Lyckades få tag på en Manfrotto-katalog i en lokal fotobutik. Där fanns det mycket smått och gott...
Är det någon som har provat eller vet något om objektivstödet i rubriken?
För mig med äldsta varianten av Nikkor AF 80-200/2,8 (utan stativfäste) skulle den vara perfekt om den fungerar.
Någon som sett nåt pris någonstans?
Om någon talar om hur jag gör för att infoga en bild så kan jag göra det. Den finns även på Manfrottos under "Photo tripods and heads" och sedan "Arms and brackets" och klicka på 293 i listan som kommer upp.
Ser ju ut att vara en fiffig pryl. Har varit sugen på ett beggat Nikon 80-200/2,8 men fått höra att bristen på stativfäste gör dom äldre modellerna olämpliga att använda på min F80 som ju är lite plastig.
Någon som använt något sånt här och kan berätta mer om det?
Du och jag Bengt är i samma sits. Har också en F80...
80-200:at funkar bra handhållet men det känns inte så kul att sätta kameran på stativet med den på. Det blir ju lite framtungt.
Har mailat Scandiavian så återkommer jag om de kan ta hem den och vad de i så fall vill ha.
Jag provade med "IMG"-knappen men det funkade ju inte alls så då glömde jag att använda ögonen och titta om det fanns ngn annan möjlighet. Då skall det nog inte vara några problem att bifoga en fil men nu har Jeppe redan gjort det.
Jag var på väg att köpa en till mitt Nikkor 80-200/2.8, men det blev aldrig så. Men däremot så tar Hegethorns, Cyberphoto och Photax hem detta telestöd. Jag har för mig att Photax var billigast då jag kollade (för ett antal månader sedan).
Men visst är det väl Nikons 80-200/2.8 som Manfrotto har monterat på telestödet, på den bild som Jesper bifogade.
Det tycker jag det defintivt ser ut som. Så det är nog ingen tvekan att det passar. Skulle vara kul att höra om nån annan hade testat den först innan man slår till. Men jag får väl bli först på fotosidan och lämna er en recension...
/Svante
Här är ett förslag som kostar ca 30 kr och som är stabilt och smidigt. Hoppas ni kan tyda den något bristfälliga skissen. Pricipen är 3-4 mm stålplåt som bockas så att det passar stativhuvudet. Sedan gör man hål för stativskruven och limmar fast litet stöd som objektivet ligger an emot. En enkel spännrem gör slutligen att objektivet sitter ordentligt fast. Använd ej för tunn plåt då det blir ett visst svaj i så fall. Har använt kontruktionen under många år till min tubkikare. Fördelen med denna gentemot 500 kronorsprylen är att den är enkel att montera/demontera och att den förmodligen är stabilare. (Och förstås priset)
Eftersom plåten är ganska "hal" så bör man även limma dit en bit läder eller korkmatta där kameran ska sitta, detta för att den ska sitta ordentligt fast. (Själva konstruktionen i sig låser fast sig själv då man spänner stativskruven men man kan ju limma fast något strävt material på undersidan som ligger an mot stativhuvudet)
Är det så att kombinationen kamera/objektiv blir allt för framtung så att det blir svårjobbat så har jag ett förslag till. (Som jag själv använt i kombination med ett tungt 500/4,0). Det förutsätter att stativplattan på ditt stativhuvud har extra genomgående hål bredvid hålet för stativskruven (Många stativhuvud har detta). Hoppas att ni kan tyda även denna slarviga skiss.
Japp det blev det. Har inte hunnit skriva någon rad här ännu dock. Men nu kommer det...
Jag slog till på ett 293 eftersom jag inte har möjligheten att bygga ett enligt bilderna i tidigare inlägg. Kan tänka mig att det säkert fungerar bra...
Jag har ännu hunnit testa 293 endast några ggr men jag tycker det känns bra. Framförallt får man en bra balans på kameran och objektivet. Det gör det lättare att rikta in den rätt osv.
Själva fastsättningen är mycket enkel. Med en RC (snabbfästesplatta) klickar man fast huset och sen är det bara en kardborrerem runt själva objektivet så sitter det där tryggt och säkert. Första gången måste man ställa in längden på linsstödet. Jag har dessutom monterat ett till snabbfäste på 293:an. På så sätt är det bara att snäppa fast den i stativhuvudet när det är dags för användning. I 293:an finns flera skruvhål så att du kan välja utifrån din utrustning så det blir bra balans.
Självklart är det enklare och smidigare med de stativfästen som finns på nyare objektiv. Däremot är jag tveksam om det kan vara stadigare. Den här lösningen är mycket stadig.
Minussidan då? Jo det är ju otympligare än de moderna stativfästena. När man vill ta bilder i höjdled så är det stativets huvud man måste använda sig av. Tyvärr tappar man den goda balansen då... Däremot så hjälper linsstödet mot grundproblemet dvs att inte överbelasta kamerahusets stativfäste.
Jag är mycket nöjd så långt. Har lite funderingar på att köpa ett Nikon 300 mm/f 4 och det har ju fått mycket kritik för sitt stativfäste. Men den här lösningen gör att jag kan använda 293:an så kommer det att bli kanonstadigt.
Om du har någon specifik fråga som du inte fick svar på så skriv ner de så ska vi se om jag kan svara på det.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.