Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Jag har testat och donat, men inte fått det att funka. Problemet är att jag skulle vilja göra ett makro i Adobe Camera Raw som konverterar råformats bilder, och kanske lite justeringar, till jpeg..... Är detta möjligt?

Det funkar bra att göra så i Camera Raw/Photoshop.

Börja med att öppna en av dina bilder och gör de inställningar i råkonverteraren som du vill ska utföras på alla råfiler.

När du sen kommer in i Photoshop spelar du in ett macro med de förändringar du vill göra och sen sparar du bilden (medans du fortfarande spelar in macrot).

När bilden är sparad så stannar du macrot.
Stäng bilden och gå till File->Automate->Batch.

Se till att välja rätt macro överst i dialogen.
Välj Source:Folder och så mappen där dina bilder ligger. Ha kryss 3 och 4 av de 4 första kryssen ikryssade.

Välj Destination: Folder, och välj dit du vill de ska hamna.
Kryssa i "Override Action "Save as" Commands".

Tryck på OK!

Men om jag spelar in makrot först efter att jag gjort inställningarna i Camera raw, så kommer ju inte dessa att komma med i makrot. Det kommer ju egentligen bara att bli ett makro som bara sparar bilderna. Eller har jag fel?

Nej det är rätt, men när du batchar råfiler så kommer senaste manuella konverterings-inställningar att användas (så vida man inte "sparat" råkonverteringsinställningarna för specifika bilder i batchen har jag för mig, då kommer dessa användas för de bilderna)

Med CS 2 finns ju image processor som är mycket smidgare än batchen. Allra smidigast är att köra från Bridge på markerade bilder.

Vet inte om det är jag som är dum i huvet, men när jag kör "gruppera" som det så fint heter i den svenska versionen så öppnar photoshop bilderna en efter en, men när jag går till mappen som jag valt att bilderna skall sparas till så finns bara den första bilden, med sitt ursprungliga filnamn och sen en siffra till. Jag har avbrutit grupperingen efter 10 bilder, och då har jag 10 kopior av den med namn PICT8744-2 till PICT8744-10.
Vad har jag missat? Varför öppnar den olika bilder, men sparar samma. Det borde ju kanske ha nått med makrot att göra, men jag har gjort om det några gånger också, men inte fått det att funka....
Nån som har nått förslag?

Det låter som om du spelat in ett makro med specificerat filnamn. Testat mitt förslag?

ANNONS
Götaplatsens Foto