Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
jag försöker fota mycket små metallkorn som är ca 250my.

Jag har provat lite med min 550d där jag sen kopplat på i tur och ordning
Soilgor 3* telekonverter
Ett set med Delta af mellanringar
50mm f1.8

Med denna uppsättning börjar jag närma mig mitt mål men saknas ändå lite.

Skulle jag prova med ett annat objektiv och i så fall vilket?
är det ett objektiv med längre eller kortare brännvidd jag ska ha, har jag förstått det hela rätt så borde jag prova med tex ett 30mm objektiv.

Om jag köper lite mer grejer till detta, vad är det som ger bäst förstoring då och försämrar skärpa och liknande minst?
Om jag byter ut telekonverten mott ytterligare ett set mellanringar, får jag då större eller mindre förstoring?
Antar att jag kan räkna på detta, är det någon som kan förklara hur det funkar?

Bakvänt

Hej

Du får större avbildningskala om du vänder objektivet bakåfram.
Men främst behöver du ett makro objektiv, kan du sen använda omvändningsringar å sätta ett objektiv framför med 35 - 50 mm bakåfram då blir de ännu bättre.
Du kommer att få bättre svar från dom som kan de där ordentligt.
Tror att det finns tidigare trådar om de här.

ThomasR

Det här är väl ett av få tillfällen att rekomendera Canons MP-E65? Ett väldigt speciellt objektiv som enbart är för macro med minsta förstoringsgrad 1 och högsta 5. Vill du kunna använda objektivet till annat än macro så ska du inte köpa det men så vitt jag vet så finns det inget annat objektiv som ger samma förstoringsgrad.

Det här är väl ett av få tillfällen att rekomendera Canons MP-E65?

Det var väl kanske inte menat som en rekomendation, utan snarare ett exempel på vad som finns om man vill ha ett riktigt bra resultat. Jag har ju ingen erfarenhet själv av objektivet men har sett vad det presterar om man vill lite närmare. Som amatör vill man kanske inte investera i en sån glugg, det är nog riktigt. ;-)

//Lars

jag försöker fota mycket små metallkorn som är ca 250my.

Jag har provat lite med min 550d där jag sen kopplat på i tur och ordning
Soilgor 3* telekonverter
Ett set med Delta af mellanringar
50mm f1.8

Med denna uppsättning börjar jag närma mig mitt mål men saknas ändå lite.

Skulle jag prova med ett annat objektiv och i så fall vilket?
är det ett objektiv med längre eller kortare brännvidd jag ska ha, har jag förstått det hela rätt så borde jag prova med tex ett 30mm objektiv.

Om jag köper lite mer grejer till detta, vad är det som ger bäst förstoring då och försämrar skärpa och liknande minst?
Om jag byter ut telekonverten mott ytterligare ett set mellanringar, får jag då större eller mindre förstoring?
Antar att jag kan räkna på detta, är det någon som kan förklara hur det funkar?

Du kommer ju upp i högst respektingivande 4,5:1 med denna kombination. Ett MP-E65 kommer alltså inte att göra någon egentlig skillnad mot det du redan uppnår. Makroobjektiv med Raynox DCR-250 är bara att glömma i sammanhanget, annars en bra kombination. Inte heller vinner du något nämnvärt på att vända objektivet med denna kombination.

Du skall använda ett objektiv med kortare brännvidd för att uppnå större avbildningsskala med den kombination du nu har. Dock kommer arbetsavståndet att krympa ned till bara kanske en halv cm vid 28 mm brännvidd och avbildningsskalan omkring 10:1, vilket torde vara en lämplig skala för dina motiv. Men arbetsavståndet gör ju detta knappast användbart.

Vad du kan göra i stället är att koppla på ytterligare en till konverter, en 2x kommer att fördubbla den avbildningsskala du redan uppnått vid bibehållet arbetsavstånd, men ljusstyrkan sjunker ju två steg. Men att ljuset sjunker vid ökande avbildningsskala är annars en naturlig följd av förstoringen. Du kan också koppla på ett set mellanringar till, arbetsavståndet lär fortfarande vara användbart. Även här sjunker naturligtvis ljusstyrkan.

