Annons

Alternativ till Manfrotto 055 med 486RC2

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Hej!

Ska börja mäklarfota som extraarbete. Har inte ägnat mig åt foto på många år nu men har tidigare jobbat med pressfoto och skolfoto där jag jobbat med den utrustning jag fått tilldelad. (Dvs både pro och semipro) Nu när jag ska igång igen känns det som en helt ny värld av teknik!

Då jag inte äger någon utrustning alls har jag nu börjat köpa på mig en komplett utrustning där jag försöker hålla det så billigt som möjligt. Detta efter min framtida uppdragsgivares minimikrav på utrustning. Tanken är att sedan kunna komplettera med bättre om det blir aktuellt och jag känner för att gå vidare med fotandet.

På listan från uppdragsgivaren finns i rubriken angett stativ. Har letat både här och där nu men inte hittat huvudet mer än på ebay. Är detta en utgången modell? Vilken modell kan närmast ersätta detta huvud?

Viktigt för mig är att stativet står ruskigt stadigt (vattenpass krävs av uppdragsgivaren) och att det är lätt att ställa in.

Känner mig just nu lagom snurrig i skallen av alla siffror och beteckningar på stativen då dom inte säger mig något alls (mer en det som går att söka fram på nätet). Så jag ber om er hjääääälp!

Stativet med vattenpass heter 055XPROB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=366665

Personligen tycker jag att det är vettigare med ett vattenpass på kameran typ:

http://www.japanphoto.se/hama-vattenpass-for-blixtsko-5411#.Uy3ptoWPOk8

Ser nu att jag sökte på fel stativ. Det är 498 RC4 som rekommenderas. Rörde ihop det med det i rubriken efter att ha kollat på alternativ ett tag >< En synundersökning kunde kanske vara på plats. Hittade 498 RC4 när jag sökte på det.

Men det där med vattenpass på kamera funderade jag på själv faktiskt! Det kan ju faktiskt vara så att stativet står rakt men att kameran diffar någon millimeter. Ska kolla upp med uppdragsgivaren om denne har invändningar mot en sådan lösning.

Kan man göra någon ekonomisk vinning på en sådan lösning tro? Har Manfrotto några stabila stativhuvuden i lägre prisklass utan vattenpass eller är vattenpass näst intill obligatoriskt på deras stativ?

På min lista finns även förslag på Manfrotto 410 junior. Det ser ju onekligen vassare ut om man jämför stativhuvudena på nätet.

Har du möjligen någon praktiskt erfarenhet av 410:an ställt mot 498RC4:an?

Titta även på Siruis huvuden. Deras K-10x borde kunna vara ett alternativ. De använder dessutom standardplattor av arcaswisstyp så det är stor chans att du kan återanvända plattorna ifall du någon gång skulle behöva byta upp dig till ett större huvud. Samtliga sirui huvuden med ställskruv för friktonen låster väldigt exakt utan att sjunka eller ändra läge när man spånner åt. I det avseendet är de bättre än manfrottohuvudena.

Personligen så skulle jag rekommendera ett med panoreringsfunktion.
Lite beroende på kamera, så kan du klara dig utan vattenpass i det fall att det finns i kameran.

Panoreringsfunktionen sparar grymt mycket tid.
Tro mig, du vill verkligen inte vara utan det när du jobbar med mäklarfotografering.
(Jag körde själv utan panoreringsfunktion i början, men bytte efter tips från chefen.
Det gör verkligen stor nytta).

Själv har jag vattenpass i kameran, så jag kör med Manfrottos 498RC2
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9936594/manfrotto-kulled-498rc2

Glömde en sak, varianten med inbyggt vattenpass heter 498RC4.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9936664/manfrotto-kulled-498rc4

Vattenpass i blixtskon är knappast ett alternativ för oss som håller på med mäklarfoto, eftersom vi även använder blixt ;)

Kan man tro att 410 junior att rekommendera över 498RC4? Den ser ju vassare ut och båda huvudena har panoering.

Jo, tänkte mest om det fanns nån variant på blixtskofästet, nåt man kunde fästa på sidan av kameran. Men dom i stativen är kanske bäst ändå.

Har ni som kan någon koll på om alla manfrottos huvuden passar på alla stativ? Bara en sån grej att man köper stativ och huvud var för sig är nytt för mig som aldrig köpt stativ :p

Kan man tro att 410 junior att rekommendera över 498RC4? Den ser ju vassare ut och båda huvudena har panoering.

Jo, tänkte mest om det fanns nån variant på blixtskofästet, nåt man kunde fästa på sidan av kameran. Men dom i stativen är kanske bäst ändå.
...

