Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Har varit lite skeptisk till makrofoto än så länge men jag är lite lockad ändå har jag märkt.

Letar tips på bra objektiv till Nikon.
Har på Photozone spanat in 2 objektiv som verkar mycket bra: AF-S 60mm f2.8G
och den dyrare 105mm f2.8 VR.

Har ingen koll på makrofoto så jag undrar:

1. Är det nån mer fördel/skillnad än att man kan komma lite längre ifrån det man fotar med de höga brännvidderna?

2. Har redan en 50mm 1.8 och 85mm 1.8. Går det att köpa nån mellanring som gör dessa till makro och i så fall vet nån hur resultatet blir?

3. Makroobjektiven verkar generellt skarpa. Funkar de bra för porträtt också eller har de nån nackdel här beroende på att de är makroobjektiv?

#1: Du får ett längre arbetsavstånd och kan komma nära utan att störa motivet lika mycket, bra om du fotograferar djur/insekter t ex.

#3 Jag har 105 VR och tycker den funkar fint för porträtt. Skarpt vid full öppning. En 85:a är såklart att föredra, speciellt om du har en DX kamera, men det går bra att använda 105:an också imo. :)

Jag har tagit en del närbilder med 85:1.8 med en 25mm mellanring:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1240210
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1334115
Jag tycker att det blir bra. Jag tror inte att du kan hitta någon mer prisvärd lösning.

Det är alltid trevligt med längre arbetsavstånd vid närbilder. Jag hade tidigare ett micro-nikkor 60mm, men det trivdes jag aldrig med. Numera jobbar jag mest med ett PC-micro nikkor 85:2.8. Det är fantastiskt bra, men tyvärr inte helt billigt.

1. Utöver att du får ett längre arbetsavstånd så får du även mer bakgrundsoskärpa vilket båda kan vara bra och dåligt beroende på tycke och smak.

2. Det går bra med mellanringar och det finns sådana som ger möjlighet till både AF och ljusmätning. Resultatet blir mycket bra och det är ju med ungefär samma taknik som makroobjektiv fungerar.

3. De jag har provat har fungerar mycket bra som porträttobjektiv.

Utöver de du tittat på kan jag även rekommendera Tamrons 90mm vilket har en fantastisk bokeh.

ANNONS
Götaplatsens Foto