Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 055BWB el 055PROB

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag har tänlt mig att ersätta mitt nuvarande stativ, ett Velbon CX 660 (vågar inte lita på det) det är alldeles för instabilt.

Stativet ska gå att använda såväl inomhus som utomhus och ska klara att en Nikon F4E tillsammans med en 80-200 2,8.

Jag har tänkt mig är ett Manfrotto 055BWB eller möjligen ett 055PROB kombinerat med en någon av kullederna 488RC2 eller 488RC4.

Är det någon där ute som har erfarenhet av ovanstående kombinationer och kan komma med goda råd, tips, fördelar och nackdelar med dessa stativ och kulleder?

Jag valde 055Pro över 055Bw eftersom man kan lägga mittpelaren ned. Jag hade innan ett 190 Nat2 (vilket är i princip samma konstruktion som 055Bw. 055 Pro kan du lägga helt ned, vilket du enligt manfrottos hemsida inte kan med 055Bw (min. höjd 51cm).

055Bw har iofs spikfötter som kan vara bra utomhus. fast jag har inte haft några problem utomhus med mitt 055Pro.

Pro-versionen är 400 gram lättare, vilket ju faktiskt är en del.

Jag köpte till benvärmare till mitt, för jag vet hur jäkla kalla de blir utomhus i kallt väder.

Mellan huvudena så hade jag lätt valt RC4-modellen. Snabbplattan är klart bättre på de modellerna.

RC2-snabbfästet är enligt mig en ganska tveksam konstruktion.

488:an är ju en ny modell och ersätter troligtvis den gamla trotjänaren 308. Fast med ett 80-200/2.8 så hade jag nog ändå rekommenderat en större kula. Manfrottos viktangivelser ska man ta med en nypa salt. Det är möjligt att 488:an är bättre än föregångaren.

Titta på 490:an, den klarar 12 kg, vilket kanske i realiteten är 6 kg ;)

Just det faktum att det på 055PROB går att lägga mittpelaren ned gör att jag överväger detta stativ, Å andra sidan behöver man inte köpa till benvärmare och spikfötter på BWB, vilket är en fördel.

Vad som förbryllar mig är att på Cyberphotos websida står att minimihöjden på BWB är 8 cm medans Manfrotto uppger 51 cm, mycket underligt...

Känner du till om det går att sätta på spikfötter på PROB? Det lutar nog åt det stativet med tanke på mittpelarens flexbilitet.

Jag får också överväga en 490 RC4, det lönar sig säkert att köpa rätt från början.

Tack för tipsen Jesper.

Du kan köpa spikfötter, de finns i 3-pack och kostar väl någon hundralapp. Men jag ser ingen nytta med dem. De bara rostar efter ett tags användning.

Själv köpte jag manfrottos största huvud.. Proball 469.. som 468.. fast ÄNNU större. 469:an verkar inte finnas kvar på manfrottos hemsida. 469:an kan man ställa trögheten i kulan och när man ställt in lagom tröghet behöver man knappast ens spänna åt den. Den glider inte något, ens med 2.5 kg på kulan...mumma.

BWB går säkert att fälla hela vägen också.. den har väl en sådan stump i botten på mittpelaren som man tar av och sätter i basen...?

Jag har ett Manfrotto 055Pro med ProBall 308. På detta brukar jag skruva fast en F90X med Nikkor AF 80-200/2,8D. Stativet ger god stabilitet och känns som det skulle klara betydligt större belastningar. Tillverkarnas siffror på maxvikt ligger säkert i underkant så att de är på den säkra sidan.

rideg skrev:
Tillverkarnas siffror på maxvikt ligger säkert i underkant så att de är på den säkra sidan.

Njaa. min erfarenhet säger annorlunda..

Kan ju vara så att jag fått ett dåligt exemplar, men min 308:a gled mycket från den ursprungliga kompositionen när man spände fast den (med i princip alla objektiv).

Stativet däremot är mycket stabilt.

Där ser man...Jag som i min enfald trodde att högre siffra i beteckningen var detsamma som stabilare kulled och inte ens har tittat på 468RC4 Proball.

468:an verkar klara av det mesta, lite högt pris kanske men det får man väl leva med :)

055PROB och en 468RC4 Proball verkar bli kombinationen för mig.

Jeppe skrev:
Njaa. min erfarenhet säger annorlunda..

Kan ju vara så att jag fått ett dåligt exemplar, men min 308:a gled mycket från den ursprungliga kompositionen när man spände fast den (med i princip alla objektiv).

Man får anta att specifikationen gäller för vertikal belastning (kraftens verkningslinje går genom kulans centrum). Det står ju inget om vilket moment som kulleden kan ta upp.

Jag har bara provat ett bra huvud någonsin och det är Manfrottos växelhuvud.

Det är suveränt om du vill komponera och låsa exakt rätt.
Hittils har jag inte haft råd men med dollarn under 7,50 så ligger det runt 1500 kr om du väljer 410.

Jag är sugen.....

Jag har en vanlig 055 Standardversion. Där kan man inte ju inte lägga ner mittpelaren. Men å andra sidan är det så sällan som man vill höja pelaren, så jag har tagit bort den. Då kan man snabbt och enkelt få ner stativet när man önskar.

Hänga på tyngd

Jag kikade på stativ för ett år sedan och nu har det kommit upp igen. Då såg jag ett manfrotto i prisklassen 1000-1500 kr där man kunde hänga ex en ryggsägg i mittpelaren. Det tyckte jag var väldigt smart för att kompensera lätta stativ i ex vind eller andra förhållande.

Kan man göra det med någon av dessa 055 modeller?

ANNONS
Götaplatsens Foto