Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Bio2tech

Medlem
Hej, funderar på att köpa en D70s med kit(18-70mm). Är intresserad av att kunna fota små saker som insekter och liknande smått, gärna med förstoring. Är helt ny på systemkameraområdet så lite tips skulle inte vara fel. Har försökt att kolla om det finns något objektiv som förstorar, men objektiv som gör bilden större än 1:1 verkar inte finnas. Har jag missat nåt objektiv eller finns det nåt sätt att få förstoring?

Mvh
Roland Svensson

1:1 är ganska nära. Du fyller ut bilden med ett föremål som är ca 23x15mm vid 1:1. Nikon har inget objektiv som ger större skala. Vill man ha ännu större skala får man använda mellanringar, bälg eller försättslinser, men då börjar skärpedjupet bli väldigt kort.

Objektiv? Ja... Jag har ett Tamron 90/2.8 macro och kunde inte vara mer nöjd. Ska du fota insekter ska du nog inte ha något som är kortare än så iaf.

Bilden nedan är en enkrona vid nära 1:1.

Bilagor

• krona.jpg
    krona.jpg
    49.5 KB · Visningar: 440
Jag kör Nikon AF 60mm f/2.8 Micro-Nikkor

Är generellt nöjd men det jobbiga är att insekter och kryp flyr för sina liv när jag närmar mig.. är sugen på att prova Sigmas 150 2,8 HSM

Tack för de olika rekomendationerna.
Ska först köpa kameran och lära mig hur den funkar, sen så blir det nog till att investera i ett makroobjektiv.
Som jag har läst här på forumet och på andra ställen så är 18-70mm objektivet ett bra objektiv att starta med. Eller är det något annat man borde sikta på till att börja med?

18-70 är klart ett bra val för den mängden pengar och ett utmärkt start objektiv.
När man sedan känner att man "behöver" någont bättre får man ta det senare

Ev kan du kolla på någon Sigma / Tamron / Tokina som har bländare 2,8 då ljusstyrka var något jag saknade, tex
Sigma 18-50
Tamron / tokina 28-70 (men här saknar man ju en del bildinfo som man får med 18-70)

18-70:n är riktigt bra och om man inte behöver mer ljusstyrka så finns det eg inte nån direkt anledning att köpa något annat som normalzoom. Som start är det givet tillsammans med en D70. Mycket objektiv för pengarna, särskilt i kitet.

BIF-BigFoot skrev:
Jag kör Nikon AF 60mm f/2.8 Micro-Nikkor

Är generellt nöjd men det jobbiga är att insekter och kryp flyr för sina liv när jag närmar mig.. är sugen på att prova Sigmas 150 2,8 HSM

Man får ha lite tålamod och va försiktig så går det. Själv använder jag 35mm 1:1.4

Visst, det är inte alltid helt lätt att komma inpå småkrypen, men omöjligt är det inte. Har tagit ordentliga närbilder på både en grodUnge & fjärilar.

ANNONS
Götaplatsens Foto