerande kunskaper! Får jag återkomma till mina exempelfrågor i förhoppningen att du kan förklara det konkreta fallet för mig?

Formeln

avbildningsskala = utdrag / brännvidd

applicerat på 50/1.4 och EF25 skulle ge skalan 1:2 (0,5x). Är det med fokus på oändligt? (Uppgifterna från Scandinavian Photo.)

Canon anger förstoringen för denna kombination till 0,68x-0,53x. Kan du förklara detta för mig? Vad ger detta intervall? (Jag antar att 50 mm inte är lika avancerat i konstruktionen som ett rent makro enligt din beskrivning.)

Scandinavians Photos uppgift om att skalan är 0,5 är med all säkerhet vid oändligt.

I Canons uppgifter, 0,68x-0,53x, så är säkerligen den högre siffran med objektivet fokuserat på närgränsen och 0,53 skulle då vara vid oändligt. Att det blir 0,53 istället för 0,5 kan eventuellt bero på att objektivet i verkligheten har något kortare brännvidd än 50 mm (rätt ovanligt i så fall, normaler brukar avvika åt andra hållet) eller (troligare) på att mellanringen i verkligheten är lite tjockare än de 25 mm som anges. Att skillnaden mellan 0,68 och 0,53 är 0,15 stämmer däremot med att objektivet utan mellanring går ner till just 0,15.

Stort tack, Lennart! Om jag förstår dig rätt så:

1. är alla objektivs egna utdrag vid oändligt lika med noll

2. tyder Canons uppgifter på att brännvidden de facto är ca 47,17 mm vid oändligt om vi antar att mellanringen är exakt 25 mm, ELLER att mellanringen de facto är 26,5 mm om vi antar att brännvidden är exakt 50 mm vid oändligt, ELLER någon av ett oändligt antal kombinationer där båda sakerna avviker från angivna mått

3. är det aktuella objektivets eget utdrag vid närgränsen 7,5 mm om vi antar att brännvidden är exakt 50 mm vid närgränsen

Har jag fattat?

ANNONS
Götaplatsens Foto