Annons

Makrofunderingar. HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Jag läser så mycket info så jag börjar bli helt snurrig. Ska jag satsa på enbart ett makroobjektiv, eller prova annat skoj som mellanringar, köpa ett billigt 50mm objektiv med manuell inställning av fokus och bländare med omvändningsring, testa Raynox 250 på de objektiv jag redan har eller ....osv osv :)

Vad med belysning? Belysning lär vara A och O vid makrofotografering. Räcker det med kamerans (D7100) inbygda blixt och en diffuser, lösa LED-lampor/LED ringbelysning, eller behövs det blixtar som sticker ut från alla håll likt ett monster från yttre rymden.

Det jag vill är att få så bra bilder som möjligt utan överdrivet påkostad utrusning, utan att initialt behöva lära mig fokusstacking och använda svåra fotoredigeringsprogram.

Nikon D7100
Nikkor 50mm/f1,8
Tamron 70-210mm/f4

Det makroobjektiv jag mest funderar på att köpa är Sigma 105mm/f2.8 makro.

HJÄLP ÖNSKAR EN AMATÖR :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker du kan börja med den utrustning du har. Ditt 70-210 är ju en bra början som det är, är det insekter, blommor etc så fungerar det fint, du kommer väldigt nära med det, 1:3,1. Vill du har lite ljus så prova med det inbyggda blixten och testa med lite vit plast framför.

Personligen tycker jag ett makroobjektiv är mer flexibel än mellanringar, eftersom man har inget fixt avstånd mer än närgränsen. Sätter du på en mellanring så får du ett ganska fixt avstånd du måste fotografera ifrån som kan med avståndsringen justeras kanske någon dm
 

gingpa

Aktiv medlem
Jag vill komma ännu närmre än 1:1 vart det lider. Jag tycker makro verkar mycket mer spännande än bilder på natur och blommor.
Kan starkt rekommendera gruppen "Macro & Close up Photography" på facebook.
Jag vet att det är lång väg dit ;-)
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag vill komma ännu närmre än 1:1 vart det lider. Jag tycker makro verkar mycket mer spännande än bilder på natur och blommor.
Kan starkt rekommendera gruppen "Macro & Close up Photography" på facebook.
Jag vet att det är lång väg dit ;-)
Går att få 12:1 med bakvänt Nikkor 20mm f4 ai.

Går även att koppla på kameran på ett mikroskop utifall du ska riktigt riktigt nära.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag vill komma ännu närmre än 1:1 vart det lider. Jag tycker makro verkar mycket mer spännande än bilder på natur och blommor.
Kan starkt rekommendera gruppen "Macro & Close up Photography" på facebook.
Jag vet att det är lång väg dit ;-)
Du kan få en del tips på http://makrofokus.se/

Jag skulle nog säga att gränsen för stackning går vid 1:1, börjar du med större förstoring så behöver man troligen förbättra skärpedjupet med stackning för man får sådant snävt skärpedjup. Men det finns många vägar att gå, men räcker 1:1 så tycker jag ett makroobjektiv är den enklaste mest flexibla lösningen
 

Ventures

Aktiv medlem
Du kommer vilja stacka. En "vanlig" makrobild med en halv millimeters skärpedjup är tekniskt lika ointressant idag som en tremegapixelsbild :)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Åja, nu tar du väl i. Om vi tänker oss ett vanligt makroobjektiv så har det en största förstoring på 1:1. Jag kollade då på mitt 90mm makro och bländar jag ner till bl 16 och skala 1:1 så blir skärpedjupet 6,3mm, alltså ca 12 gånger så stort som din halvmillimeter.

