Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 680B och..

Produkter
(logga in för att koppla)
Med enbensstativ så är det ju bara att snurra på stativet(?) Leden är bara till för vertikal "tilt"

486RC2..rekommenderas inte...alldeles för lätt att stöta till spaken med skadat motljusskydd som följd..
mvh/Gunte..

Är med i tagen att skaffa enbenare, men jag är 190 och vill inte stå och huka mig, har canon 10D med 100 400 L USM IS som primära kanditat för att ha till detta stativ, men vilket ska en lång kille som jag titta på för att slippa att huka mig?

dave

Har du råd så köp kolfiberstativet manfrotto 449B, det pallar även 300-400/2.8 utan att det blir skakigt. Suveränt stativ!

Annars finns t.ex. 681B som är en stabil rackare, dock inte riktigt lika hög, men det kanske räcker ändå? Jag är 1.87 och har inga problem med 681:an, fast det beror ju lite på vilken hållning man har då man står bakom kameran också :)

Jag använder mig av ett 681B med 234RC och kan tveklöst rekommendera denna kombination. Prisvärt och mycket bra.

Det fungerar ypperligt med en Nikon F4E med 80-200 monterat. Det är stablit och förtroendeingivande.

Dave skrev:
Är med i tagen att skaffa enbenare, men jag är 190 och vill inte stå och huka mig, har canon 10D med 100 400 L USM IS som primära kanditat för att ha till detta stativ, men vilket ska en lång kille som jag titta på för att slippa att huka mig?

dave

Är du så lång så bör du undvika 680B i alla fall. Jag är 194cm och den är tyvärr i kortaste laget för mig. Ibland ställer jag enbenaren på min fot för att få upp den några cm till :)

Tack Mr. Palmqvist! exakt så får jag med göra med den "b:aktiga" jag har nu..

Tackar alla för svaren, uppskattar det!

Dave

Beror till stor del på vilken lins som används.

Jag använder 680B + lins med vridbart stativfäste. Jag är 190cm och behöver INte huka mig.

Jag letade efter det stativet som var kort ihopfällt och ändå nådde upp till mig med hyffsad stabilitet (jag fotar mest med stativet på ca 55-65cm höjd. För mig är 680B 100%passande, om vi bortser ifrån de grymt dåliga låsen på benen, dem låter och är väldigt svåra att "smyyyga" till låsning,, de äldre fjäderebelastade halva vingskruvarna var enn lååångt bättre lösning!! De nya sämre låsen finns på många av Manfrottos nya stativ, ngt som har sänkt den totala kvaliteten avsevärt!

Mvh Niclas, som diggar 680B, UTan stativhuvud.

ANNONS
Götaplatsens Foto