Vill du investera är kanske ett MP-E65 i kombination med en konverter ett lämpligt val, vet dock INTE om detta fungerar, är bara en tanke som kanske är värd att undersöka.

John Hallmén på Makrofokus.se kanske kan ge något bra tips där, han är duktig på detta med makrofoto vid stora avbildningsskalor. Där recenserar de bla MP-E65 i en artikel.

Du har inte funderat på ett mikroskop med kameraadapter för uppgiften?

Senast ändrad:
Ett vanligt kitobjektiv med omvändningsadapter och bälg eller mellanringar och eventuellt en förlängare kan åstadkomma avbildningsskala som räcker till, men det är mycket svårt att fokusera och komponera bilden, eftersom det är stor förstoring och väldigt litet skärpedjup. Man behöver något sätt att mikrojustera motivet eller kamerauppsättningen.

Här fungerar ett mikroskop bättre, eftersom man har en stadigare uppställning. Allra bäst är det om mikroskopet också har koordinatbord med skruvförställning, så att man kan förskjuta motivet längs två axlar med precision.

Man behöver inte använda en systemkamera för att fotografera i mikroskop. Resultatet blir ofta bättre om man använder en enklare kamera, eftersom kompaktkameror kan lösas ut utan vibration, då de saknar mekanisk slutare.

Om man använder en Canon kompaktkamera, kan man med CHDK mikrojustera skärpan för att fokusstacka, så att man kan få större skärpedjup i den slutliga bilden.

Om man ändå använder systemkamera, bör åtminstone spegeln fällas upp strax innan man tar bilden, för att undvika vibration.

Hej

Du får större avbildningskala om du vänder objektivet bakåfram.
Men främst behöver du ett makro objektiv, kan du sen använda omvändningsringar å sätta ett objektiv framför med 35 - 50 mm bakåfram då blir de ännu bättre.
Du kommer att få bättre svar från dom som kan de där ordentligt.
Tror att det finns tidigare trådar om de här.

ThomasR

Ett omvänt objektiv fungerar likadant som en försättslins bortsätt från det att ett objektiv är mycket tjockare och äter därför upp arbetsavståndet rätt friskt. Vid förstoringar i 4,5:1-klassen så blir arbetsavståndet jobbigt kort ändå.
Jag har provat med ett fast 500mm + en sats mellanringar men resultatet blev mediokert. Med ett riktigt makro så blir resultatet mycket bättre och kostar inte så mycket mer, speciellt inte begagnat. Hakar man sen på en raynox-lins framför så är man vid målet. Belys med blixt på svag styrka så spelar inte ev. vibrationer någon roll.

Räcker inte skärpedjupet till så är nog flera sammanlagda bilder med olika fokus enda lösningen som håller. Det kräver en stadig uppställning med möjlighet att mikrojustera kamerans position.

Ett omvänt objektiv fungerar likadant som en försättslins bortsätt från det att ett objektiv är mycket tjockare och äter därför upp arbetsavståndet rätt friskt.

Ett omvänt objektiv placerat frampå ett annat fungerar som en försättslins, men inte när det används ensamt. Då fungerar det som vilket objektiv som helst, men det blir ett mycket kort arbetsavstånd. Det kan ändå inte bli kortare än avståndet mellan objektiv och sensorplan när det sitter normalt monterat. Man har alltså omkring 5 cm arbetsavstånd vid 18 mm brännvidd när man sätter en kitzoom bakvänt direkt på kamerahuset, och det blir ungefär en centimeter kortare när man använder mellanringar.

Om ett objektiv sätts omvänt som en försättslins på ett annat objektiv blir arbetsavståndet samma som avståndet mellan objektiv och sensor när objektivet är monterat på vanligt sätt, omkring tre och en halv centimeter.

Vid stor förstoring är det mycket svårt att komma ifrån korta arbetsavstånd. För det mesta är det inte praktiskt möjligt av rent optiska orsaker. Teleförlängare är ett sätt att öka avbildningsskalan utan att minska arbetsavståndet, oavsett vilken optik man använder. En kitzoom omvänd frampå en teleförlängare får alltså dubbelt så stor avbildning, fortfarande med samma arbetsavstånd.

