Annons

makro objektiv? vad är det

Produkter
(logga in för att koppla)

Turion

Medlem
Ursäkta min okunskap, men jag är helt grön vad gäller objektiv och utrustning, har alltid kört standard grejjer, men nu vill jag utvecklas och lära mig lite mer.

hör ofta om makro objektiv. så följdfrågan är då, vad är ett makro objektiv och i vilka sammanhang brukar man använda det , samt vad för resultat kan man förvänta sig vid makrobilder?

mvh

De flesta objektiv är konstruerade att ge maximal skärpa på oändligt avstånd men ett makroobjektiv ger skarpt resultat även på nära avstånd. Dessutom kan de i regel även ställas in på korta avstånd. De är också relativt ljussvaga.

Jag har själv testat detta med bälg och normala objektiv. Det blir inte lika krispigt.

Ursäkta min okunskap, men jag är helt grön vad gäller objektiv och utrustning, har alltid kört standard grejjer, men nu vill jag utvecklas och lära mig lite mer.

hör ofta om makro objektiv. så följdfrågan är då, vad är ett makro objektiv och i vilka sammanhang brukar man använda det , samt vad för resultat kan man förvänta sig vid makrobilder?

mvh
För att ta extrema närbilder om man ska göra en lång historia kort, det går utmärkt ta vanliga bilder såsom, porträtt och landsskapsbilder med dom också, själva egenskapen sitter mest i att du har väldigt bra närgräns. Jag kan inte förklara mer detaljerat om du är nybörjare och inte är insatt i hur brännvid och skärpedjup fungerar, du kanske blir förvirrad då. Men helt enkelt för att du ska kunna ta extrema närbilder med en förstoringsgrad 1:1. Dvs äkta makro.

Äkta makro är som sagt avbildningsskala 1:1, en blomma på 1cm i diameter blir 1cm i diameter på sensorn.

De funkar som sagt bra till annat också. Sen finns det specialobjektiv och andra tillbehör för extrem närbildsfotografering, men det är ganska avancerat och krävande.

Om du kollar på förstasidan så finns det en nyhet om en ny sida uppförd av medlemmar här på fotosidan.se om makrofoto. Läste lite igår, och det kan hjälpa dig att få rätt på begreppen!

Mvh, Anton.

ANNONS