Annons

Makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

MEggers

Ny medlem
Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan börja med makrofotografering. Jag har en NIKON D70s och funderar på att köpa ett objektiv. Vad behöver jag tänka på? Jag har kollat på ett objektiv som heter SIGMA 50MM F2.8 EX MACRO. Är detta vettigt? Ska man ha större än 50mm? Ska det vara variabelt zoom?

Det jag i huvudsak vill fotografera är blommor, insekter etc.

Snälla ge mig lite råd i denna makrodjungel :)

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 är ett erkänt bra macroobjektiv. Dessutom till ett bra pris.

Vill du fota insekter bör du nog ha lite längre brännvidd än 50mm då t.ex fjärilar är ganska lättskrämda :).

Jag har också tänkt att börja med macrofoto och har kollat runt lite. Tror inte att ett 50mm är rätt om man ska fota blommor ocn inseketer. Jag tror nog att Sigma 105mm F2.8 EX Macro 1:1 är ett bra objektiv att börja med.

Tack för snabba svar! Har kollat runt lite på eBay och det verkar inte vara så förskräckligt dyrt. Vad krävs för extrautrustning? Man kunde köpa till ett UV filter, är det något som behövs? Någon annan utrustning jag bör tänka på att skaffa?

mvh
Magnus

UV filter avgör du själv. Det ar egentligen gjort for att ta bort UV dis som uppträder på hög höjd (över 1000m). Manga använder det som ett skydd. Men dåliga filter kan ge sämre kontrast och mer motljusproblem.

Darimot så kommer du förr eller senare behöva ett bra stativ och en trådutlösare.

Till D70 ar det snarare en fjärrkontroll, kolla tradera eller EBAY.

ANNONS