Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makrotub för canon!
- Trådstartare Cubix
- Start datum
defiant
Aktiv medlem
vet inte om det är mellanringar du menar, men jag har ett kit med canons egna mellanringar, funkar med Autofocus och allt.
med tanke på priset så är det helt ok, billigare än ett macroobjektiv. Och eftersom det inte finns linser i utan bara är en mellanring så blir inte bild kvaliten sämre, dock så kanske det blir för kort skärpedjup,
men jag e nöjd med mina i alla fall. finns icke canon som säkert e billigare oxå. dock så funkar Canons med EF-s objektiv, det vet jag inte om de andra gör.
med tanke på priset så är det helt ok, billigare än ett macroobjektiv. Och eftersom det inte finns linser i utan bara är en mellanring så blir inte bild kvaliten sämre, dock så kanske det blir för kort skärpedjup,
men jag e nöjd med mina i alla fall. finns icke canon som säkert e billigare oxå. dock så funkar Canons med EF-s objektiv, det vet jag inte om de andra gör.
vectrex
Aktiv medlem
Ah mellanringar kanske det kallas med, det stod:
"makro förlängningstub för canon" priset låg på en 140kr tror jag så det är ju inte direkt att gråta blod om det inte skulle vara något bra o ha ändå =)
Kostar den 140kr så är det med stor sannorlikhet en variant som inte skickar igenom de elektriska signalerna, således kommer inte autofokus att fungera. personligen tycker jag det har marginell betydelse vid macro, så det är bara att köra tycker jag!
j777
Aktiv medlem
Du menar något i stil med Ebay nummer 330325873322 ? Jag har en sådan uppsättning ringar. De fungerar men är knöliga att använda. Man tappar all automatik, till och med att ställa in bländare slutar fungera. Manuellt foto har sin charm förstås och just bländare går att komma runt genom att ställa den först och sedan sätta dit ringarna men hur bekvämt är det?
perstromgren
Aktiv medlem
Ah mellanringar kanske det kallas med, det stod:
"makro förlängningstub för canon"
Korrekt. Mellanringar är det vedertagna begreppet för det engelsmän kallar "extension tube", "macro extension tube" eller bara "macro tube". Den som skrev annonsen var helt enkelt inte förtrogen med den korrekta termen, inget ovanligt.
Per.
Cubix
Aktiv medlem
Ah det stod nåt om att de enbart funkade med manuella inställningar.
Kostar den 140kr så är det med stor sannorlikhet en variant som inte skickar igenom de elektriska signalerna, således kommer inte autofokus att fungera. personligen tycker jag det har marginell betydelse vid macro, så det är bara att köra tycker jag!
Texas
Medlem
Hjälp!
Klantig tjej undrar om det finns nån som kan..:!! För det kan inte jag...
Köpte en makrotub för jag fick med posten idag. I min iver att testa den skruvade jag snabbt på linserna. Den som har en fixeringsskruv i sidan sattes i mitt nyinköpta fasta 50.... Nu får jag inte loss den....... Vågar inte ta i för hårt för jag vill ju inte ha sönder objektivet... Nån som vet hur?
Tacksam för svar...
Klantig tjej undrar om det finns nån som kan..:!! För det kan inte jag...
Köpte en makrotub för jag fick med posten idag. I min iver att testa den skruvade jag snabbt på linserna. Den som har en fixeringsskruv i sidan sattes i mitt nyinköpta fasta 50.... Nu får jag inte loss den....... Vågar inte ta i för hårt för jag vill ju inte ha sönder objektivet... Nån som vet hur?
Tacksam för svar...
sarnor
Avslutat medlemskap
Det brukar finnas en låssprint som sticker in i objektivet så att det inte lossnar av misstag, till sprinten hör en knapp eller liknande som du trycker på för att dra in sprinten i ringen. Titta på dina andra ringar och se var sprinten sitter, i nära anslutning till denna bör du ha knappen som låser upp.
Tillägg: Är det denna makrotub du har?
http://cgi.ebay.com/Macro-Extension...4ce8f4d2aa&_trksid=p3286.c0.m14#ht_2147wt_767
I så fall är det skruven som styr låset, tryck skruven från objektivet samtidigt som du vrider på objektivet (skall gå ganska lätt).
Tillägg: Är det denna makrotub du har?
http://cgi.ebay.com/Macro-Extension...4ce8f4d2aa&_trksid=p3286.c0.m14#ht_2147wt_767
I så fall är det skruven som styr låset, tryck skruven från objektivet samtidigt som du vrider på objektivet (skall gå ganska lätt).
bengt-re
Aktiv medlem
Om man skall köra med billiga mellanringar utan kontakt så använd då för jisse namn också gamla objektiv med manuell bländare - det är sjukt opraktiskt att köra EF-optik med "dumma" mellanringar eftersom man inte kan välja bländare.
M42-adapter, mellanring (antigen M42 eller billig EF - beror på vilken sida du sätter den) och ett vettigt skarpt och billigt objektiv omkring 50mm brännvidd är en billig, praktisk och väl fungerande kombo.
M42-adapter, mellanring (antigen M42 eller billig EF - beror på vilken sida du sätter den) och ett vettigt skarpt och billigt objektiv omkring 50mm brännvidd är en billig, praktisk och väl fungerande kombo.
Walle
Aktiv medlem
OM man trots allt ska använda EF objektiv med "dumma" mellanringar så finns det ett knep för att välja bländare, bökigt som tusan, men det funkar.
Sätt objektivet direkt på kameran, ställ in den bländare du vill ha, tryck in nedbländningsknappen (skärpedjupskontroll, sitter precis till vänster om objektivet på canon) och skruva av objektivet med knappen fortfarande nedtryckt. Då behåller objektivet den valda bländaren. Självklart blir det mörkare i sökaren ju mer man bländar ner, och med makro vill man ofta blända ner en hel del för skärpedjupets skull. Vid f/16 blir sökaren så mörk att det är svårt att komponera och ännu svårare att ställa in skärpan! Så i princip måste man jobba så att man har kameran på stativ, mellanring och objektiv monterade. Man väljer sitt utsnitt, ställer fokus, o.s.v. Sedan får man montera av mellanringen, ställa in bländaren, på med mellanringen igen och på med objektivet. Självklart utan att röra på kameran eller fokuseringen på objektivet, då får man börja om.
Alternativt så köper man bättre mellanringar med elektrisk överföring.
Sätt objektivet direkt på kameran, ställ in den bländare du vill ha, tryck in nedbländningsknappen (skärpedjupskontroll, sitter precis till vänster om objektivet på canon) och skruva av objektivet med knappen fortfarande nedtryckt. Då behåller objektivet den valda bländaren. Självklart blir det mörkare i sökaren ju mer man bländar ner, och med makro vill man ofta blända ner en hel del för skärpedjupets skull. Vid f/16 blir sökaren så mörk att det är svårt att komponera och ännu svårare att ställa in skärpan! Så i princip måste man jobba så att man har kameran på stativ, mellanring och objektiv monterade. Man väljer sitt utsnitt, ställer fokus, o.s.v. Sedan får man montera av mellanringen, ställa in bländaren, på med mellanringen igen och på med objektivet. Självklart utan att röra på kameran eller fokuseringen på objektivet, då får man börja om.
Alternativt så köper man bättre mellanringar med elektrisk överföring.
Texas
Medlem
vad för märke var det på det du köpte? Canons egna?
Nej, det var det inte. Köpte den via Tradera och kommer just nu inte på vad den heter. Nånting på J osv...
/U