Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makroobjektiv
- Trådstartare Lenairene
- Start datum
campokatt
Aktiv medlem
Jag köpte ett Canon 100mm 2,8 USM Makro för nån vecka sedan och är mycket nöjd.
Finns fler objektiv runt samma brännvidd från både Tamron och Sigma men Canonet har internfokus vilket betyder att det inte blir längre när man ändrar förstoring, möjlighet till stativfäste samt tyst och bra AF.
Skärpemässigt är det ganska hugget som stucket mellan dom olika i denna prisklass (4500-5000
på en APS-C kamera.
Vill man komma ännu närmare kan jag rekommendera en Raynox DCR-250 samt mellanringar.
Bifogade bilder är tagna med denna kombo och stackade i Zerene för ökat skärpdjup.
Detta var några bilder jag gjorde mest för att testa programet så dom kanske inte är helt perfekta men dom visar hur nära man kommer en vanlig husfluga iallafall.
Stativ, blixtar, fjärrutlösare och gärna nån form av mikrofokus anordning är oxå att rekommendera vid högre förstoringar..
Finns fler objektiv runt samma brännvidd från både Tamron och Sigma men Canonet har internfokus vilket betyder att det inte blir längre när man ändrar förstoring, möjlighet till stativfäste samt tyst och bra AF.
Skärpemässigt är det ganska hugget som stucket mellan dom olika i denna prisklass (4500-5000
Vill man komma ännu närmare kan jag rekommendera en Raynox DCR-250 samt mellanringar.
Bifogade bilder är tagna med denna kombo och stackade i Zerene för ökat skärpdjup.
Detta var några bilder jag gjorde mest för att testa programet så dom kanske inte är helt perfekta men dom visar hur nära man kommer en vanlig husfluga iallafall.
Stativ, blixtar, fjärrutlösare och gärna nån form av mikrofokus anordning är oxå att rekommendera vid högre förstoringar..
Bilagor
JuliaPetersson
Medlem
Jag har bara testat Sigmas fasta 50mm macro som jag gillar bra!
Annars kör jag faktiskt på ett close up filter +10 som jag köpte på tvspelsweb.se
Det sätts på precis som ett UV filter och ger väldigt bra bilder. kolla in på min sida där jag har 4 bilder som är tagna med det filtret. Det är ett billigare alternativ
Annars kör jag faktiskt på ett close up filter +10 som jag köpte på tvspelsweb.se
Det sätts på precis som ett UV filter och ger väldigt bra bilder. kolla in på min sida där jag har 4 bilder som är tagna med det filtret. Det är ett billigare alternativ
Lenairene
Aktiv medlem
Jag har bara testat Sigmas fasta 50mm macro som jag gillar bra!
Tack för tipset! Har beställt ett filter nu som jag ser fram emot att testa!
Lenairene
Aktiv medlem
Tack för tipset! Har beställt ett filter nu som jag ser fram emot att testa!
Jag har testat close up lite och är väl inte helt nöjd. Det står mellan Canon 60 mm och Tokina 100 mm som jag fick tips om. Några åsikter om dom objektiven?
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Jag har testat close up lite och är väl inte helt nöjd. Det står mellan Canon 60 mm och Tokina 100 mm som jag fick tips om. Några åsikter om dom objektiven?
Det hänger ganska mycket på vad du ska fota. De flesta macro-objektiv är skarpa och har bra optisk prestanda, men olika bränvidd passar för olika typer av macrofoto. Ska du fota insekter kan det också vara värt att ha ok AF, då vissa tycker att det är svårt att med manuell fokus hinna med de små rackarna
Lenairene
Aktiv medlem
Det hänger ganska mycket på vad du ska fota. De flesta macro-objektiv är skarpa och har bra optisk prestanda, men olika bränvidd passar för olika typer av macrofoto. Ska du fota insekter kan det också vara värt att ha ok AF, då vissa tycker att det är svårt att med manuell fokus hinna med de små rackarna![]()
Tänker mig blommor, insekter mm. Om jag har fattat det hela rätt är det bättre med 100 mm för då behöver man inte gå så nära, men skiljer det mycket? Tänker att ett större objektiv väger mer också och kanske blir klumpigare...
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Tänker mig blommor, insekter mm. Om jag har fattat det hela rätt är det bättre med 100 mm för då behöver man inte gå så nära, men skiljer det mycket? Tänker att ett större objektiv väger mer också och kanske blir klumpigare...