1. Satsa på ett rejält huvud. Det gör en positiv skillnad, och blir klart mer lättarbetat.
Glöm inte att det alltid blir bästa att göra rätt från början.

2. Jag känner inte till någon något som helst vattenpass som man sätter på sidan av kameran.
Tror inte heller att det skulle kunna fungera särskilt bra.

3. Generellt så passar alla huvuden på alla stativ.
Själv kör jag ett manfrotto-huvud på ett stativ från Benro.

1. Satsa på ett rejält huvud. Det gör en positiv skillnad, och blir klart mer lättarbetat.
Glöm inte att det alltid blir bästa att göra rätt från början.

2. Jag känner inte till någon något som helst vattenpass som man sätter på sidan av kameran.
Tror inte heller att det skulle kunna fungera särskilt bra.

3. Generellt så passar alla huvuden på alla stativ.
Själv kör jag ett manfrotto-huvud på ett stativ från Benro.

Jo, det brukar ju vara så att man får det man betalar för. Ibland kan man dock ha tur :p Har däremot redan hunnit reklamera ett Manfrottostativ från Elgiganten med det bittra konstaterandet att jag behöver ett dyrare :p (Samt att vattenpasset för vertikaltläge visade galet).

Nu är väl dock planen att försöka hitta en bra balans mellan vad jag borde ha för prylar och vad jag behöver ha. Köpa basic men fungerande utrustning för att sedan byta ut vartefter jag känner att det behövs. Vet ju ännu inte i vilken utsträckning det kommer trilla in jobb. Men måste ändå ha grejer att visa upp för att kunna skriva på kontraktet och påbörja utbildning. :)

Man får skylla sig själv när man några dagar före lön bestämmer sig för att bli fotograf igen haha.

Om du har en Iphone så finns det "vattenpass" i den. Sedan är det bara att ladda ner en av oändligt antal appar för ändamålet. Finns väl iofs i de flesta smartphones även av andra märken.

Om du har en Iphone så finns det "vattenpass" i den. Sedan är det bara att ladda ner en av oändligt antal appar för ändamålet. Finns väl iofs i de flesta smartphones även av andra märken.

Jo, men det funkar dåligt tillsammans med kameran.
Kan ju tilläggas att mäklarfotograferingar gärna blir stressigt.
Så allt som sparar tid har betydelse.

Det är därför som jag bytte huvud till ett med panoreringsfunktion.
Har sparat mig rejält med tid.

Jo, men det funkar dåligt tillsammans med kameran.
Kan ju tilläggas att mäklarfotograferingar gärna blir stressigt.
Så allt som sparar tid har betydelse.

Det är därför som jag bytte huvud till ett med panoreringsfunktion.
Har sparat mig rejält med tid.

Ja, jag tror mer på 410 junior huvudet. Vet ni någon som har ett i bra begagnat skick får ni gärna hojta! Har lagt upp en annons här på fotosidan också!

Ser framför mig hur iphonen balanseras på kameran för att sedan flyga iväg ner i marmorgolvet och gå i kras. >< Alternativt en iphone fasttejpad med gaffatejp runt kameran :p

Ja, jag tror mer på 410 junior huvudet. Vet ni någon som har ett i bra begagnat skick får ni gärna hojta! Har lagt upp en annons här på fotosidan också!

Är du ute efter att spara pengar, så vågar jag mig på att påstå 498RC4 kommer att fungerar utmärkt.
Detta utifrån att jag regelbundet använder "lillebror" 498RC2 (enda skillnaden är att det är utan vattenpass, har ju det i kameran).

Vet av erfarenhet att det funkar utmärkt för just mäklarfoto ;)
(Har hållit på med det i drygt två år).

Är du ute efter att spara pengar, så vågar jag mig på att påstå 498RC4 kommer att fungerar utmärkt.
Detta utifrån att jag regelbundet använder "lillebror" 498RC2 (enda skillnaden är att det är utan vattenpass, har ju det i kameran).

Vet av erfarenhet att det funkar utmärkt för just mäklarfoto ;)
(Har hållit på med det i drygt två år).

Får se vad jag kan hitta! Det verkar finnas fler av RC4an än juniorn ute på begagnatmarknaden!

Jobbar du för något företag eller kör du helt frilans? Hur upplever du branschen? Har ingen koll själv men om man ser till dom annonser som ligger på bomarknaden så ser man ju mer och mer av "proffsfotade" bilder. Känns som det är en branch på frammarsch?

ANNONS
Götaplatsens Foto