Med ett 25mm makroobjektiv på bälg med förstoring 3,6:1 och nedbländat till 11 blir däremot skärpedjupet ca en millimeter. Men då börjar väl avbildningsskalan närma sig mikro, inte makro.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
En möjlighet för TS är att använda zoomen på 210mm och sätta 50mm objektivet omvänt med hjälp av en dubbel filterring. Då blir avbildningsskalan 4,2:1 men skärpedjupet lär bli mycket kort, kanske den omnämnda halvmillimetern.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ett exempel på detta är denna obeskurna bild 24x36 som visar två millimeterstreck på en tumstock:

Mikro01 400px.jpg

Bilden tog jag genom att använa ett 180mm makroobjektiv och ett omvänt monterat TV-objektiv på 10 eller 12 mm (minns inte nu) så här:

Mikro03 400px.jpg
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är bara lite bitter efter att ha blivit omsprungen av alla "stackare" :)
Mina makrobilder tagna i en exponering är inte lika spännande längre. Jag har använt ett 105 mm manuellt mikro-nikkor med mellanringar och telekonverter. Vet inte riktigt vilken förstoringsgrad det gav men man kommer riktigt nära för en billig peng. Skärpedjupet blir dock kort med bara en exponering.
Bytte sedan till ett 105/2,8 mikro-nikkor med både AF och VR för bekvämlighet och det funkar dessutom utmärkt som kort tele och porträttobjektiv.
Nackdelen med AF är att vid makrofoto är fokuseringen störande långsam då objektivet har för vana att åka hela vägen till ändlägena om man missar fokus och det är en lång väg på ett makroobjektiv.

Jag rekommenderar ett äldre manuellt makroobjektiv och kanske någon mellanring för några hundralappar, åtminstone till att börja med. Man kan även stacka med det har jag hört ;)
Som ljuskälla något som inte sitter fast på kameran.
 

fargo1000

Aktiv medlem
macro

För min del började jag med ett 50mm autofokus från Sigma, Inget mer än den kameran jag hade då....nån Canon kanske en 300D eller nått för länge sen typ 30 år funkade jätte bra. Det objektivet lärde jag mig att fota macro med. Det har även följt mig genom åren och nu har autofokusen lagt ner men går att fokusera manuellt med.

Hur som helst över tid blev det öven en ringblixt då det ofta behövs lite extra lyse....
Nu när jag kommit igång igen efter 8 års uppehåll och fotograferande endast med mobilen så köpte jag just en sån Sigma 100 som du nämner.....det ger en annan teknik än den kortare gluggen men ger skala 1:1.....

jag skulle föreslå att du skaffar en macroglugg och "lär dig" plåta med den och sen skaffar en ringblixt när du känner att du hanterar tekniken. Vill man därefter komma ännu närmre finns det ju manuella gluggar men det blir svårare att få till det ju närmre man kommer....

Det viktiga är att lära sig tekniken och sen utveckla kameraväskan, Att gå en macrokurs påskyndar naturligt vis din utveckling.
Vill du se bilder tagna med mina macrogluggar kan du se dessa på min sida här på FS. De senaste är tagna med 100mm och de äldre med 50mm

Slutligen kan jag säga att jag är väldigt näjd med min sigma 100 macro som i mitt tycke är en utmärkt glugg
 

PMD

Aktiv medlem
Jag läser så mycket info så jag börjar bli helt snurrig. Ska jag satsa på enbart ett makroobjektiv, eller prova annat skoj som mellanringar, köpa ett billigt 50mm objektiv med manuell inställning av fokus och bländare med omvändningsring, testa Raynox 250 på de objektiv jag redan har eller ....osv osv :)
Köp en Raynox. Det är ett billigt och enkelt sätt att börja.

Vad gäller belysning så kan du ta ett papper (klipp ner ett vanligt kopieringspapper i A4-storlek till lagom storlek) och gör ett hål i det så att du kan trä det över objektivet. Det fungerar bra som diffusor för den inbyggda blixten.
 

niniz

Aktiv medlem
Jag är bara lite bitter efter att ha blivit omsprungen av alla "stackare" :)
(y):ROFLMAO:😂
Är lite trött men det här var roligt

Å till TS
Prova dig fram med det du, har kanske en lampa med bra ljus från olika håll. Vitt papper som sprider ljuset. Bländare kring 11-16. Kläm eller tejpa fast det du fotar. Ha en liten sprayflaska med vatten.
Vet inte vad din kamera erbjuder men en del har nån inbyggd stacking funktion typ lägger ihop några bilder med olika fokus till en
 
ANNONS