Om vikt kommer in i situationen är ju inte Canon givet, då "bättre" byggkvalitét ofta innebär tung metall
Lenairene
Aktiv medlem
Om vikt kommer in i situationen är ju inte Canon givet, då "bättre" byggkvalitét ofta innebär tung metallSkillnader i arbetsavstånd är ganska stort, men det finns de som kan svara bättre på det, då jag endast äger mitt Tamron 90/2.8 och är mycket nöjd med det
Intern fokusering hade dock varit mycket trevligt!
Ah, du tänker så
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Ah, du tänker såDå låter som om Tokina vinner...En vän har det och gillar det skarpt, kanske ska lita på honom
Jag har dock inte testat det, bara Canon. Och ett macro ska jag absolut köpa!
Canon vinner ju dock stort på AF där, så jag tror att det bästa vore om du kunde jämföra en butik för att få en känsla för skillnaden
Lenairene
Aktiv medlem
Canon vinner ju dock stort på AF där, så jag tror att det bästa vore om du kunde jämföra en butik för att få en känsla för skillnadenvad har du för andra objektiv? Det kan ju vara trevligt om de kompletterar de du har också!
Jag har ett Canon18-55 III kit, ett Sigma 70-300mm och ett Canon 50mmf/1.8II .
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Jag har ett Canon18-55 III kit, ett Sigma 70-300mm och ett Canon 50mmf/1.8II .
Med de brännvidderna spelar det antagligen inge roll vilket du väljer, om du är nöjd med ditt 50 1.8 som porträttobjektiv (om du fotar porträtt)
Lenairene
Aktiv medlem
Med de brännvidderna spelar det antagligen inge roll vilket du väljer, om du är nöjd med ditt 50 1.8 som porträttobjektiv (om du fotar porträtt)Jag tror i ärlighetens namn att du blir nöjd oavsett, men Tokinan får du nog ut mest av om du fokuserar manuellt
![]()
Har inte haft det så länge, bara testat lite, men det kommer...Tack snälla för hjälpen!
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Har inte haft det så länge, bara testat lite, men det kommer...Tack snälla för hjälpen!
Så lite så, objektivdjungeln är djup och snårig
Lenairene
Aktiv medlem
Så lite så, objektivdjungeln är djup och snårigFaktum är att jag kan tycka att det är riktigt kul att fokusera manuellt, det känns lite mer "äkta" på något sätt! Missförstå mig inte, jag använder ofta AF, men det är något speciellt med att sätta fokus själv ;-)
Det jag har testat fokuserar jag helst manuellt. Har använt teleobjektivet till macro och då tycker jag absolut att manuellt är bättre. Inte alltid lätt för kameran att veta vad jag vill
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Det jag har testat fokuserar jag helst manuellt. Har använt teleobjektivet till macro och då tycker jag absolut att manuellt är bättre. Inte alltid lätt för kameran att veta vad jag vill![]()
Mycket sant
Lenairene
Aktiv medlem
Mycket santDå tror jag nog att Tokinan kommer göra dig nöjd. Med risk för att vara partisk så ska du inte underskatta Tamron 90/2.8 heller, KUSLIGT skarpt och riktigt bra optiskt i övrigt också
![]()
Ok.Ska ta med det i beräkningen ockå
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Ok.Ska ta med det i beräkningen ockåDu kan ju hålla koll på mina bilder och se om det ger nåt resultat
![]()
Vad är det för objektiv du har använt till dina närbilder?
Lenairene
Aktiv medlem
Vad är det för objektiv du har använt till dina närbilder?De var riktigt vackra!
Tack!
Mossbilderna och spindelbilden är tagna med mellanringar( lågbudget och rätt knöligt att använda). Vitsippebilderna är tagna med Canon 60mm macro utom den sista som är tagen med Sigma 70-300. Jättedaggkåpan är tagen med min gamla kompaktkamera
Övriga med Canon 18-55.
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Tack!
Mossbilderna och spindelbilden är tagna med mellanringar( lågbudget och rätt knöligt att använda). Vitsippebilderna är tagna med Canon 60mm macro utom den sista som är tagen med Sigma 70-300. Jättedaggkåpan är tagen med min gamla kompaktkamera
Övriga med Canon 18-55.
Både det ena och det andra alltså