Ett omvänt objektiv fungerar likadant som en försättslins bortsätt från det att ett objektiv är mycket tjockare och äter därför upp arbetsavståndet rätt friskt. Vid förstoringar i 4,5:1-klassen så blir arbetsavståndet jobbigt kort ändå.
Jag har provat med ett fast 500mm + en sats mellanringar men resultatet blev mediokert. Med ett riktigt makro så blir resultatet mycket bättre och kostar inte så mycket mer, speciellt inte begagnat. Hakar man sen på en raynox-lins framför så är man vid målet. Belys med blixt på svag styrka så spelar inte ev. vibrationer någon roll.

Räcker inte skärpedjupet till så är nog flera sammanlagda bilder med olika fokus enda lösningen som håller. Det kräver en stadig uppställning med möjlighet att mikrojustera kamerans position.

Man lär väl få omkring 2,7:1 med ett 100 mm makro i kombination med en Raynox DCR-250?

Men det finns starkare raynoxlinser på deras hemsida, tex MSN-202 med 25 dioptrier och 32 mm arbetsavstånd: http://raynox.co.jp/english/digital/d_slr/index.html
Den ger gissningsvis omkring 6:1 med ett 100 mm makro. Den äter inte ljusstyrka på samma sätt som konvertrar och mellanringar så det kan vara ett alternativ.

Edit: Annars att vända ett 50 mm objektiv framför en konverter, på vilken ett set mellanringar monterats, ger bara en marginell ökning av avbildningsskalan, jämfört med objektivet rättvänt.

Opps, jag menade förståss ett 50mm, inte 500mm.

Ett omvänt objektiv placerat frampå ett annat fungerar som en försättslins, men inte när det används ensamt. Då fungerar det som vilket objektiv som helst, men det blir ett mycket kort arbetsavstånd. Det kan ändå inte bli kortare än avståndet mellan objektiv och sensorplan när det sitter normalt monterat. Man har alltså omkring 5 cm arbetsavstånd vid 18 mm brännvidd när man sätter en kitzoom bakvänt direkt på kamerahuset, och det blir ungefär en centimeter kortare när man använder mellanringar.

Om ett objektiv sätts omvänt som en försättslins på ett annat objektiv blir arbetsavståndet samma som avståndet mellan objektiv och sensor när objektivet är monterat på vanligt sätt, omkring tre och en halv centimeter.

Vid stor förstoring är det mycket svårt att komma ifrån korta arbetsavstånd. För det mesta är det inte praktiskt möjligt av rent optiska orsaker. Teleförlängare är ett sätt att öka avbildningsskalan utan att minska arbetsavståndet, oavsett vilken optik man använder. En kitzoom omvänd frampå en teleförlängare får alltså dubbelt så stor avbildning, fortfarande med samma arbetsavstånd.

Jo jag menade frampå ett annat objektiv. Sen antar jag att dina beräkningar bygger på att fokus är satt till oändligt.

Javisst ja, ett DCR-250 skulle behövt kombineras med ett 1:1 macro-objektiv med kortare brännvidd, som 50mm?

Ju längre brännvidd det primära objektivet har, ju större skala får man med försättslinser, inklusive Raynox. Om man sätter den på ett 100 mm objektiv blir det dubbelt så stor skala som om den sitter på ett 50 mm. Dessutom slipper man vinjetteringen.

Det gäller när objektivet är inställt på oändligt. Sedan varierar det på hur kort näravstånd som går att ställa in på objektivet.

Jo jag menade frampå ett annat objektiv. Sen antar jag att dina beräkningar bygger på att fokus är satt till oändligt.

hur man ställer objektivets fokus inverkar väldigt lite både på avbildningsskala och arbetsavstånd. Det är helt enkelt väldigt liten skillnad på nästan alla objektiv. Det är bara makroobjektiv som har så stor variation i fokuseringsavstånd att det inverkar i hög grad (när makroobjektivet sitter närmast kameran).

ANNONS
Götaplatsens Foto